Rafinéria Slovnaft vyprodukovala v roku 2020 v Bratislavskom kraji najviac emisií. Má záujem dodávať pre Dopravný podnik Bratislava vodík. Slovnaft tvrdí, že do ochrany životného prostredia dal už milióny eur.
Na prelome októbra a novembra sa zástupcovia krajín zišli na klimatickej konferencii v Glasgowe, aby spoločne hľadali cesty, ktoré pomôžu zachrániť našu planétu. Jedným z problémov sú emisie skleníkových plynov.
Najväčším producentom emisií je Slovnaft
Ročne sa vypúšťa do ovzdušia množstvo skleníkových plynov aj na Slovensku. V Bratislavskom kraji je za rok 2020 najväčším producentom rafinéria Slovnaft – vypustila až 1 014 614 emisií.
Tretiu priečku obsadila tepláreň Slovnaftu s 783 029 emisiami a štvrté miesto patrí petrochémii Slovnaftu s 396 351 emisiami. Ďalších producentov emisií v kraji nájdete v tabuľke nižšie.
Pribudne 40 vodíkových autobusov
Dopravný podnik Bratislava (DPB) vyhodnotil súťaž na dodávateľa mestských autobusov na vodíkový pohon. V uliciach hlavného mesta by ich malo jazdiť 40 s dĺžkou 12,2 metra. V tendri na nové autobusy zvíťazil poľský dodávateľ Solaris Bus & Coach s celkovou cenou 24,4 milióna eur.
Dodávateľ predložil ponuku na autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen. Ako informuje DPB na svojom webe, dodacia lehota je stanovená do 15 mesiacov od zadania objednávky. Po uplynutí lehôt podľa zákona o verejnom obstarávaní DPB pristúpi k podpisu zmluvy.
Ako podotkol Denník N, DPB musí momentálne vyriešiť tri veľké problémy. Slovensko nemá zatiaľ ani jednu čerpaciu stanicu na vodík. Slovenská inovačná a energetická agentúra toto leto vyhlásila verejné obstarávanie na výstavbu prvých dvoch staníc, no doteraz nie sú jasné bližšie informácie o výstavbe prvej stanice.
Druhým problémom bude nájsť peniaze na nákup. DPB uzavrie iba rámcovú zmluvu, čo neznamená objednávka vozidiel. Podľa hovorcu DPB Martina Chlebovca hľadájú peniaze iba na prvé kusy. Spoliehajú sa aj na eurofondy. Okrem toho je potrebné nájsť dodávateľa paliva.
Slovnaft chce dodávať vodík pre autobusy
DPB aktuálne rokuje s rôznymi firmami, ktoré sa zaoberajú výrobou vodíka. Záujem dodávať vodík pre nové ekologické autobusy podľa Denníka N prejavil aj Slovnaft. Vyrába si vlastný vodík, ktorý využíva vo výrobnom procese na odsírenie palív. Informáciu nám potvrdil aj hovorca a riaditeľ komunikácie Slovnaftu Anton Molnár.
„Slovnaft patrí vo výrobe vodíka medzi popredné firmy v regióne, keďže vodík sa využíva pri výrobe palív. S výrobou vodíka máme viac ako 30 ročné skúsenosti a z pohľadu znalosti technológie patríme medzi najskúsenejších v rámci Slovenska,“ uviedol Molnár.
Parodoxom však je, že Slovnaft bol v roku 2020 najväčším producentom emisií v kraji. Oslovili sme spoločnosť s otázkou, či robí niečo pre zníženie vypúšťaných emisií.
Molnár uviedol, že za posledných 20 rokov spoločnosť investovala do ochrany životného prostredia viac ako 500 miliónov eur. Emisie sa podarilo znížiť o 70 %.
Medzi projekty spoločnosti na znižovanie emisií patria napríklad kompletná rekonštrukcia skladovacích nádrží, výstavba novej odsírovacej jednotky motorových palív HRP7, výmena horákov na rafinérskych peciach a kotle etylénovej jednotky za nízkoemisné horáky či investícia do linky na výrobu biopalív ETBE a premiešavanie biopalív. Slovnaft je členom skupiny MOL.
Prevádzka na výrobu vodíka
Enviroportál pred časom oznámil, že rafinéria Slovnaft má v pláne výstavbu novej prevádzky na výrobu vodíka. Slovnaft v oznámení vysvetllil, že po realizovaní prevádzky na výrobu vodíka HPP3 bude odstavená HPP1 v rozsahu 3 – 6 mesiacov a nebudú prevádzkované súbežne.
„Účelom je výstavba nového závodu na výrobu vodíka HPP3 v rámci areálu Slovnaft, a.s. z dôvodu potreby vyššej výrobnej kapacity vodíka v prevádzke (vyšší obsah síry vo vstupnej rope) v súlade s realizáciou súčasných a budúcich projektov podľa skupinovej stratégie, ktorá zvýši spotrebu vodíka v rámci Slovnaftu. V neposlednom rade je potrebné navrhovanú zmenu realizovať z dôvodu zvýšenia flexibility v meniacom sa trhovom prostredí rafinérskych a petrochemických produktov, s čím súvisí nevyhovujúci technický stav existujúcej prevádzky HPP1,“ odôvodnil Slovnaft potrebu výstavby vodíkovej prevádzky.
Prevádzka HPP3 je navrhnutá za účelom výroby vodíka v množstve 60 000 Nm3/h. Výstavba bola stanovená na 4. kvartál tohto roka a začiatok prevádzky na 1. až 2. kvartál 2023.
Taktiež sme chceli vedieť, v akom štádiu je vybudovaná prevádzka. Slovnaft nám však nepotvrdil, že sa s výstavbou začalo a neuviedol ani presný dátum, kedy by mohli práce začať.