V Bratislave uviedli premiéru trileru v hlavnej úlohe s Tomášom Maštalírom

DIVADLO: Talent roka 2007
ilustračné: Tomáš Maštalír, autor foto: SITA

V hlavnej úlohe sa vo filme predstavil Tomáš Maštalír. Známy herec stvárnil hlavu rodiny a kriminálnej skupiny pašujúcej cigarety cez slovensko-ukrajinské hranice. Svojej prvej hlavnej roly v celovečernom hranom filme sa ujal podľa slov režiséra výborne.

BRATISLAVA 20. júla – V Bratislave uviedli v stredu večer v slávnostnej premiére za prítomnosti hereckých predstaviteľov a tvorcov nový slovensko-česko-ukrajinský triler Čiara režiséra Petra Bebjaka.

Snímka, ktorú po prvý raz predstavili na filmovom festivale v Karlových Varoch, sa sústredí na pašerákov cigariet a vykresľuje obavy z budúcnosti ich biznisu po vstupe do Schengenu. „Som plný očakávania, lebo aj keď máme za sebou premiéru v Karlových Varoch, kde bol film veľmi pozitívne prijatý, tak domáce publikum je predsa len trošku inak nastavené a vychádza z iných kontextov. Tak uvidíme, ako to prijme,“ povedal Peter Bebjak v rozhovore pre agentúru SITA.

V hlavnej úlohe sa vo filme predstavil Tomáš Maštalír. Adam Krajňák, ktorého stvárnil, je otcom rodiny a hlavou kriminálnej skupiny pašujúcej cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších Krajňák zohráva rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému nechýba temperament.

Novovybudovaná hranica Schengenského priestoru však spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti a životy skupiny pašerákov sa začnú otriasať. Keď následne stroskotá jedna z pašeráckych zásielok, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, na základe ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné, dosiaľ neprekročené hranice.

Adam Krajňák bol pre Maštalíra prvou hlavnou úlohou v celovečernom hranom filme. „Je to otec rodiny, ktorý žije v dome stále so svojou matkou a má tri dcéry, čo bolo pre mňa zaujímavé, rieši trošku iné veci ako ja – ja si zatiaľ takéto veci neviem predstaviť. Téma filmu však bola aj o tom, ukázať ako sa v tom regióne na hranici ľuďom žije alebo môže žiť a ako sa daným podmienkam dokážu obyvatelia tej hranice prispôsobiť, ako tam dokážu prežiť, ako sa dokážu vynájsť. A jeden z nich možno má väčšie organizačné a komunikačné schopnosti, takže sa stáva nejakým spôsobom ich vodcom. A to je práve Adam,“ priblížil Maštalír.

Bebjak je s Maštalírovým uchopením postavy spokojný. „Ja si myslím, že Tomášov výkon je tak špecifický a tak zaujímavý! Dokázal nejakým spôsobom zahrať aj toho chlapa, ktorý to tam musí mať pod patronátom, toho veľkého bossa, hrubú silu a oproti tomu dal najavo aj takú tú jemnosť a zraniteľnosť a nutnosť nejakej ochrany svojich blízkych. Medzi týmito dvomi polohami je veľká škála rôznych emócii, ktorú Tomáš absolútne bravúrne zvládol,“ poznamenal režisér. „Petrova výnimočnosť je v tom, ako chcel podať tento príbeh a myslím si, že sme si v tom porozumeli a aj komunikácia pri práci bola výborná. Všetci zúčastnení od začiatku tomu filmu verili a každý sa snažil robiť všetko, čo vedel, aby mohla vzniknúť kvalitná dráma,“ nešetril slovami chvály na Bebjakovu adresu Maštalír.

Ďalšie z ústredných postáv si zahrali Emília Vášáryová, Andy Hryc, Zuzana Fialová či Eugen Libezňuk. Produkčne triler zastrešila Wanda Hrycová z Wandal Production, scenár napísal Peter Balko. Film Čiara vznikal od roku 2013.

„Na začiatku toho procesu bola Wanda, ktorá prišla s námetom slovensko-ukrajinských hraníc. Od prvej chvíle sme vedeli, že chceme robiť príbeh o hranici, príbeh o zmenách, o tom, čo všetko sú ľudia ochotní urobiť a o tom, že keď človek prekročí niektoré nielen vonkajšie fyzické hranice, ale aj tie hranice v sebe, tak už nie je cesta späť… V lete 2013 sme preto s Wandou vyrazili na slovensko-ukrajinskú hranicu, kde sme strávili dva až tri týždne intenzívnymi rozhovormi s miestnymi obyvateľmi a s tamojšími policajtmi, colníkmi, bývalými prevádzačmi alebo pašerákmi. Wandina mamina odtiaľ pochádza, čo bolo pre nás veľmi prínosné, pretože sme pre miestnych neboli len cudzinci z Bratislavy, ktorí prišli na exotický východ, ale boli sme tam so sprievodcom, Wandiným bratrancom a tým pádom nás miestni brali, boli ochotní sa s nami rozprávať, dokonca si s nami aj vypili, čo niekoľkokrát dopadlo veľmi zle… Podarilo sa nám však zozbierať rôzne príbehy, motívy, folklór, tradície a zážitky a nejakým spôsobom sme si povrchne vytvorili takú mapu fungovania toho sveta na spomínanej hranici. Potom sme z tohto množstva motívov vygenerovali jeden, ktorý sa stal základným prvkom príbehu a po niekoľkých verziách scenára doň začal veľmi dobrým a efektívnym spôsobom zasahovať aj Peter Bebjak. Spolupráca nám fungovala výborne,“ podotkol Balko.

Snímku nakrúcali na štyridsiatich miestach nielen na Slovensku, ale aj na Ukrajine, v Česku, Maďarsku či Poľsku. „Mnohé scény som nesituoval do konkrétnych miest, pretože som vedel, že film je organizmus, do ktorého je zapojené veľké množstvo ľudí. Vedel som, že môj text prejde k režisérovi a ku kameramanovi Martinovi Žiaranovi, ktorý tomu filmu vtlačil krásnu vizuálnu pečať. Mali sme zároveň výborného lokačného, ktorý behal po celom Slovensku, Maďarsku, Čechách a dokonca i po Poľsku a hľadal tie najvyhovujúcejšie lokácie,“ uviedol Balko, ktorý si prácu na filme Čiara napriek jej náročnosti pochvaľuje.

„Celý proces tvorby trval tri alebo štyri roky a keď niečo trvá tak dlho, tak to nie je len pekné, ale je to aj ubíjajúce. Niekedy toho máte naozaj dosť a tak, keď som napísal desiatu verziu scenára, bol som rád, že ďalšiu už nenapíšem. Desať verzií scenára, niekoľko desiatok verzií scénosledu, približne 150-stranový zber materiálu… Myslím, že prvá verzia scenára mala okolo 140 strán… Desiatky prebdených nocí, ktoré človek na úkor svojho osobného života venuje tomuto filmu… Tri roky života s postavami a motívmi, ktoré v istom momente musíte uzavrieť a posunúť ďalej… No zrazu, keď tie postavy vidíte na plátne a máte pocit, že to je živé, tak cítite zadosťučinenie a ja tie roky, ktoré som nejakým spôsobom s Čiarou prežil, neľutujem a veľmi sa z toho teším,“ uzavrel 28-ročný scenárista.

V trileri Čiara sa strieda napätie, humor i láska. „A to sú práve emócie, ktoré by mohli prilákať divákov do kín. Okrem toho je to film, ktorý bol ocenený v rámci festivalu a je to film, ktorý sme robili s láskou. Ja dúfam, že je to na našej práci aj vidieť,“ dodal Bebjak.

Film Čiara vznikol s finančnou podporou Audiovizuálneho fondu a RTVS. Na Jednotke by ho mali odvysielať v roku 2018.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk