Deti vo vlaku už plakali a sedeli sme ako v saune, kritizuje obyvateľ cestu vlakom z Bratislavy

vlak, muž
Foto: ilustračné, Gettyimages

Dôvodom nepríjemnej cesty počas horúčav bola nefunkčná klimatizácia vo vlaku.

Horúčavy bičujú Slovensko už niekoľko dní a teploty prekročia cez deň v Bratislave aj 30 stupňov Celzia. Veľa ľudí cestuje a očakáva, že v dopravnom prostriedku bude funkčná klimatizácia.

To však nie je prípad vlaku, ktorý vyrazil z Bratislavy do Prahy pred uplynulým víkendom. Cesta trvajúca niekoľko hodín sa zmenila na nepríjemný zážitok, počas ktorého boli nervózni všetci cestujúci.

Bez možnosti otvorenia okna

O zážitok z cestovania sa podelil muž na Facebooku. Vlak vyrazil z Bratislavy krátko po 10.00 hod., kedy teplota začínala už stúpať.

„Tá cesta bola neskutočné peklo,“ podotkol muž hneď v úvode. Už na začiatku cesty nefungovala vo vlaku klimatizácia. Nebolo možné nadýchať sa vzduchu ani z otvoreného okna, pretože sa žiadne nedalo otvoriť.

Podľa muža sedeli všetci cestujúci ako v saune a mal pocit, že vo vlaku bolo aj 40 stupňov Celzia. „Deti vo vlaku už plakali, kolabovali, z ľudí tieklo,“ píše muž.

Zamestnanci sa snažili pomôcť cestujúcim aspoň tým, že im rozdali fľaše s vodou na schladenie a aby mali pitný režim. Dusno a horúco vo vlaku to však nevyriešilo.

Sťažujú sa vraj aj zamestnanci

„Na to, že to je medzištátna linka a cestuje sa v ňom do Prahy viac ako 4 hodiny, je nemysliteľné, aby ste mali takéto podmienky,“ kritizuje muž.

Zamestnanci sa ospravedlňovali za podmienky na danej ceste, no údajne ani ich sťažnosti nikto nerieši a sami sa sťažujú. Cestujúci sa pýta, kedy s tým niekto niečo urobí.

Hovorca Tomáš Kováč zo ZSSK sa ospravedlnil cestujúcim za nepohodlie počas jazdy vlaku. Medzinárodný vlak EC 286 Hungaria patrí Českým dráham.

„Príčin poruchy klimatizačných jednotiek môže byť viacero. Predpokladáme, že ide v týchto vysokých vonkajších teplotách o tú najčastejšiu – prehriatie alebo strata účinnosti klimatizácie,“ uviedol pre Bratislavadeň Kováč.

Problémy klimatizácie v čase horúčav

Klimatizácia a jej regulácia je vo vlakoch ZSSK plne automatická, pri niektorých je možnosť nastavenia korekcie. Systém klimatizácie je nastavený výrobcom podľa platnej legislatívy v čase výroby a musí dbať na to, aby nenastal teplotný šok pri vyšších vonkajších teplotách.

ZSSK musí zohľadňovať rozdiel medzi vnútornou a vonkajšou teplotou, ktorý by mal byť podľa odporúčaní Úradu verejného zdravotníctva SR maximálne 7 stupňov, čo môžu cestujúci vnímať občas ako nedostatočné.

Kováč pripustil, že v čase extrémnych horúčav nad 30 stupňov Celzia ZSSK zaznamenáva problémy s funkčnosťou klimatizácie vo vozňoch. Príliš teplé počasie spôsobuje prehriatie klimatizačných jednotiek.

Podľa platného grafikonu vlakovej dopravy je nasadených 619 železničných koľajových vozidiel, pričom 498 vozňov je klimatizovaných. V diaľkovej doprave je nasadených 288 železničných koľajových vozidiel, z ktorých je 268 klimatizovaných. V regionálnej a prímestskej doprave je nasadených 331 železničných koľajových vozidiel a klimatizovaných je 234 vozidiel.

Čiastočné odškodnenie

Ak by ste sa stretli s nefunkčnou klimatizáciou aj vy, vo vlakoch InterCity ponúka ZSSK odškodnenie vo výške 25 percent ceny lístka. Teplota na mieste na sedenie by musela klesnúť pod 15 stupňov Celzia alebo vyskočiť nad 30 stupňov Celzia.

„Rovnaké odškodné ponúkame aj v lôžkových vozňoch do Českej republiky, kde garantujeme teplotu od 18 do 30°C. Ak to nedodržíme a do hodiny cestujúcemu nenájdeme náhradné kupé, cestujúci má nárok na vrátenie 25 percent z ceny lôžkového lístka,“ uzavrel hovorca.

Cestovali ste už vo vlaku s nefunkčnou klimatizáciou?

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk