Tri otázky na MUDr. Miriam Záhorcovú z očnej kliniky NeoVízia o zraku počas dlhej cesty autom

Oko, oči, zrak
Close-up of a human eye www.thinkstockphotos.com

Hodiny za volantom sa podpíšu aj pod vaším videním. Nehovoriac o tom, ak zanedbávate prevenciu očných ochorení a podceňujete svoj stav. Tieto rady sa vám zídu.

Ako dôležitá je kvalita videnia pri šoférovaní?

Únava, nepozornosť, preceňovanie svojich schopností a zlý zrak. Najčastejšie príčiny dopravných nehôd. Podľa očných lekárov si pritom viacerí vodiči nahovárajú, že ich videnie je bezchybné. .Mnohí môžu mať až o polovicu zhoršené videnie a stále si myslia, že vidia výborne. Väčšina očných diagnóz ale nemá v počiatočnom štádiu žiadne príznaky. Človek sa ľahko adaptuje na zhoršené videnie a slabnúci zrak si uvedomí, až keď je neskoro. Podľa štatistík na našich cestách pribúdajú vodiči s niektorou z očných chýb. Význam pravidelných očných prehliadok je preto veľký. Od bezchybného zraku totiž závisí, či šofér správne a rýchlo vyhodnotí situáciu a zareaguje včas. Na Slovensku očnú prehliadku síce absolvujete pri vydaní vodičského preukazu, očného lekára však od vtedy teoreticky nemusíte zo zákona navštíviť ďalších pár desaťročí. Zákon si opäť všíma bežných šoférov až po 65. roku života. Seniori od tohto veku podstupujú očné prehliadky každé dva roky povinne.

Akí šoféri sú rizikoví?

S pribúdajúcim vekom strácame schopnosť sústrediť sa, vnímať pohybujúce sa objekty, rozlišovať detaily za šera, zníženej viditeľnosti aj jasného svetla. Ťažšie znášame osvetlenie z reflektorov protiidúcich vozidiel. Starší šoféri trpia častejšie diagnózou sivého a zeleného zákalu, či vekom podmienenou degeneráciou makuly, čo negatívne ovplyvňuje ich riadiace schopnosti. K oslabeným reflexom sa pripoja problémy so sluchom a to už je nebezpečný stav.

V bezpečí nie sú ani mladí šoféri. Na rozdiel od seniorov bývajú nedisciplinovaní. Možnosť dioptrickej chyby častejšie podceňujú a zľahčujú. Nahovárajú si, že vidia skvele, realita je však odlišná. Pacienti si myslia, že majú bezchybný zrak, na vyšetrení im však nameriame dioptrie do blízka, do diaľky či astigmatizmus. Kombinácia rýchlosti a zlého zraku  je životu nebezpečná. Práve dioptrií do diaľky sa dá zbaviť bezbolestne, bezpečne a rýchlo vďaka femtosekundovému laseru. Šoférovať po zákroku, pri ktorom sa využije, je možné už na druhý deň. V rámci každoročnej prevencie myslite aj na pravidelné očné prehliadky. K očnému by ste mali zájsť ideálne každý rok, minimálne však rak za dva roky.

Tri otázky na MUDr. Miriam Záhorcovú z očnej kliniky NeoVízia o zraku počas dlhej cesty autom
MUDr. Miriam Záhorcová, zdroj foto: NeoVízia

Kedy vidíme najhoršie?

Najviac smrteľných dopravných nehôd sa udeje v čase medzi 18.00 – 6.00 hodinou. Práve východ a západ slnka, súmrak, šero, hmla a dážď sú najnepríjemnejším obdobím pre náš zrak. Podvečerná znížená viditeľnosť, ľudovo známa ako šeroslepota, výrazne zhoršuje videnie. Pri stmievaní sa skracujú vlnové dĺžky svetelného spektra. Svetlo sa láme viac pred sietnicou, čo navodzuje stav, akoby ste trpeli slabšou krátkozrakosťou (zhoršené videnie do diaľky).  Pri prechode zo svetla do tmy preto ľudia trpiaci šeroslepotou pociťujú krátkodobé zhoršenie videnia. Vo večerných hodinách použite okuliare so žltým ochranným filtrom, pomáhajú lepšie vnímať kontrasty. Krátkozrakí ľudia môžu mať na nočné šoférovanie pripravené o pol dioptrie silnejšie okuliare. Pomocou periférneho videnia vnímame množstvo kľúčových momentov na ceste. Vďaka nemu zbadáme či nezbadáme cyklistu z bočnej cesty, chodca na prechode, či auto v spätnom zrkadle, ktoré sa valí obrovskou rýchlosťou. Niektoré ochorenia periférne videnie ešte zhoršujú. Príkladom je zelený zákal, ktorého posledným štádiom je takzvané trubicové videnie. Skúste si z rúk urobiť trubicu a pozrite sa cez ňu. Uvidíte len to, čo je pred vami, vôbec nič čo je na boku, vpravo, vľavo, hore, dole v periférii.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom