To by som aj ja spravil... a lepšie, myslia si mladí umelci

Maroš Baran
Maroš Baran Maroš Baran

Na treťom ročník projektu TO BY SOM AJ JA SPRAVIL… A LEPŠIE! 3 (TOBY3), sa tento rok predstaví 12 umelcov a 12 dizajnérov. Novinkou tohto roku sú miniportrétiky, vďaka ktorým aspoň z časti spoznáte ľudí, ktorých budete môcť na TOBY3 stretnúť.

Na koho a na čo sa môžete v sobotu 18. mája 2013 o 20:00 v Divadle elledance tešiť?

Dizajnéri

Maroš Baran

„Inšpiráciou je pre mňa séria malieb od Williama Blakea „The Great Red Dragon Collection”. O diablovi, kráse, sile a dobre. Hannibal a Clarice pri večeri po opere. Spolu.”

Lucia Švecová

„Inšpirovala som sa básňou od Roberta Jambricha, ktorá hovorí o tom, že aj muži sú krehké bytosti. Snažila som sa vyzdvihnúť túto krehkosť. Prenášala som prvky dámskych odevov do pánskych. Vychádzala som zo strihov dámskej blúzky, pánskej košele, kravaty, golierov …”

Tereza Šišková

„Kolekcia na semestrálnu tému – obľúbená báseň, konkrétne bola pre mňa inšpiráciou báseň od Jacquesa Préverta „Ako zázrakom”, neskôr inšpirácia samotnou osobou autora a fotografie s jeho vnučkou. Sýte farby vyjadrujú autorov bohatý vnútorný svet a vnímanie okolia, ktoré dokáže vždy poňať a spracovať pozitívne. Naivita, krása, dievčenskosť, farba.”

Simone Bayer (Hochschule Trier – Nemecko)

„Osobná Tuhosť“ je o tuhosti dnešnej súčasnej doby, ktorá sa vytvára vo mne. Rastúce množstvo možností a volieb, ktorým čelíme spôsobuje neuveriteľnú radosť a tlak zároveň, čo mi v konečnom výsledku znemožňuje hýbať sa.“

Henrieta Kurčíková

„Vo svojej tvorbe sa rada zaoberám témami , ktoré priamo či nepriamo súvisia s problematikou žien ako takých. Pri svojej poslednej práci som pracovala s bielizňou, ktorá podľa môjho názoru reprezentuje absolútnu ženskosť. Pri kolekcii mi išlo v prvom rade o technologické a vizuálne spracovanie témy. Hlavnou vizuálnou inšpiráciou je bielizeň 40-tych rokov, ktorá ženské telo sťahuje, zväzuje a tvaruje do „dokonalosti“. Strihy a materiály som prispôsobila tomu, aby práve naopak odhaľovali takzvané ženské „nedostatky“.”

Petra Solivarská

„Kolekcia vznikla recykláciou pánskych košiel. Pri tvorbe jednotlivých dámskych šiat autorka využíva najmä rukávy, gombíky a goliere, ktoré v pôvodnom odeve zohrávali úplne inú funkciu.”

Zoltán Tóth

„Inšpiráciou kolekcie s názvom NEKROPHILA je smrť a živočíšnosť. Cieľom je dosiahnuť dojem úchylnosti, smrti ale napriek tomu aj elegancie. Zameral som sa na použitie kožušiny a transparentného šifónu, ktoré umožňujú navodiť žiadané dojmy. V prípade modelu kožušinových šiat som vychádzal z tvaru ženského tela, ktorého objem znázorňuje posmrtné nafukovanie. Maska dopĺňajúca tento model vychádza z cievnej sústavy, nachádzajúcej sa pod povrchom kože (autorom masky je Miro Straka). V ďalšom modeli som použil čierny a modrý šifón, znázorňujúci sčernenie, rozklad a znejasnenie kontúr tela. Strih masky použitý k tomuto modelu vychádza z kostičiek ľudskej lebky. V prípade pánskeho modelu som sa zameral na nenápadnosť, ale predsa len odlišnosť človeka ktorý má úchylku v nekrofílii.”

Terézia Feňovčíková

„Báseň „Muž” od Jirího Wolkra opisuje okamih, v ktorom sa zmieta telo aj duša. Je súbojom spomienky a reality, čo vyvoláva množstvo emócií a to mi bolo inšpiráciou. Impresiu z básne som sformovala do podoby dvoch sák. Konkrétne ich rukávy zahaľujú , chránia a špecifikujú pocity, ktoré sa derú na povrch.”

Sisa Hollá

„Kolekcia nesie názov „Circle in motion”. Nosnou inšpiráciou je geometrický útvar – kruh, ktorý otáčaním a násobením nadobúda dynamický charakter.“

Katarína Fedorišinová

„Kolekcia s názvom „Odíď ostaň” je inšpirovaná básňou Anny Achmatovovej ,,Pieseň o poslednej schôdzke“. Jednotlivé odevy vyjadrujú dve emocionálne polohy ženy vystupujúcej v básni, horúčkovitú zamilovanosť a na druhej strane odmeraný chlad a opustenosť.”

Michaela Juhász

„Kolekcia „Colours“ odráža sviežosť farieb, ľahkosť foriem a hravosť ktorá sa odzrkadľuje aj pri výbere jemných materiálov. Inšpiráciou pri tejto kolekcii je čistý optimizmus a neustála radosť z prežívania života.”

Ema Korpová

„Kolekcia TOVE je inšpirovaná tvorbou švédsko-fínskej spisovateľky Tove Jansson (napr. Summer book, Sculptor’s daughter, Moomins) a škandinávskou prírodou. Kolekcia sa zameriava predovšetkým na atmosféru, prchavosť momentu a to ako na mňa jej tvorba vplýva.”

Umelci:

Maroš Baran

„Rozmýšľal som, čo vystavím… Obrazy mi začali naskakovať jeden za druhým – to povedať nemôžem. Mal som pred očami len jeden jediný. Rozdelený na tri. Biely triptych s človekom, zvieraťom a dušou, čo uniká.“

Miroslava Rudášová

„Vo svojej tvorbe najradšej natieram podklady – bielym latexom na baliace papiere. Veľké, na zemi, s tým, že aj ju môžem pofarbiť. Po stáži v Španielsku maľujem krajiny. Akoby sa mi z tvorby vytratili postavičky (väčšinou to boli líšky a iné zvieratá alebo figúrky). Dominantná je krajina. Celkom nová, červená, horúca, s morským vánkom a tieňmi paliem… Lenže táto krajina vo mne vyvoláva chuť vidieť aj iné, nové farebné krajiny! Každá má svoju farbu, lebo v každej sa cítite inak.”

Jakub Lobotka

„Stena predstavuje presne to, čím je. Prázdnu plochu, nič neobsahujúci zhluk šedí a škvŕn. Je zobrazením prázdnoty, ktorá v nás ostáva po sklamaniach a neúspechu, v momente keď všetko zlyhá a výčitky už nemajú žiaden zmysel. – Stena (Prázdnota)”

Zuzana Lexmannová

„Momentálne sa venujem téme “ Mutanti“. Kombinujem subtílnosť bielych liniek s drastickosťou námetu. Je to biela maľba na bielom pozadí, ktorá môže vyvolávať skôr dojem grafickej techniky slepotlače… ide však o autorskú techniku maľby akrylom.”

Kristína Kubáňová

„Som malé ukričané dievča. Predstavujem si všade čudné veci a v mojej hlave sa deje všetko tak trochu inak. Keď zistím, že realita stojí niekde inde, som z toho nervózna. A tak moje predstavy aspoň bezpečne ukryjem v hárku papiera. Kreslím rada podivné zvieratká (alebo skôr tvory). A čudných ľudí. Alebo ilustrujem fantázie druhých. Iba linkou, lebo nerada tieňujem. Na tomto svete ma najviac fascinujú jednoduché veci. Neviem prečo by som si to tu mala ešte viac komplikovať.”

Soňa Flajžíková

„Koža – nosným prvkom práce je spracovaná živočíšna koža, ktorá prechádza rôznymi povrchovými úpravami, zásahmi do materiálu – mechanickými, chemickými, kolorovaním. Využívam grafické princípy ako tlač, rytie, rezanie, aj samotné experimentovanie s materiálom kože. Koža symbolicky odkazuje k mytológii, rituálu, kolektivizmu, náboženstvu, potrebe ľudí niečoho duchovného. Zásahy, ktoré budú na koži prevedené a proces manipulácie s materiálom bude odkazovať na súčasnú dobu, ktorá rúca tento historický model spoločnosti a uberá sa iným smerom. Pôvodný rituál napr. sedenie okolo ohňa vystriedali rituálne návštevy obchodných centier či sedenie pri TV.”

Cleopatra Muchová

„Martin Král je mimoriadne talentovaný umelec, ktorý sa vo svojej tvorbe hĺbavo a intenzívne zameriava na portrétnu tvorbu, používa pri tom oheň, chemikálie a rôzne iné prostriedky , ktorými sa snaží narúšať povrch….”

Martin Král

„Cleopatra Muchová je mimoriadne talentovaná mladá umelkyňa, ktorá sebe vlastným humorom, iróniou a hravosťou reaguje na rôzne podnety z dnešnej doby… blablabla”

Zuzana Barutová

„Som pôvodom z Petržalky, študovala som na Škole úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru – odbor Grafika. Ďalej sa snažím už druhým rokom rozvíjať svoje zručnosti a znalosti v tomto odbore na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Som mladá, ambiciózna a stále nepochopená. Grafický cyklus Verba Mortua, čo v latinčine znamená „slová mŕtvych“, odzrkadľuje dnešnú spoločnosť a našu vzájomnú komunikáciu. Ľudí, o ktorých si myslíme, že ich poznáme, vlastne nepoznáme a na našich tvárach sa postupne tvoria hrubé asociálne vrstvy – ako porcelánové masky. Práve neschopnosť komunikácie a vzájomnú nevraživosť a pretvárku.“

Johana Chrienová

„O mojej tvorbe sa nedá napísať nič, lebo ešte nie som. Hľadajúc cestu, tápajúc s myšlienkou, či to všetko má zmysel obnažujeme svoje duše. Ďakujem za pochopenie.”

Tereza Kopecká

Poľovník je miLOVník. „Príbeh jednej poľovačky, poľovníka, lovu a zvykov, ktoré sú s tým blízko späté. Dôležitý je pohľad na jeho vzťah k prírode, zvieratám, lovu, ľuďom, minulosti a vzťahu k vzťahom. Poľovníctvo má ako také svoje tradície, zvyky, pravidlá, zákonitosti. Poľovník nie je len lovcom. Musí ovládať aj základy biológie, veteriny, chovateľstva, kynológie, balistiky. Musí dokonale poznať práva a predpisy a taktiež v prípade potreby musí vedieť okamžite podať prvú pomoc. Do tajov tejto „kultúry“ ma zasvätil môj dedo. Dlhoročný poľovník a amatérsky fotograf, s ktorým sme si zaspomínali na moje detstvo, keď sme chodievali do lesov pozorovať a kŕmiť zver. Konkrétne miesta viažuce sa k našim spomienkam, boli plynutím rokov zmenené na nepoznanie. Je fascinujúce, ako sa príroda za pomerne krátky čas dokáže transformovať. Na fotografiách sú zachytené vtipné, priam absurdné situácie, ktoré sa mne ako laikovi vryli do pamäti.”

Nikola Kárníková

„Projekt Petržalka – sociálna utópia vznikol počas workshopu na úvod semestrálneho zadania 2D efekty v 3D priestore. Dôležitá a podstatná je geometria, pretvorenie priestoru so zvýraznením zobrazenej problematiky. V Petržalke sú to masy betónu, preľudnenosť, šeď, socializmus. Všetko toto vychádza na oči v ešte posilnenej podobe „hnusu“”.

Viac informácií nájdete na www.marosbaran.blogspot.sk

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom