Cieľom novej parkovacej politiky je znížiť množstvo áut a riešiť problémové parkovacie oblasti

parkovanie-rezidetska-karta-parkovacia-politika-bratislava-sita.jpg
Foto: SITA/Branislav Bibel

Zavedenie nových pravidiel nebude celoplošné a celočasové.

Na vytýčených problémových miestach sa vytvoria rezidentské zóny, v ktorých obyvatelia Bratislavy dostanú rezidentské karty. Jednotlivé zóny môžu mať rozdielne časové obmedzenia, napríklad na niektorých miestach budú pravidlá platiť len cez deň alebo len zopár hodín. V oblastiach, ktoré nemajú problém s parkovaním, sa nevytvoria žiadne rezidentské zóny, resp. spoplatnenie pre nerezidentov. Za účasti mnohých starostov mestských častí to uviedol na tlačovej besede primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Bratislava je jedno z posledných veľkých európskych miest, ktoré parkovaciu politiku ešte nemá. Zároveň v meste neustále rastie počet áut. Ulice nedokážeme nafúknuť, ani okamžite zvýšiť počet parkovacích miest. Preto je potrebné ich počet začať regulovať. Inšpiráciou sú okolité štáty, kde sa takáto politika zaviedla a znížil sa počet áut,“ uviedol Vallo. Magistrát odhaduje, že nové parkovacie pravidlá znížia počet áut o pätinu. Zámerom hlavného mesta je, aby ľudia namiesto svojich áut začali viac používať mestskú hromadnú dopravu (MHD).

Rezidentská karta sa vzťahuje na auto a domácnosť

V rezidentských zónach zaparkujú obyvatelia len s rezidentskou kartou. Tá sa vzťahuje na auto a trvalý pobyt. Týmto spôsobom chce mesto zatlačiť na obyvateľov, ktorí v Bratislave nemajú trvalé bydlisko, ale zároveň parkujú svoje auto na ulici.

Rezidentská karta pre prvé auto v domácnosti bude stáť 49 eur, pre druhé auto 150 eur a tretie 500 eur za rok. Táto karta zabezpečí rezidentom parkovanie v ich rezidentskej zóne. Držiteľ karty získa k dispozícii aj 100 hodín voľného parkovania pre iné vozidlo vo vlastnej zóne, ktoré môže využiť napríklad pre rodinu, návštevu. Zároveň má dve hodiny denne parkovania v ktorejkoľvek inej rezidentskej zóne Bratislavy, ktoré vie využiť, ak napríklad vezie dieťa do školy alebo na krúžky.

Peniaze, ktoré mesto získa z parkovacej politiky, pôjdu do rozvoja novej dopravnej infraštruktúry, posilnenia MHD, vrátane parkovacích domov v tých zónach, kde problém s parkovaním pretrvá. Na parkovacej politike nebude profitovať žiadna súkromná firma. Na starosti ju bude mať mestská organizácia a kontrolu v uliciach zabezpečí mestská polícia.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk