Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
účinky póru
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
www.gettyimages.com www.gettyimages.com
reklama:
reklama:

Pór- vyháňa škodlivé baktérie a čistí telo

Zimné odrody póru sa zberajú ešte v priebehu jari, a tak je táto zelenina často zaradená do jarnej očisťovacej kúry. Pór oceníte aj v prípade, že ste prechladnutí, alebo chcete schudnúť prebytočné kilá nabrané cez zimu.

Podobne ako cibuľa a cesnak, tak i pór obsahuje aromatické látky s prímesou síry, ktoré mu dodávajú štipľavú chuť a zároveň pôsobí ako prírodné antibiotiká. Jeho liečivé účinky boli známe už v dobách staroveku, Rimania dokonca pór podávali ako protijed pri otravách.

Pór sa dá konzumovať celý, vrátane listov, v ktorých sú cenné látky koncentrovanejšie. Z tých najbohatšie zastúpených uveďme vitamíny C a E, kyselinu listovú, vápnik, draslík, fosfor, zinok, selén a mangán. Posledné dva spomínané prvky hrajú veľkú úlohu pri regenerácii kože, zmierňujú ekzémy, posilňujú vlasy a nechty. Kyselina listová je zase dôležitá pre tvorbu červených krviniek a vývoj plodu v tehotenstve.

Pravidelná konzumácia póru sa pozitívne odrazí na celkovom zdraví: znižuje krvný tlak, likviduje škodlivé baktérie a kvasinky, čistí črevá a upravuje trávenie. Pór sa odporúča aj ľuďom so sklonmi ku kŕčovým žilám, pretože bráni vytváraniu krvných zrazenín.

Je to skvelá diétna zelenina
Keďže tukov a cukrov je v póre veľmi málo, netreba s ním pri diétnom stravovaní šetriť. Obsahuje však dostatok vlákniny, najmä pektínu, a tak aj v menšom množstve úspešne potláča hlad a dáva pocit plnosti. Môže byť súčasťou najrôznejších jedál – šalátov, nátierok, polievok, nákypov či slaných koláčov… Ako príloha sa pór osvedčil v kombinácii so zelerom – podporujú tráviace procesy a napomáhajú čisteniu čriev.

Pór je v kombinácii s cesnakom „liekom prevencie“
Pór tvorí so svojim druhovým príbuzným – cesnakom silné duo, obe tieto zeleniny sú bohaté na draslík, znižujú krvný tlak a hladinu zlého cholesterolu, zároveň však zvyšujú hladinu dobrého cholesterolu, čím brzdia aterosklerotický proces a ďalšie srdcovo-cievne ochorenia. Pravidelná konzumácia póru s cesnakom tiež znižuje riziko rakoviny hrubého čreva a prostaty. Nezanedbateľný je preventívny účinok póru pri chorobách žíl, pretože bráni vytváraniu krvných zrazenín. Keďže pór patrí k diuretikám, odporúča sa aj ľuďom trpiacim na dnu a reumatizmus.

Obsahuje aj väčšie množstvo solí kyseliny šťavelovej, preto nie je vhodný pre ľudí, ktorí majú choré obličky a žlčník. Soli kyseliny šťavelovej tiež zhoršujú vstrebávanie vápnika.

reklama:

K téme

Najčítanejšie za týždeň

Bezplatné novinky z Bratislavy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Diskusia

Odporúčame

Copyright © BratislavaDen.sk Všetky práva vyhradené. BratislavaDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies