Audit podľa mesta odhalil chyby v Dopravnom podniku a OLO

trolejbus, MHD
ilustračné: SITA

DPB aj OLO pochybenia odmietajú a svorne tvrdia, že s výsledkami auditu neboli oboznámení

BRATISLAVA 9. septembra – Neefektívne a nehospodárne riadenie a manažérske pochybenia odhalil audit v Dopravnom podniku Bratislava (DPB) a v spoločnosti Odvoz a likvidácia odpadu (OLO), ktorý nariadil bratislavský primátor Ivo Nesrovnal. O výsledkoch auditu agentúru SITA informovala hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Dopravný podnik i OLO však pochybenia odmietajú, oba podniky tvrdia, že s výsledkami auditu dodnes neboli oboznámení.

Audit v oboch mestských podnikoch vykonala v júni tohto roka audítorská spoločnosť Deloitte. O výsledkoch už primátor informoval aj finančnú komisiu mestského zastupiteľstva. Zistenia sú podľa radnice závažné, audit okrem predražených úverov a služieb poukázal aj na netransparentné postupy obstarávania a uzatvárania nevýhodných zmlúv. Manažérske pochybenia sa podľa mesta odzrkadlili hlavne v neudržateľnom nastavení investičnej politiky aplánovaní projektov z EÚ fondov. „Audit potvrdil oprávnenosť indícií oneefektívnom anehospodárnom riadení podniku a profesionálnom zlyhaní manažmentu,“ skonštatoval primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. DPB aj OLO však tieto informácie popierajú, zhodne tvrdia, že aj keď výsledky auditu zatiaľ nevideli, majú informácie, že audítorská spoločnosť ich pochválila za dobré hospodárske výsledky.

Audit podľa primátora napríklad zistil, že DPB pripravil mesto o nemalé peniaze na právnych službách. Ako informuje radnica, náklady na vymáhanie pohľadávok za exekúcie za minulý rok boli 5,5 milióna eur, no výnosy len 2,2 milióna eur, či znamená pre DPB stratu 3,3 milióna eur. DPB sa však bráni a tvrdí, že zmluvy s advokátskymi kanceláriami boli stanovené ešte bývalými šéfmi podniku. Podľa hovorkyne DPB Adriany Volfovej vzťahy s exekútormi neboli predmetom zmluvy do príchodu súčasného vedenia. Náklady na prípady staré aj niekoľko rokov pritom v tom čase podľa DPB dosahovali až 32 miliónov eur, no prijatými opatreniami sa ich súčasnému vedeniu podniku podarilo znížiť o 16 miliónov eur. Radnica Dopravnému podniku vyčíta napríklad aj drahé čistenie vozidiel v porovnaní s dopravnými podnikmi v Košiciach a Žiline. Volfová však vysvetľuje, že každý dopravca má iný vozidlový park – inú dĺžku vozidiel, kapacitu, intenzitu a v cene sa odráža napríklad aj priemerná hodinová cena práce v danom regióne. „V DPB sa vykonáva mokré čistenie na rozdiel napríklad od Košíc, kde sa robí suché čistenie,“ vysvetlila Volfová s tým, že na cenu má vplyv aj to, že DPB vozidlá čistí v noci, aby bolo v nasledujúci deň zabezpečené ich vypravenie. Audit podľa mesta upozornil aj na nevýhodné úvery, vysokú spotrebu energií v DPB či na poistky pre manažérov, ktoré sú podľa mesta nepotrebné. Dopravný podnik všetky tieto pochybenia odmieta. „Naopak, máme informácie, že v audite je vyjadrená pochvala DPB za dobré hospodárske výsledky,“ uviedla Volfová. Podľa DPB sú zistenia vytrhnuté z kontextu, sú zavádzajúce a podnik ich považuje za účelové v súvislosti s prebiehajúcim výberovým konaním na šéfov mestských podnikov.

Pochybenia podľa hlavného mesta zistil audit aj v spoločnosti OLO. „Najvýznamnejšími zisteniami auditu vOLO boli neakceptovateľné postupy pri verejných obstarávaniach. Audit poukázal na skutočnosť, že sa vpodniku nedodržiavajú elementárne všeobecné, ale ani vnútorné záväzné predpisy procesov verejného obstarávania,“ priblížila zistenia auditu Skokanová. Podľa radnice v OLO schvaľovali zmluvných partnerov priamo predstavenstvom bez obstarávania, pri výbere niektorých služieb sa nekonalo výberové konanie. „Samotný generálny riaditeľ sa nominoval do trojčlennej výberovej komisie vyhodnocujúcej predložené ponuky,“ informovala Skokanová. Riaditeľ spoločnosti OLO Roman Achimský však vysvetľuje, že podnik nie je verejným obstarávateľom, preto je akékoľvek hodnotenie verejných obstarávaní zavádzajúce. „Obstarávacie konania v OLO sú realizované na základe interných pravidiel, ktoré schvaľuje predstavenstvo spoločnosti a podliehajú kontrole Dozornej rady,“ vysvetľuje riaditeľ Achimský s tým, že v ojedinelých prípadoch dodávateľa vyberá predstavenstvo, ktoré je nadriadené výberovej komisii, a to na základe vyžiadaných ponúk. Achimský tiež popiera, že by sa do výberovej komisie nominoval sám, podľa jeho slov bol vymenovaný v roku 2011 na základe uznesenia predstavenstva ako zamestnanec spoločnosti vtedajším generálnym riaditeľom. „Ak budeme mať výsledky auditu k dispozícií, radi sa vyjadríme k opodstatnenosti konkrétnych prípadov. Podľa našich informácií sa spoločnosť vykonávajúca audit vyjadrila, že aj napriek tomu, že nepoužívame postupy verejného obstarávania, dosahujeme lepšie obchodné podmienky ako firmy, ktoré súťažia formou verejného obstarávania, o čom svedčia aj dosiahnuté hospodárske výsledky OLO,“ uzavrel Achimský.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk