Bratislavskej integrovanej doprave (BID) sa nepáči, že hlavné mesto SR Bratislava chce rozšíriť bezplatnú prepravu v Integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji (IDS BK) bez ich stanoviska.
Tento postup považujú za nesystémový, informovala o tom hovorkyňa BID Eva Kukurová. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal chce dostať viac cestujúcich do mestskej hromadnej dopravy. Rozšíriť by preto chcel zľavy na cestovanie pre vybrané skupiny. Mali by to byť úľavy pre seniorov, rodiny s deťmi i pre vodičov osobných áut počas výstavby bratislavského obchvatu. Kedy a či vôbec začnú tieto zľavy platiť, však zatiaľ nie je známe.
Podľa Kukurovej z dohody o spolupráci medzi Bratislavským samosprávnym krajom, Ministerstvom dopravy a výstavby SR a Hlavným mestom SR Bratislava vyplýva, že každé zásadné návrhy o zmenách v IDS BK podliehajú schváleniu všetkých partnerov. Bratislavskí mestskí poslanci mali mať na stole materiál o rozšírení zliav v mestskej hromadnej doprave v hlavnom meste SR Bratislave začiatkom októbra. Mestské zastupiteľstvo sa však skončilo skôr, ako sa začalo. V utorok 16. októbra v ranných hodinách nebolo uznášania-schopné a ani druhýkrát nebolo zastupiteľstvo schopné hlasovať.
Cestovné lístky zadarmo
Ako Nesrovnal poznamenal, zľavy chce rozšíriť pre bratislavských seniorov. V súčasnosti jazdia v prostriedkoch MHD zadarmo dôchodcovia starší ako 70 rokov. Primátor zdôraznil, že Bratislavčania by mohli jazdiť zadarmo už od začiatku odchodu do dôchodku. Ďalšou skupinou, ktorú chce zvýhodniť, sú mladé rodiny s malými deťmi. Navrhuje, aby doprovod detí do troch rokov taktiež jazdil bratislavskou MHD zadarmo. Opatrenia majú motivovať ľudí, aby nechali autá doma a cestovali verejnou dopravou. Podľa primátora mesto na tieto opatrenia peniaze vo svojom rozpočte má.
Ľudí z áut do hromadnej dopravy v meste chce primátor dostať aj pre výstavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. V meste budú dopravné obmedzenia, navrhnúť preto chce, aby mali ľudia s vodičským preukazom počas celého prvého mesiaca výstavby obchvatu bezplatnú MHD. Diaľnica D4 pomôže s riešením najmä tranzitnej dopravy. Diaľničný obchvat by mal prispieť k odľahčeniu tranzitov a viesť ich mimo hlavného mesta. D4 zahrnie výstavbu 27 km dlhej cesty medzi Jarovcami a Račou, vytvorí tak okruh na východ od mesta.
Z auta do MHD
Hromadnú dopravu v hlavnom meste financujú z mestského rozpočtu a mesto Bratislava je 100-percentným akcionárom Dopravného podniku Bratislava (DPB). Generálny riaditeľ DPB Milan Urban pre média uviedol, že každý presun cestujúceho z auta do MHD uľahčuje dopravu po meste. „Ak sa mesto ako objednávateľ rozhodne tieto opatrenia zaviesť na dlhší čas i na vyšší počet osôb, dopravný podnik bude schopný túto situáciu zvládnuť,“ poznamenal.
Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji spustili 1. júna 2013 na území Bratislavy a okresu Malacky. Od 1. novembra 2015 dopravný systém rozšírili aj na okresy Pezinok, Senec a vybrané obce v Trnavskom kraji. Integrovaný dopravný systém je systém dopravnej obsluhy určitého územia verejnou dopravou, ktorý zahŕňa viac druhov dopravy a linky viacerých dopravcov, v ktorých cestujúcich prepravujú podľa spoločných prepravných a tarifných podmienok. Všetky cestovné lístky IDS BK platia u všetkých zapojených dopravcov, ktorými sú Slovak Lines, Dopravný podnik Bratislava, Železničná spoločnosť Slovensko a RegioJet.