Krásy Bratislavy alebo ako hlavné mesto vyzeralo kedysi, časť #66

Konsky_vlacik_konska_zeleznica

Uvideli ste pred týždňom desať miest „novými“ očami? Vybavili ste si minulosť? Odhalili ste krásy Bratislavy tak ako sa menila v čase? Ak ste v mysli čo i len na jednu z týchto otázok odpovedali s radosťou a kladne máme pre vás dobrú správu. Teraz si s nami totiž spomínanie môžete zopakovať.

Hranica vznikajúcej Československej republiky na moste. Maďari ju urobili na Dunaji, českí legionári sa cez rieku preplavili, napadli ich a vytlačili z Petržalky až po dnešnú hranicu.

Hranica_csl.republiky_na_moste_staraba.jpg
https://www.facebook.com/StaraBratislavaNaFotografiach/

Most Františka Jozefa z petržalskej strany. V Mýtnom domčeku bola reštaurácia, v ktorej údajne veľmi dobre varili.

Most_franza_jozefa_staraba.jpg
https://www.facebook.com/StaraBratislavaNaFotografiach/

Most a stavadlo na Jaskovom rade. Hradlársky domček tam stál ešte v 80. rokoch. Dnes by ste tam most a domček hľadali márne, zachovali sa len základy hradla v múre.

Most_a_stavadlo_jaskov_rad_1905_staraba_martin_entler.jpg
https://www.facebook.com/StaraBratislavaNaFotografiach/

Takýto dostavník premával po medzimestskej konskej železnici. O jeho rýchlosti história mlčí. 🙂

Konsky_vlacik_staraba.jpg
https://www.facebook.com/StaraBratislavaNaFotografiach/

Pohľad na Prvú konskú železnica, ktorá bola postavená v roku 1839 podľa projektu známeho bratislavského staviteľa Ignáca Feiglera st.

Prva_konska_zeleznica_staraba.jpg
https://www.facebook.com/StaraBratislavaNaFotografiach/

Pohľad spredu na budovu Prvej konskej železnice. Dodnes stojí na križovatke ulíc Krížnej a Legionárskej. Je to jeden z najstarších historických objektov v tejto časti mesta.

Prva_konska_zeleznica_pohlad_spredu_staraba.jpg
https://www.facebook.com/StaraBratislavaNaFotografiach/

Konská železnica bola v 70. rokoch minulého storočia v katastrofálnom stave. Rekonštrukciu nakoniec zrealizoval Hydrostav.

Konska_zeleznica_staraba.jpg
https://www.facebook.com/StaraBratislavaNaFotografiach/

Starý Bratislavský most projektoval Francois de Sales Cathry, staviteľom bol Anton Sendlein. Otvorili ho za účasti Františka Jozefa 31. 12. 1890.

Stary_bratislavsky_most_staraba.jpg
https://www.facebook.com/StaraBratislavaNaFotografiach/

Na obidvoch stranách mosta boli mýtne búdky, v ktorých sa vyberalo mýto za použitie mosta. Od roku 1914 po ňom jazdila elektrická železnica do Viedne a späť. Trvalo to do roku 1945. Po vojne bola vymenená poškodená stredná časť mosta a električková trať pre električku jazdiacu do Petržalky.

Stary_most_mytne_budky_staraba.jpg
https://www.facebook.com/StaraBratislavaNaFotografiach/

Brehy Dunaja boli neupravené, a preto na nich nebolo možné postaviť pevný most. Úprava brehov sa konala v rokoch 1870 až 1890, potom postavili Most Františka Jozefa.

Brehy_dunaja_most.jpg
https://www.facebook.com/StaraBratislavaNaFotografiach/

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk