Foto: Rekomér Wallsee už vytiahli na breh, hrozila ekologická katastrofa

Lodný žeriav, ktorým vytiahli z Dunaja remorkér, potopený následkom havárie z dňa 20. novembra 2020 v bratislavskom prístave Marína v areáli Lodenice Vlčie Hrdlo. Bratislava, 2. december 2020.
Foto: SITA/Jana Birošová

Z remorkéra unikali ropné látky, väčšina z nich však ostala v palivových nádržiach.

Remorkér Wallsee, ktorý sa v novembri potopil v Bratislave v stredu vytiahli na breh.

Na spoločnej tlačovej konferencii o tom v stredu informovali minister životného prostredia Ján Budaj (OĽaNO), riaditeľ Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) Ján Jenčo a technicko-prevádzkový riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP) Pavol Virág.

Zostala v ňom nafta

V palivových nádržiach remorkéra sa nachádzalo približne 2 500 litrov nafty. Podľa Budaja by preto hrozila v prípade nevylovenia lode ekologická katastrofa. Hoci palivové nádrže lode neboli poškodené, nafta unikala cez odvzdušňovacie ventily lode.

Lodný žeriav, ktorým vytiahli z Dunaja remorkér, potopený následkom havárie z dňa 20. novembra 2020 v bratislavskom prístave Marína v areáli Lodenice Vlčie Hrdlo. Bratislava, 2. december 2020.
Foto: SITA/Jana Birošová

Po nehode remorkéra bola okamžite zriadená pracovné skupina zložená z príslušníkov SIŽP, SVP, Hasičského a záchranného zboru (HaZZ), Dopravného úradu v Bratislave a pôvodcu nehody. Hasiči sa najprv pokúsili odvzdušňovacie ventily upchať, čo sa však nepodarilo, preto museli loď čo najskôr vytiahnuť.

Čiastočné znečistenie

Okolo lode bola osadená norná stena či iné prvky, ktoré mali brániť šíreniu ropných látok do vody.

Nechcem to zľahčovať, ale to znečistenie nebolo až také významné, nakoľko väčšie množstvo znečisťujúcich látok zostalo v nádržiach. Do istej miery bolo dobre, že sa znečistenie nachádzalo v blízkosti hlavného toku Dunaja, pretože sa znečisťujúce látky nezhromažďovali na jednej stálej ploche. Myslím si, že to bolo zvládnuté veľmi dobre,“ povedal Ján Jenčo.

Lodný žeriav, ktorým vytiahli z Dunaja remorkér, potopený následkom havárie z dňa 20. novembra 2020 v bratislavskom prístave Marína v areáli Lodenice Vlčie Hrdlo. Bratislava, 2. december 2020.
Foto: SITA/Jana Birošová

Ten spoločne s Budajom aj Virágom vyjadrili presvedčenie, že vzhľadom na to, v akej lokalite sa nehoda stala, bola loď vytiahnutá vo veľmi krátkom čase.

Prečo sa potopil?

Remorkér Wallsee s dĺžkou 23 metrov a šírkou deväť metrov sa z doposiaľ nezistených príčin potopil v nákladnom prístave v Bratislave v piatok 20. novembra.

Lokalita jeho presného potopenia nebola známa, preto bolo potrebné najprv vykonať sondážne práce. Na vytiahnutie lode bola použitá sústava lodí a plávajúceho žeriavu Slavín. Potopený remorkér bol najskôr v utorok presunutý na plytčinu.

V stredu sa ho podarilo umiestniť k lodnému výťahu a následne umiestniť na vozíky. Pracovníci SVP ešte skenujú dno rieky, aby sa uistili, že loď na ňom po sebe nezanechala žiadne prekážky pre plavbu iných lodí.

Remorkér, ktorý bol následkom havárie potopený 20. novembra 2020, dnes vytiahli z Dunaja v bratislavskom prístave Marína v areáli Lodenice Vlčie Hrdlo. Bratislava, 2. december 2020.
Foto: SITA/Jana Birošová
Remorkér, ktorý bol následkom havárie potopený 20. novembra 2020, dnes vytiahli z Dunaja v bratislavskom prístave Marína v areáli Lodenice Vlčie Hrdlo. Bratislava, 2. december 2020.
Foto: SITA/Jana Birošová
Zľava: Generálny riaditeľ Slovenskej inšpekcie životného prostredia Ján Jenčo a minister životného prostredia Ján Budaj počas brífingu konaného v súvislosti s vyťahovaním potopeného remorkéra v bratislavskom prístave v areáli Lodenice Vlčie Hrdlo. Bratislava, 2. december 2020.
Foto: SITA/Jana Birošová

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk