Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
BRATISLAVA: Prehliadka Bratislavského hradu
SITA
18. júla 2017 Podujatia a akcie Bratislava od BratislavaDen.skSITA, © SITA 2017

Bratislavský hrad láka na výstavu o počiatkoch reklamy na našom území

Historické múzeum SNM ponúka výstavu o počiatkoch reklamy na našom území. Na výstave nechýbajú ani dodnes populárne reklamné tabule.

BRATISLAVA 18. júla – Počiatky reklamy po rozpade Rakúsko-Uhorska v rokoch 1918 až 1948, teda po nástup vlády komunistov a koniec súkromného vlastníctva, možno od 18. júla spoznať na Bratislavskom hrade. Slovenské národné múzeum (SNM) – Historické múzeum sem pozýva na výstavu Reklama a obchod 1918-1948.

Ako sa v časoch prvej Československej republiky a aj cez vojnu snažili nalákať zákazníkov rôzne firmy na svoje výrobky ukážu návštevníkom dve časti expozície – koloniálny obchod a motoristická dielňa, agentúru SITA o tom informovala Andrea Litváková z Historického múzea SNM.

Záujemcovia o vývoj propagácie, marketingu a reklamy uvidia na výstave rôzne tlačoviny, ako sú hlavičkové papiere, účtenky a faktúry, ale aj reklama v novinách, plagáty, letáky a pohľadnice. Nechýbajú reklamné a upomienkové predmety a dodnes populárne reklamné tabule.

Plechové a smaltované reklamné tabule boli vo veľkom rozšírené v 20. a 30. rokoch 20. storočia. Nachádzali sa nielen na budovách, ale aj v obchodoch, kde mali inšpirovať kupujúcich. Mnohé tabule mali okrem obrázka a názvu ponúkaného tovaru aj drobné rýmovačky. Ďalšia časť prehliadky je venovaná i reklame na budovách a vtedajšej rozhlasovej a kinoreklame, ktorú priniesol rozvoj filmu a rádia.

Výstava chce podľa jej autorov pripomenúť, že práve v prvej polovici 20. storočia sa fenomén reklamy stal súčasťou každodenného života a určoval módne trendy spoločnosti. Reklama prvej Československej republiky nadväzovala na formu reklamy v Rakúsko-Uhorsku na prelome 19. a 20. storočia, keď bol jej hlavným prostriedkom plagát a inzerát v novinách.

Reklama v časoch mladosti našich starých a prastarých rodičov sa snažila spraviť danú chvíľu nevšednou a povýšiť tak obyčajný nákup na spoločenskú udalosť. Vlastniť určitý produkt či navštíviť odporúčané kultúrne podujatie sa v tom období stalo vecou spoločenskej prestíže, pripomínajú autori výstavy. Reklama tak odráža časy svojho vzniku a z dnešného pohľadu je zaujímavým dobovým svedectvom.

Výstavy sú v priestoroch SNM – Historického múzea na Bratislavskom hrade otvorené denne okrem pondelka od 10:00 do 18:00, posledný vstup je o 17:00 h.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Bratislavy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Odporúčame

Copyright © BratislavaDen.sk Všetky práva vyhradené. BratislavaDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X