Keď rodičia zneužívajú svoje deti na sociálnych sieťach...

Deti nas poklad.jpg
Foto: Bux.sk

Delphine de Vigan v románe Deti, náš poklad zachytáva obraz súčasnej digitálnej doby, v ktorej ľudia žijú len preto, aby boli na očiach. Odkrýva v ňom zarážajúci pohľad na svet, kde sa všetko vrátane rodinného šťastia vystavuje na obdiv a predáva na sociálnych sieťach.

Bola tu túžba byť na očiach, byť slávny, obdivovaný. A presvedčenie, že to môžu dosiahnuť všetci, ktokoľvek. A netreba ani nič vyrábať, vytvoriť, vymyslieť, nejako si zaslúžiť tých svojich „pätnásť minút slávy“. Stačilo sa ukazovať a byť v zábere kamery alebo pred objektívom fotoaparátu.

Hlavná postava Mélanie vyrastala pred televíznou obrazovkou zhypnotizovaná obľúbenými reality šou. V živote má jediný cieľ ‒ stať sa slávnou. Vzorná manželka a matka Mélanie býva v luxusnom obytnom komplexe na predmestí Paríža a venuje sa len svojmu youtubovému kanálu. Uverejňuje na ňom videá z každodenného života svojich detí, osemročného Sama a šesťročnej Kim.

Koncept podnikavej matky žne úspech, sledujú ich milióny odberateľov. Ponuky na spoluprácu sa hrnú a deti sa tak niekoľkokrát do týždňa postavia pred kameru v značkovom oblečení, aby pred zrakmi divákov rozbalili ďalšiu hračku alebo ochutnali všetky dostupné príchute zmrzliny. Jedného dňa sa však kamera nezapne. Malá Kim je nezvestná a žiadna z možných hypotéz jej zmiznutia sa nedá vylúčiť.

Deti, náš poklad je strhujúce čítanie o dobe, v ktorej žijeme a ktorú si možno úplne neuvedomujeme. Aké má riziká, aké nebezpečenstvá na nás číhajú, ako jej postupne podliehame…
Mimoriadne zaujímavý je fenomén sharentingu, ktorý je založený na zdieľaní fotografií a informácií rodičmi o svojich deťoch na sociálnych sieťach (share + parenting, sharenting).

Veľmi aktuálny príbeh, miestami bolestivý, nastavuje nám nemilosrdne zrkadlo a to celé štýlom, ako to vie len de Vigan. Trafila klinec po hlavičke. Krásne ukazuje, ako môže byť digitálny svet dobrým sluhom, no ešte rýchlejšie a ľahšie naším pánom. Zlým pánom.

Delphine de Vigan

Obľúbená francúzska spisovateľka, nositeľka cien Renaudot a Goncourt des Lycéens a uznávaná režisérka. Svoj prvý, čiastočne autobiografický román Jours sans faim (Dni bez hladu) o dievčati, ktoré bojuje s anorexiou, vydala v roku 2001 pod pseudonymom. Jej diela sa preložili do mnohých jazykov. V edícii Odeon, ktorá patrí pod vydavateľstvo Ikar, vyšli romány Spojenia (2018), Slová vďaky (2019) a Noc nič nezadrž (2022). Román Dʼaprès une histoire vraie (Podľa skutočného príbehu, 2015) sfilmoval režisér Roman Polanski.

Milan Buno, knižný publicista

Informačný servis

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom