V Bratislave sa od 15. februára spúšťajú dva dôležité dopravné projekty. Prvým je výstavba diaľničného obchvatu D4R7 a druhým je rekonštrukcia ulice Mlynské nivy.
Oba projekty začínajú v ten istý deň. Od 15. februára bude na pol roka kompletne uzavretá ulica Mlynské nivy a niektoré zjazdy z Prístavného mosta smerom na Slovnaft a Prístavnú ulicu, čo bude mať veľmi negatívny dopad na dopravu v celej východnej časti Bratislavy. Najväčší nápor na dopravu a nárast dopravy sa predpokladá na Gagarinovej ulici a na Landererovej ulici, ktoré sú zároveň aj obchádzkovými trasami.
Osobná doprava pôjde len jedným smerom
Najefektívnejším riešením počas dopravných obmedzení, ktoré prepraví najväčší počet ľudí včas, je MHD. Riešenie vyplynulo najmä zo zberu dát, že na najkritickejšej Gagarinovej ulici môže prejsť v špičke jedným pruhom autami za hodinu cca 900 ľudí. Súčasná kapacita verejnej dopravy však dokáže v tom istom čase prepraviť jedným pruhom 4 700 ľudí (dnes prepravuje cca 3 000).
Modelová dopravná situácia poukázala na to, že pokiaľ dnes trvá prejazd Gagarinovou ulicou v špičke cca 30 min, MHD by po Gagarinovej mala aj v špičke prejsť za 6 minút. Pokiaľ cesta z Vrakune po Mlynské nivy trvá aj hodinu, po novom verejná doprava zo zastávky Cintorín Vrakuňa po Mlynské nivy potrvá 14 minút.
Prijatým opatrením v oblasti Mlynských nív je samostatná obchádzková trasa pre MHD, ktorá pôjde po Páričkovej ulici a ostatná osobná doprava smerom do Starého Mesta pôjde po Landererovej ulici. Toto riešenie bolo možné aj vďaka tomu, že developer HB Reavis dal k dispozícii rezidentom vo večerných a nočných hodinách a počas víkendu parkovacie miesta v jeho podzemných garážach približne v rovnakom počte, aký bolo potrebné zrušiť pre zdvojsmernenie Páričkovej.
Čo ešte urobí mesto preto, aby cestovanie MHD bolo v tomto čase pohodlnejšie a rýchlejšie?
- Voľná kapacita MHD v špičke je 1 700 cestujúcich za hodinu, v prípade potreby je možné prepravnú kapacitu navýšením počtu autobusov a trolejbusov zvýšiť o ďalších 1 000 za hodinu.
- Zabezpečili prioritu nielen pre MHD, ale aj pre autobusy Slovak Lines prímestskej dopravy.
- Pripravuje sa zväčšenie kapacity záchytného parkoviska pri cintoríne Vrakuňa o 100 miest a sprístupnenie nevyužívaného pozemku na Baltskej ulici vo Vrakuni, ktorý je v dlhodobom prenájme (spolu by tieto dve parkoviská mali mať kapacitu asi 550 áut). Obidve parkoviská sú v bezprostrednej blízkosti zastávok MHD a nemal by teda byť problém odstaviť auto, prestúpiť do MHD a rýchlejšie, ako kedykoľvek predtým sa dostať do mesta.
- Vo Vrakuni na križovatke ulíc Uzbecká/Vrakunská, kde mali vozidlá MHD najväčšie zdržania, budú inteligentné semafory, ktoré budú linky MHD púšťať smerom do mesta prednostne. Aj na ďalších križovatkách v tejto lokalite budú krátke bus pruhy, ktoré pomôžu MHD zaradiť sa dopredu, ale neuberú pritom kapacitu autám.
- Spolu so župou bude prebiehať informačná kampaň, prečo by mali obyvatelia v tomto čase využívať na cestu do Bratislavy hlavne verejnú dopravu.
Ako dlho to potrvá?
Uzávera ulice Mlynské Nivy bude na obdobie jedného roka. Prvého pol roka je v pláne úplná uzávera ulice, druhý polrok bude táto ulica sprejazdnená pre MHD. Stavby v oblasti Prístavného mosta potrvajú dva roky, pričom stavebné práce budú rozdelené do 6 etáp a každá ďalšia už bude pre dopravu využívať aj stavby postavené v predchádzajúcej etape, takže dopad na dopravu pri ďalších uzáverách by sa mal postupne znižovať.
Benefity, ktoré prinesie diaľničný obchvat a nový bulvár Mlynské nivy:
- vonkajší obchvat Bratislavy odľahčí dopravu na vnútornom obchvate mesta (tranzit pôjde po vonkajšom okruhu) a mali by sa teda zmierniť každodenné ranné a popoludňajšie zápchy v smere z a do Trnavy;
- vybudovaním R7, ktorá sa napojí fakticky na Bajkalskú, sa odľahčí tranzitná doprava cez Vrakuňu, Podunajské Biskupice a ďalšie priľahlé obce a znížime tak celodenné zápchy na Gagarinovej a Slovnaftskej ulici; spojenie Vrakune a Podunajských Biskupíc s mestom získa výrazne novú kvalitu;
- okružná križovatka pod Prístavným mostom, ktorá je najviac nehodovým úsekom v Bratislave, bude kompletne mimoúrovňová a bezkolízna, čim sa eliminuje riziko dopravných nehôd;
- Bratislava získa do užívania novú autobusovú stanicu a nový mestský bulvár, ktorý zmení dnes len tranzitný charakter Mlynských nív.