Bratislavčania považujú parkovanie v meste za najväčší problém, nesúhlasia s platením pre rezidentov (výsledky prieskumu)

Prieskum, parkovanie
Foto: SITA, NMS Market Research Slovakia - koláž Bratislavadeň

Prieskum vypracovala pre portál Bratislavadeň spoločnosť NMS Market Research Slovakia.

Parkovanie patrí k najväčším problémom v Bratislave už niekoľko rokov. Po cestách jazdí čoraz viac áut a hoci ľudia používajú MHD, v určitých lokalitách je parkovanie pre vodičov nočnou morou.

Čo si myslia Bratislavčania o parkovacej politike a ako vnímajú parkovanie v hlavnom meste? Aj na tieto otázky sa pýtal prieskum Zhodnotenie parkovacej politiky optikou obyvateľov Bratislavy spoločnosti NMS Market Research Slovakia.

Zber údajov od respondentov prebehol cez Slovenský národný panel od 10. mája do 17. mája. Na otázky odpovedali ľudia žijúci výlučne v Bratislave.

Viac aktívne šoférujú muži

V dnešnej dobe má vodičský preukaz veľa ľudí, no nie všetci majú auto alebo aktívne jazdia. Viac ako polovica respondentov aktívne šoféruje (58 %), uviedlo to viac mužov ako žien. Ďalších 20 % Bratislavčanov má síce vodičský preukaz, no nejazdia. V aute sa na sedadle spolujazdca vozí 21 % opýtaných.

Prieskum sa taktiež pýtal, či majú Bratislavčania v domácnosti k dispozícii aspoň jedno auto. Viac ako polovica respondentov (58 %) používa doma jedno auto. Najčastejšie túto možnosť uviedli respondenti so stredoškolským vzdelaním. Dve autá má iba 18 % opýtaných. Menej ako tretina ľudí (22 %) nepoužíva v domácnosti žiadne auto, túto možnosť si zvolilo viac žien.

Názor na parkovaciu politiku

Dve tretiny ľudí (67 %) považujú parkovaciu politiku v Bratislave za nevyhnutnú. Myslí si to skôr viac mužov ako žien a najviac ľudí vo veku 35-54 rokov. Najviac opýtaných sa zároveň zhodlo, že najväčším problémom Bratislavy je parkovacia politika a parkovanie, čo by malo mesto riešiť – myslí si to 26 %.

Naopak, pre pätinu respondentov (21 %) je parkovacia politika v hlavnom meste zbytočná. K téme sa nevedelo vyjadriť 11 % opýtaných. Parkovanie považuje za problém 63 % respondentov, ktorý je potrebné priorine riešiť.

Prieskum, parkovanie
Názor Bratislavčanov na parkovaciu politiku. Foto: NMS Market Research Slovakia

Cenník parkovacej politiky

Platiť za parkovanie nebudú iba návštevníci a iní Bratislavčania, ale aj rezidenti. Menej ako polovica Bratislavčanov (41 %) nesúhlasí s tým, aby platili rezidenti. Proti plateniu rezidentov sú najviac mladí vo veku 25-34 rokov a ľudia so stredoškolským vzdelaním. S platením rezidentov nemá žiadny problém takmer 30 percent ľudí.

Bratislavčania akceptujú cenník za jedno auto, zvyšné sumy sa im zdajú privysoké. Poplatok v hodnote 39 eur za jedno auto označila polovica oslovených (53 %) za primeranú. Neprimerane vysoká sa zdá byť tretine respondentov.

Prieskum, parkovanie
Prieskum o súhlase alebo nesúhlase s platením pre rezidentov. Foto: NMS Market Research Slovakia

Názory Bratislavčanov sa menia pri cenníku pre viac áut v domácnosti. Viac ako polovica oslovených (57 %) označila sumu 150 eur za druhé rezidentské vozidlo ako neprimerane vysokú, čo si myslí viac žien a ľudia so stredoškolským vzdelaním. Podobne je to aj pri treťom rezidentskom aute a poplatku 500 eur, túto sumu považuje za neprimerane vysokú 52 % opýtaných.

Najviac Bratislavčanom však prekáža cenník pre návštevníkov za 1,50 eur/ h. Túto cenu považujú za neprimeranú takmer dve tretiny opýtaných, častejšie si to mysleli ženy a mladí vo veku 25-34 rokov. Bratislavčanom sa taktiež zdá privysoká cena 78 eur za pokutu alebo 52 eur, ak ju stihnú uhradiť do 15 dní. Takmer dve tretiny považujú výšku pokuty za neprimerane vysokú.

Prieskum, parkovanie
Prieskum o cenníku parkovania. Foto: NMS Market Research Slovakia

Potrebná výstavba parkovísk

Viac ako 80 % obyvateľov si myslí, že Bratislava nie je pripravená na plošné zavedenie parkovacej politiky. Zaujímavé je, že v tomto názore sa zhodli všetky vekové skupiny respondentov.

Bratislava by sa mala podľa takmer dvoch tretín respondentov zamerať na výstavbu parkovacích domov (65 %) a záchytných parkovísk (60 %). Mesto by malo zlepšiť aj nadväznosť spojov MHD, čo uviedlo 52 % oslovených, myslia si to viac muži ako ženy.

Agentúra NMS Market Research Slovakia je členom organizácií ESOMAR a SIMAR. Agentúra je na trhu už 23 rokov. Predmetom jej skúmania sú komerčné prieskumy či prieskumy zamerané na spoločenské a politické témy.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk