Riešenie hroziaceho zrušenia bezplatnej mestskej hromadnej dopravy pre hendikepovaných odkladá primátor Ivo Nesrovnal až na september. Na septembrové rokovanie mestského zastupiteľstva plánuje primátor predložiť materiál s riešením tejto situácie.
Hendikepovaní totiž v mestskej hromadnej doprave môžu v súčasnosti jazdiť bezplatne, no platí to len do zavedenia tretej etapy Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). Tá má byť spustená v novembri tohto roka.
Spolu s hendikepovanými môžu v MHD v súčasnosti jazdiť bezplatne aj darcovia krvi s minimálne zlatou Jánskeho plaketou či účastníci protifašistického odboja a ich najbližšia rodina. Títo všetci by v novembri o výhody mali prísť. Upozornil na to v júni na svojom blogu exprimátor Bratislavy Ftáčnik, ktorý Nesrovnalovi vytkol, že sa „nepostavil proti tichému zrušeniu zliav pre zdravotne postihnutých, pre odbojárov, pre darcov krvi …“ a tiež, že na to neupozornil poslancov.
Pritom bezplatné cestovanie v MHD pre vybrané skupiny obyvateľov schválilo ešte bývalé mestské zastupiteľstvo pod vedením vtedajšieho primátora Milana Ftáčnika, tarifnú výnimku vtedy udelili do zavedenia tretej etapy integrovanej dopravy. Jej spustenie v júni schválili bratislavskí mestskí i krajskí poslanci.
„Môj postoj bol od začiatku diskusie k tejto téme jednoznačný a deklaroval som ho aj na júnovom zastupiteľstve, a to pomôcť zdravotne postihnutým občanom a upraviť tarify, ktoré nastavilo bývalé vedenie mesta ešte v decembri 2012. Chcem napraviť toto nepríjemné dedičstvo, preto pracujeme na tom, aby sme eliminovali dopady integrácie dopravného systému v Bratislavskom kraji na ľudí s ťažkým zdravotným postihom v bratislavskej MHD,“ tvrdí súčasný primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
K výčitkám sa pridali aj niektorí mestskí poslanci. Podľa predsedu poslaneckého Klubu pre Bratislavu Martina Borguľu poslancov na júnovom rokovaní na rušenie zliav nik neupozornil. Podľa poslanca to bolo zo strany primátora i dopravnej komisie mesta zavádzajúce.
Borguľa však následne priznal, že materiál o rozšírení integrovanej dopravy si pred júnovým zasadnutím nepreštudoval. Primátor totiž podľa poslanca materiál prezentoval len ako čisto technický, ktorý treba prijať pre čerpanie eurofondov.
„Vzniknutá situácia ma veľmi mrzí. Myslím, že schválenie uznesenia bola chyba, ktorá vznikla predovšetkým neinformovanosťou poslancov, že sa takýto bod nachádza v materiáli o integrovanej doprave. Preto budem žiadať, aby bolo uznesenie zrušené. Zvažujem dokonca zvolanie mimoriadneho zasadnutia s jediným bodom programu – zrušenie uznesenia,“ sypal si popol na hlavu nedávno poslanec Borguľa.
Podľa primátora Nesrovnala však zvolanie mimoriadneho zasadnutia zastupiteľstva nič nerieši. „V tejto chvíli sú dôležité rokovania s partnermi Bratislavskej integrovanej dopravy tak, aby sme mohli upraviť otvorené otázky. Každý poslanec veľmi dobre vedel, za čo hlasoval, materiál prešiel viacerými komisiami a bol vopred k dispozícii na preštudovanie,“ hovorí primátor Nesrovnal.
Nesrovnal sľubuje, že návrh riešenia vzniknutej situácie predloží poslancom v septembri. „Prijatie prechodného opatrenia v roku 2012 nebolo koncepčným riešením a situáciu riešilo len dočasne, preto to chcem napraviť,“ tvrdí.
Mesto aktuálne pracuje na rozlíšení zliav podľa charakteru a rozsahu zdravotného postihnutia, sociálneho postavenia či trvalého pobytu v Bratislave. Spolupracovať chce pri tom radnica aj s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Podľa bratislavskej radnice totiž treba udržať systém integrovanej dopravy postavený na jednoduchých a jednotných podmienkach pre cestujúcich, ale aj férový prístup k najzraniteľnejšej skupine cestujúcich.
„Musíme si uvedomiť, že integrovanú dopravu potrebujeme. Do Bratislavy totiž každé ráno prichádzajú desaťtisíce cestujúcich z okolia Bratislavy a zahlcujú dopravu. Na takýto stav potom doplácajú iba Bratislavčania. Integrovanú dopravu preto musíme spustiť, je to obrovský krok vpred. Jej podmienky však nemôžu obmedzovať niektoré skupiny ľudí, ktorí MHD využívajú,“ uzavrel primátor Nesrovnal.