Koľko rýchlikov do Bratislavy reálne jazdí avizovanou rýchlosťou 160 km/h?

Vectron ZSSK
ZSSK si prenajala nové rušne Vectron na 10 rokov. Na snímke súprava IC 523 smerujúca do Košíc. Foto: Ján Šutý

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od decembra minulého roka avizovala zrýchlenie spojenia z Bratislavy do Žiliny o 15 minút súvisiace so zavedením 160-kilometrovej rýchlosti v úseku Bratislava – Púchov.  

Vlaky na Slovensku bežne jazdia maximálne 120 km/h. Na to, aby mohli premávať rýchlosťou 160 km/h, je potrebné mať okrem vyhovujúcich tratí aj výkonné lokomotívy a vozne prispôsobené na danú rýchlosť.

Rychlik Bratislava hlavna stanica
Tieto modernizované vozne dokážu jazdiť 160 km/h. Foto: Ján Šutý Foto: ilustračné, Ján Šutý

Keďže priemerný vek rušňov je 21 rokov, ZSSK  kvôli tomu ešte v uplynulom roku vyhodnotila veľký tender na prenájom a údržbu desiatich nových lokomotív. Vyhrala ho lízingová firma S Rail Lease s modernými elektrickými rušňami Vectron od spoločnosti Siemens.

Hoci od zavedenia nového grafikonu už ubehli tri mesiace, do vozového parku ZSSK boli dodané a sprevádzkované len tri nové Vectrony, a tak sú na rýchliky nasadzované staršie rušne.

Stary rusen ZSSK
Tieto staré rušne nazývané Gorila, patrili k najvýkonnejším strojom v bývalom Česko-Slovensku. Boli vyrobené v 70-tych rokoch minulého storočia. Foto: Ján Šutý

Problém je v tom, že starých, prevádzkyschopných rušňov, schopných dosiahnuť rýchlosť 160 km/h, je tak málo, že ZSSK dokáže správne vypraviť priemerne len 14 rýchlikov z celkového počtu 34.

Štatistiku vlakov jazdiacich 160 km/h si môžete pozrieť na tejto stránke.

Situácia by sa však v priebehu tohto roka mala predsa len zlepšiť. V týchto dňoch do Bratislavy dorazili ďalšie štyri Vectrony, ktoré už čakajú na zaradenie do premávky.

Nove vectrony ZSSK
Čerstvo dodané nové Vectrony v ŽST Petržalka. Foto: https://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=31878

ZSSK taktiež vyhlásila súťaž na modernizáciu 9 rušňov schopných jazdy 160 km/h s opciou na ďalších 12. Projekt je spolufinancovaný z CEF.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk