Nesprávny grafomotorický vývin komplikuje deťom život. Ktoré chyby robíme ako rodičia najčastejšie?

Little Boy Writing on the Wall
Vývin grafomotoriky už v 1 – 2 rokoch, keď deti začínajú čmárať všade, kde sa dá. Z hľadiska vývinu ide o veľmi dôležitú fázu a dieťa by na ňu malo mať náležitý priestor.

DJ/PR Grafomotorika je súbor psychomotorických schopností založených na koordinácii oka a ruky. Vývin grafomotoriky začína už v prvých mesiacoch života čmáraním a postupne prechádza do schopnosti kresliť línie, slučky, uzavreté tvary a neskôr prvé písmenká, slová a vety. Teda aspoň za normálnych okolností. Učitelia na prvom stupni totiž u detí čoraz častejšie pozorujú kŕčovitý úchop, ktorý vyúsťuje nielen do problémov s písaním a sústredením, ale aj do bolestí rúk a chrbta. Zásadných chýb v grafomotorickom vývine detí sa pritom neraz dopúšťajú samotní rodičia. Ktoré to sú a ako môžu našim ratolestiam skomplikovať život?

Správny vývin grafomotoriky je pre dieťa veľmi dôležitý. Bez neho totiž v škole nebude schopné držať pero či ceruzku uvoľnene, čo má hneď niekoľko následkov. Nejde len o problémy s osvojením písma, s pomalým písaním či s horšou čitateľnosťou. Ruka je prepojená s orofaciálnou oblasťou, takže úchop priamo ovplyvňuje aj tvárové svalstvo a predovšetkým rečové schopnosti. Ak je teda ruka v napätí, stuhne čeľusť i jazyk, myšlienkové procesy fungujú pomalšie, a tak môže dieťa v škole horšie prospievať. Nesprávne držanie písacích potrieb vedie navyše k predčasnej únave ruky a k bolestiam zápästia i chrbta. Toto všetko má – pochopiteľne – pre dieťa zároveň veľmi negatívny vplyv na vnútornú motiváciu písať. Pozrite sa preto spolu s nami, ktoré chyby robíme ako rodičia vo vývine grafomotoriky najčastejšie.

Obrazok2.png
Plastelína je pre deti skvelou „posilňovňou“ na rozvoj jemnej motoriky.

Grafomotorike venujeme pozornosť príliš neskoro

Vývin grafomotoriky nezačína v predškolskom veku, ale už v 1 – 2 rokoch, keď deti začínajú čmárať všade, kde sa dá. V tomto období síce ratolesti držia pastelku kŕčovito a pohyb vychádza z ramena, z hľadiska vývinu však ide o veľmi dôležitú fázu a dieťa by na ňu malo mať náležitý priestor. Nekarhajte ho preto za počmáranú stenu a oceňujte aj malé úspechy. Od 2 – 3 rokov už dieťa kreslí tromi prstami, prípadne ešte pridáva štvrtý prst na podoprenie a dokáže nakresliť čiary či obkresliť kruh. V tomto veku je ideálne zriadiť dieťaťu kútik, kde nemusí mať iba pastelky, ale aj stavebnice či plastelínu, ktorá je skvelou „posilňovňou“ na rozvoj jemnej motoriky. Vo veku okolo 3 rokov fungujú výborne napríklad aj voskové trojuholníkové bloky. Od 3,5 – 4 rokov by už rodičia mali dbať na osvojovanie správneho úchopu a dávať deťom do rúk špeciálne ergonomicky tvarované trojhranné ceruzky či pastelky, napríklad EASYgraph či EASYcolors.

Často sami nevieme, ako má správny úchop vyzerať

Najnovší prieskum Štátnej školskej inšpekcie ukázal, že správny úchop písacieho náčinia nezvláda až tretina predškolákov. Podľa odborníčky bývajú na vine nielen rodičia, ale aj učiteľky v materských školách. „V praxi sa s nesprávnym držaním pomôcok stretávam skutočne často. Ani rodičia totiž často presne nevedia, ako má správny úchop vyzerať a niekedy si nie sú isté ani učiteľky v materských školách. Navyše, mnohí sa domnievajú, že správne držanie písacích potrieb si má žiak osvojiť až v prvej triede. To je už ale naozaj veľmi neskoro,“ hovorí špeciálna pedagogička a odborníčka na grafomotorický vývin detí, Svetlana Drábová, ktorá so spoločnosťou STABILO spolupracuje na testovaní ergonomických písacích potrieb pre deti.

Obrazok3 1.jpg
Takto vyzerá správny úchop. Písacie náčinie je položené na prostredníku a pridržiavané palcom, zatiaľ čo ukazovák je voľne položený zhora – ide o tzv. štipkový úchop.

Ako má teda správny úchop vyzerať? „Písacie náčinie je položené na prostredníku a pridržiavané palcom, zatiaľ čo ukazovák je voľne položený zhora – ide o tzv. štipkový úchop. Písacie náčinie pritom smeruje k papieru šikmo, nie kolmo, pretože leží v priehlbine medzi palcom a ukazovákom. Prsty by mali byť asi 2 – 3 centimetre od hrotu písacieho náčinia. Správny úchop môžete podporiť príbehom o tom, že prostredník je pre pero či pastelku postieľkou, ukazovák vankúšikom a palec perinkou, ktorá pero alebo pastelku prikryje. A keď sme v posteli, vankúš a perina sú mäkké, ľahké a nikde nás netlačia,“ radí Drábová.

Svetlana drabova.jpg
Svetlana Drábová

Dávame deťom do ruky nevhodné písacie potreby

Moment, keď je vhodné dať dieťaťu do ruky ozajstné pero, závisí od zvládnutia písacích zručností – správny úchop, uvoľnená ruka, schopnosť posúvať ruku voľne po papieri, zvládnutie grafém písma, správny sed… Samozrejme, klasické pero, akým píšu dospelí, dieťaťu do ruky nepatrí. „Ideálne je voliť ergonomicky tvarované perá, ktoré boli vyvinuté pre predškolákov, respektíve prváčikov s protišmykovou úchopovou zónou, ktorá podporí uvoľnené a správne držanie. Takým je napríklad najnovší roller STABILO EASYoriginal Graffiti Edition s optimalizovanou úchopovou zónou, ktorá vedie ukazovák do opozície voči palcu. Práve tam je najväčšia citlivosť prstov,“ vysvetľuje Drábová.

Toto pero navyše vďaka guľôčke v hrote po papieri pekne kĺže, a tak môže dieťa ruku ešte viac uvoľniť. Dôležitá je aj šírka stopy pera – 0,5 mm u začiatočníkov a 0,3 mm u pokročilejších „pisárov“. V onen významný deň je takisto vhodné navštíviť predajňu spolu s dieťaťom, kde si bude môcť vyskúšať a vybrať také pero, ktoré mu bude vyhovovať a bude sa mu aj páčiť. Totiž aj to môže byť jednou z dôležitých motivačných zložiek.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom