Priekopníci vo svete korenia a marketingu

Priekopníci v oblasti korenia a marketingu
FOTO: Kotányi

Ak hľadáme inovátorov a priekopníkov v oblasti reklamy a marketingu, nemusíme ísť po vzory ďaleko. Spoločnosť Kotányi, ktorá tento rok oslavuje 140. výročie svojho založenia je skvelým príkladom toho,  ako kvalita výrobkov dokáže ruka v ruke s kvalitou nápadov a inováciami vytvoriť a udržať skvelú značku. Jej marketingové stratégie v mnohom predbehli dobu a mohli by slúžiť ako príklady v učebniciach marketingu..

Korenie a rôzne dochucovadlá sú staré takmer ako ľudstvo samo. Dobré jedlo a varenie dnes už nie je len nevyhnutnosťou, ale stáva sa čoraz viac aj obľúbeným koníčkom mnohých ľudí. Jedným z priekopníkov v oblasti obchodu s koreninami na našom území bol János Kotányi. Príbeh dnes svetoznámej značky sa začal  pred 140 rokmi v meste Szeged vo vtedajšom Rakúsko- Uhorsku, kde János Kotányi založil svoj prvý mlyn na červenú papriku. Vytvoril svoj prvý, špeciálny mix sladkej červenej papriky, ktorý sa stal vlajkovou loďou jeho spoločnosti. Dnes patrí jeho spoločnosť k popredným výrobcom korenín a byliniek v Európe. Kde je tajomstvo jej úspechu?

Inšpirácia

János Kotányi sa pri svojom podnikaní riadil myšlienkou „ Váš nápad nemusí byť výnimočný- musí iba zmeniť svet.“. Tento prístup orientovaný na inovácie sa rokmi osvedčil. Už pri počiatkoch svojho podnikania prišiel János Kotányi s výborným nápadom: vydal kuchársku knihu, ktorá obsahovala tradičné recepty z jeho vlasti s použitím vlastných korenín. Takto chcel rozšíriť chute svojej domoviny do celého sveta.  Kniha sa stala veľmi obľúbenou a aj vďaka nej si môžeme aj dnes vychutnať špeciality Rakúsko- Uhorska v „pôvodnom znení“. Jeho nasledovníci sa držali tejto tradície a okrem kuchárskych kníh sa nám zachoval aj Lexikón korenia, ktorý opisoval známe aj menej známe druhy korenia, ich pôvod, chuť a použitie.

Logo Kotányi
Foto: Kotányi

Logo

Ikonické logo spoločnosti Kotanyi sa za posledných 140 rokov ustavične vyvíjalo. Od svojho vzniku prešlo viacerými zmenami. Dnešná podoba loga je z roku 2007.

Vizuál predáva

Vizuál predáva
FOTO: Kotányi

Veľkú pozornosť venoval mladý János Kotányi vizuálnej stránke obalov svojich výrobkov. Už v začiatkoch svojho podnikania zvolil pre obal svojej červenej papriky výraznú červenú farbu, ktorá bola hneď rozpoznateľná. Už pár rokov hľadal dobrý nápad pre svoju značku, keď ho obchodné cesty priviedli do Paríža. Tam v roku 1889 navštívil Svetovú výstavu, kde ho očarila Eiffelova veža. Inšpiroval sa touto dominantou a nasledujúce roky zdobil obaly výrobkov Kotányi vizuál tancujúcej papriky evokujúcej Eiffelovu vežu. Pripomínali ju aj koreničky, v ktorých spočiatku predával svoju známu zmes mletej červenej papriky. Bol to výborný krok aj vzhľadom na skutočnosť, že táto stavba bola v tej dobe veľkou spoločenskou témou. Ani ďalšie generácie na čele rodinného podniku nezanedbali vizuálnu stránku predaja a od 70.tych rokov 20. storočia boli balíčky s koreninami plnofarebné, kresbami znázorňujúce krajiny, odkiaľ pochádzajú.

Vonkajšia reklama dostáva nové rozmery

Už v 50.tych rokoch 20. storočia sa Kotányi strategicky venoval POS marketingu. Plagáty a stojany s posolstvami si z vtedajších obchodov môžu pamätať ešte naše babičky. Ikonickými sa stali veľké outdoorové plochy: reklamy namaľované na fasádach budov vo Viedni.

Reklamy, ktoré predbehli svoju dobu

Už v 30. tych rokoch 20. storočia začala spoločnosť Kotányi využívať na svoje reklamné posolstvá televízne reklamy, čo bolo na vtedajšiu dobu skutočne novátorským počinom. Od 50.tych rokov v televízii promovali aj recepty s použitím vlastných korenín. Guláš s paprikou od Kotányi sa stal hitom a recepty im začali vytvárať aj slávni kuchári. Jedným z nich bol Franz Ruhm, rakúsky televízny šéfkuchár, vtedajší „influencer“ v kulinárskom svete. Tieto recepty boli následne zverejňované aj na obaloch použitých korenín. Mnohé z nich sa stali neoddeliteľnou súčasťou viedenskej kuchyne.

Technologické novinky, alebo Kotányi ide s dobou

Spoločnosť Kotányi sa snažila prichádzať aj s inováciami ohľadom technológií na uchovávanie kvality a čerstvosti korenín. Už v 50.tych rokoch dvadsiateho storočia priniesla značka Kotányi prelomovú novinku vo svete korenia: mlynček na korenie. To umožnilo milovníkom varenia nerobiť žiadne kompromisy a dopriať si plnú arómu vybraných korenín vo vlastnej kuchyni.

Viac skvelých retro reklám, príbehov a tiež tých najlepších receptov za posledných 140 rokov nájdete na www.kotányi.com, facebooku a instagrame.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom