Keď si ľudia v Bratislave zvolili za svojho primátora Matúša Valla, očakávali od neho veľké veci.
Viac zelene, menej áut v meste, rýchlejšia mestská hromadná doprava, efektívnejšie cestovanie, takmer žiadne zápchy a státie v kolónach, jednoducho ekologickejšie hlavné mesto. Tým sa samotný Vallo aj vystatoval, práve ekológiou sa oháňal veľmi často. Jeho sen o dokonalých plánoch, ktoré svojim voličom splní sa mu však rúcajú ako domčeky z karát. Na krku má totiž za rok pôsobenia viac prešľapov, ako úspechov. A ten posledný je naozaj veľký…
Bratislavské zastupiteľstvo totiž schválilo, aby sa vytvorili takzvané nízkoemisné zóny. V praxi to znamená, že budú existovať časti Bratislavy, kam by nemohli ísť staršie autá. Dôvodom nie je len ekológia, ale aj smelé plány Valla, aby ľudia presedlali z áut na ekologickejšie spôsoby prepravy. To sa však celkom bije s najnovším odhalením v Dopravnom podniku Bratislava, ktorý mal zakúpiť niekoľko kusov nových autobusov.
Nové sú vlastne ojazdené
Aj keď v tomto prípade slovo „nových” nie je absolútne na mieste. Ide totiž o ojazdené vozidlá, ktoré však Bratislave rozhodne nepomôžu k tomu, aby bola ekologickejšia. Kam sa stratili Vallove plány s jeho tímom, keď Dopravný podnik Bratislava tieto autobusy nakupoval?
Dôvodom, prečo sa musel narýchlo dopĺňať vozový park je jednoduchý – oprava električkovej radiály do Karlovej Vsi. Tá sa navyše nestihne dokončiť načas, problémy má team Vallo aj tam. O predĺžení rekonštrukcie sa už začína medzi mestskými poslancami šepkať čoraz intenzívnejšie. To by bol pre primátora ďalší čierny bod.
Čo sa však autobusov týka, tie zakúpil DPB v počte 11 kusov, pričom 5 z nich má rok výroby 2003 a 2004, ďalších 6 je iba o rok starších. Pri pohľade na vek vozidiel je jasné, že ide o 14 až 16-ročné autobusy, ktoré rozhodne k čistejšej a ekologickejšej Bratislave neprospejú. Ide totiž o staré vozidlá, ktoré majú zastaralé emisné normy a v nemeckom Berlíne by ste ich napríklad v uliciach nestretli.
Staré autobusy z Nemecka
Paradoxom je, že práve z Nemecka majú tieto autobusy byť. Magistrát samozrejme tento nákup obhajuje. „Bolo to najekonomickejšie a zároveň najrýchlejšie riešenie, akým mohol dopravný podnik zareagovať na požiadavku náhradnej autobusovej dopravy v takom rozsahu, ako si to rekonštrukcia vyžiadala. Bez toho, aby výraznejšie klesol komfort cestujúcich v celej Bratislave,” znie stanovisko Valla a jeho tímu. Napriek tomu, že dôvodom na nákup bola oprava električkovej trate, vedelo sa o nej už dva roky. Mestský podnik tak nemusel vôbec tento nákup šiť horúcou ihlou.
Čo sa teda mohlo v celom procese stať? Zrejme nezaspali len u Valla, ale aj v samotnom podniku. „Nevieme povedať, ako sa chcelo vyrovnať s náhradnou dopravou bývalé vedenie mesta. My sme konali v najskoršom možnom čase a iné riešenie, vzhľadom na stav vozového parku električiek, teda malý počet obojsmerných električiek, sme nenašli,“ povedali nám ešte na magistráte.
Iniciatíva o zónach bez starých áut
„Vozidlá Man A23 sú zaradené do skupiny Euro III, keďže táto norma bola platná pre novovyrobené vozidlá v roku 2005. Súčasne sú vybavené filtrom pevných častí Baumot, ktorý vozidlo zaraďuje do vyššej skupiny Euro IV. Vozidlá Solaris Urbino 18 sú zaradené do skupiny Euro III. Samozrejme, emisná norma sa pri výbere vozidiel sledovala, ale je daná rokom výroby vozidla, teda nemohla byť rozhodujúca. Pri vozidlách Man bol filter pevných častí pre Euro IV výhodou, takže pri rozhodovaní zohral dôležitú úlohu,“ povedala hovorkyňa dopravného podniku Adriana Volfová.
V tomto celom kontexte však vyznieva najnovšia iniciatíva o zónach bez starých áut doslova smiešne. Predsa len budú staré jazdenky premávať po celej Bratislave a to ekológii absolútne nepomôže. Či nakoniec bude Bratislava bez starých áut, ukáže až čas. Pravdou však je, že sa Matúšovi Vallovi zatiaľ podľa viacerých jeho kritikov nepodarilo ukázať nič poriadne. Nedávno navyše prišla šokujúca informácia o právnej kancelárii, ktorú spoluvlastní jeho kamarát a tá získala lukratívnu zmluvu s mestom za 90-tisíc eur. Čo sa na Valla naváľa za najbližšie mesiace sa teda ešte len uvidí…