Jedným zo spôsobov, ako zatraktívniť mestskú hromadnú dopravu v Bratislave, by mohlo byť bezplatné cestovanie v električkách. Navrhuje to občianske združenie Bratislava Inak spolu s poslancami z rovnomenného mestského poslaneckého klubu, ktorí plánujú opatrenia na zatraktívnenie verejnej dopravy predložiť na novembrové rokovanie mestského zastupiteľstva.
Benefit by však získali iba obyvatelia s trvalým pobytom v Bratislave a vodiči, ktorí síce do hlavného mesta prichádzajú autami, no sú ochotní ho nechať na záchytnom parkovisku a ďalej cestovať MHD. Na tlačovej konferencii o tom včera informovala predsedníčka mestského poslaneckého klubu Bratislava Inak Katarína Augustinič spolu s poslankyňou Soňou Svoreňovou a členom rovnomenného občianskeho združenia Michalom Feikom.
Električku si podľa Augustinič vybrali preto, že je bezkolízna, ekologická a rýchla, keďže jazdí po vlastnej dráhe. Popri tom by iniciátori chceli otvoriť otázku využívania aj ďalších prostriedkov MHD bezplatne pre obyvateľov s trvalým pobytom v meste, ktorí tu platia dane. Podľa Augustinič by mesto vedelo pokryť výpadok tržieb za bezplatnú električkovú dopravu.
Tržby za prepravu v električkách dosahujú podľa poslankyne približne 10,5 milióna eur. Túto stratu by mesto vedelo vykryť napríklad z výnosov z parkovacej politiky, ktorú plánuje radnica od budúceho roka spustiť.
„Ak ľudia dostanú takúto výhodu, možno budú vedieť aj lepšie akceptovať, že musia za parkovanie platiť,“ priblížila Augustinič. O takomto opatrení na zatraktívnenie verejnej dopravy chcú jeho iniciátori ešte rokovať s primátorom Bratislavy Ivom Nesrovnalom a nájsť preň politickú podporu v mestskom zastupiteľstve. Iniciátori sa budú zasadzovať za to, aby sa bezplatnú električkovú dopravu podarilo zaviesť čo najskôr, možno už v budúcom roku.
S návrhmi na zlepšenie fungovania verejnej dopravy prichádza iniciatíva Bratislava Inak v čase, keď sa obyvatelia mesta stretávajú s dennodennými dopravnými zápchami. Kolóny sa už rozširujú aj na cesty, ktoré boli doteraz bezproblémové, špička trvá dlhšie a ostávajú v nej stáť aj vozidlá MHD. To spôsobuje meškanie verejnej dopravy a Dopravnému podniku Bratislava spôsobuje niekoľkomiliónové škody.
Okrem iného sa za posledných 15 rokov znížil záujem ľudí o verejnú dopravu, podiel cestujúcich v MHD klesol od roku 1990 z 80 na 50 percent. „MHD nie je taká kvalitná, aby sa ľudia rozhodli pre ňu a radšej si sadnú do auta, ktoré je čistejšie a pohodlnejšie,“ priblížila problém Augustinič.
Zlepšeniu služieb mestskej hromadnej dopravy by mohlo podľa združenia Bratislava Inak pomôcť zriadenie vyhradených pruhov pre autobusy a taxíky na kľúčových vnútromestských radiálach i absolútna preferencia električiek na križovatkách. Občianska iniciatíva by chcela ľudí motivovať, aby využívali iné spôsoby dopravy ako svoje auto. Podľa mestskej poslankyne Sone Svoreňovej zlepšiť treba podmienky pre cyklistov či peších.
„Budeme iniciovať, aby sa do dvoch rokov zrealizovali hlavné cyklistické radiály z mestských častí do centra mesta,“ uviedla Svoreňová. Iniciovať tiež chcú zákaz parkovania na chodníkoch či otvoriť diskusiu o rozšírení pešej zóny. Jedným zo spôsobov, ktoré by mohli motivovať ľudí, aby nechávali svoje autá doma, by podľa Svoreňovej mohlo byť aj zlepšenie taxi služieb. Aj tu totiž podľa poslankyne ide istým spôsobom o verejnú dopravu.
„Taxík v ideálnom prípade krúži celý deň mestom a nezaberá parkovacie plochy,“ vysvetlila Svoreňová. No podľa nej je dôležité urobiť najprv poriadok v udeľovaní taxikárskych licencií, v parkovacích státiach i v kontrole správnosti vydávaných bločkov.
„Bratislavčan alebo návštevník mesta by mal mať vždy istotu, že taxík zoženie a že ho môže zastaviť aj na ulici, teda odstrániť ten nezmyselný cenový rozdiel medzi taxíkom na objednávku a taxíkom stojacim na ulici,“ priblížila Svoreňová s tým, že o tom začínajú rokovať s taxikármi.