Úplné odľahčenie centra Modry od nákladnej dopravy je možné až po vybudovaní obchvatu Pezinka a Modry.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) predstavil riešenia pre kolabujúcu dopravu v obciach v okolí hlavného mesta.
Ako v tejto súvislosti informovala riaditeľka Odboru stratégie, územného rozvoja a riadenia projektov BSK Barbora Lukáčová, automobilová doprava v rámci BSK sa na celkovom množstve emisií v rámci celého Slovenska podieľa takmer 40 percentami.
Budúcnosť sú vlaky
„Napriek skutočnosti, že nosným dopravným systémom pre BSK je v budúcnosti koľajová doprava, je potrebná výstavba obchvatov okresných miest a obcí s najvyššou intenzitou dopravy, porovnateľnou s intenzitou na vyťažených diaľničných úsekoch, a to až 23-tisíc áut denne,“ uviedla.
V súčasnosti je v kraji podiel individuálnej dopravy voči verejnej osobnej doprave 73:27. Cieľom BSK je zvrátiť tento nepriaznivý stav a do roku 2050 dosiahnuť pomer 50:50.
„Doprava je jedným z najvýznamnejších zdrojov znečistenia ovzdušia, pričom viac ako 60 percent vyprodukovaných emisií v rámci dopravy vyprodukuje automobilová doprava,“ spresnila Lukáčová.
Nadmerná cestná doprava
Jedno z miest, ktoré je zaťažené nadmernou cestnou dopravou, je Modra. „Priemerná intenzita dopravy dosahovala už v roku 2015 v najkritickejšom mieste hodnotu 11-tisíc automobilov denne, z toho nemalú časť predstavujú kamióny,“ konštatuje samospráva s tým, že úplné odľahčenie centra Modry od nákladnej dopravy je možné až po vybudovaní obchvatu Pezinka a Modry.
BSK počíta s uskutočnením tohto projektu v troch etapách. S výstavbou prvej etapy od diaľničnej križovatky Triblavina po Teplé Pramene sa začne tento rok.
Druhá etapa (Teplé Pramene – Grinava) by mala mať do konca druhého kvartálu 2022 schválenú dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Tretia etapa od Grinavy až po Dubovú by sa mala zrealizovať do konca roka 2030.
Kritická situácia v doprave
„Uvedomujeme si kritickú dopravnú situáciu v Modre, pričom výstavba obchvatu je časovo náročný projekt. Kým sa tak stane, osadíme do mesta dopravné sčítavače a merače, čím sa prispeje k lepšiemu riadeniu dopravy v kritických úsekoch mesta,“ uviedol riaditeľ odboru dopravy BSK Michal Halabica.
BSK počíta v dohľadnej dobe aj s ďalšími čiastkovými opatreniami. Revitalizácia čaká cesty medzi Sv. Jurom a Pezinkom, Modrou a Šenkvicami i Blatným a Šenkvicami.
„Župa v súčasnosti pripravuje úpravy križovatiek, čím sa dosiahne zvýšenie ich priepustnosti. Ide najmä o doplnenie cestných svetelných signalizácií, či prebudovanie okružných križovatiek na stykové v okresnom meste Pezinok,“ konštatuje samospráva s tým, že nezabúda ani na zvyšovanie bezpečnosti na priechodoch chodcov.