Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Frešo, doprava, autobusy
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
SITA
2. augusta 2017 Správy BratislavaNovinky z Bratislavy od BratislavaDen.sk© BratislavaDen.sk

Frešo chce zaviesť dopravu v kraji zadarmo. Toto sú dôvody, prečo by to mohlo vyjsť

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo si myslí, že idea dopravy zdarma v Bratislavskom kraji je uskutočniteľná a kraj by mal mať bezplatnú dopravu – prímestskú i mestskú.

Na cestovanie zdarma v autobusoch, električkách, trolejbusoch a vlakoch by podľa Freša stačilo splniť jednu zásadnú podmienku – mať trvalý pobyt v BSK. Ako uvádza, ide o logický krok, ku ktorému vedie hneď niekoľko dôvodov.

Ekonomické dôvody

V kraji má zahlásený trvalý pobyt približne 630-tisíc ľudí, podľa prieskumu Market Locator ich len v Bratislave žije aspoň o 200-tisíc viac. Trvalý pobyt je dôležitý preto, lebo rozhoduje o tom, komu pripadnú podielové dane, ktoré sú hlavným príjmom miest, obcí a vyšších územných celkov. Z týchto peňazí je okrem iného financovaná aj mestská a prímestská doprava. Jednou z motivácií na prihlásenie trvalého pobytu by teda mohla byť aj bezplatná doprava.

Financie z toho plynúce by tak stačili na samotné pokrytie dopravy. Z ekonomického hľadiska by bol teda ten krok výhodný.

Dôležité sú čísla

Frešo tvrdí, že bratislavská župa by dopravu zdarma „utiahla“ aj v súčasnej finančnej kondícii. Tak či tak do nej každý rok vlieva milióny eur a nemení sa to. Pomer dotácií a tržieb je 60:40, čiže ide o rozdiel približne osem miliónov eur. Podľa predsedu BSK sú dôležité aktualizácie čísel Štatistického úradu SR, podľa ktorých sa rozhoduje, kam daň poputuje. Ak by sa bral ohľad aj na čísla z Registra obyvateľov SR, počet obyvateľov by sa zvýšil o 55-tisíc, čiže namiesto 630-tisíc by mal kraj oficiálne 685-tisíc obyvateľov. Daňové príjmy by tak vzrástli o niekoľko miliónov ročne.

Dobrý príklad zo zahraničia

Podobný pokus sa už uskutočnil v hlavnom meste Estónska Tallinn a skončil úspešne. V meste, kde je zavedená rovná daň, tento experiment funguje už päť rokov. Ako uvádza Frešo, ukazovatele ako počet obyvateľov, rozloha či nákladové položky financovania MHD sú podobné ako v Bratislave. Podľa výsledkov z minulého roka Tallinn na doprave zdarma dokonca zarába až 20 miliónov eur ročne. Keď je to možné tam, prečo by to nemohol skúsiť aj BSK?

Doprava zdarma môže kraju pomôcť zarábať, potvrdzuje to hneď niekoľko okolností – príklad zo zahraničia, štatistiky i čísla. Pavol Frešo práve tento projekt považuje za dobrý dôvod, prečo kandidovať na župana aj tretíkrát.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Bratislavy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Odporúčame

Copyright © BratislavaDen.sk Všetky práva vyhradené. BratislavaDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X