Slovensko sa pripravuje na zásadnú zmenu v cestnej premávke – koniec parkovania na chodníkoch. Chodníky budú opäť patriť chodcom a verejnému priestoru, čo prinesie zlepšenie mobility a bezpečnosti pre všetkých.
Aj v Bratislave sa musíme pripraviť na významnú zmenu v oblasti cestnej premávky, ktorá ovplyvní každodenný život ľudí. Po takmer 15 rokoch od schválenia zákona o cestnej premávke v roku 2009, ktorý umožnil parkovanie na chodníkoch, sa krajina pridáva k drvivej väčšine európskych krajín, ktoré túto prax neumožňujú.
Parkovanie na chodníkoch sa ruší celoplošne. Výnimkou budú len úseky, na ktorých príslušné dopravné značenie alebo dopravné zariadenie umožní parkovanie. Významnou zmenou je aj zachovanie možnosti parkovať na chodníkoch pre bicykle, kolobežky (aj s pomocným motorčekom) a motocykle, pri ktorých ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 metra.
Iniciatívni obyvatelia
Dlhodobým dôsledkom parkovania vozidiel na chodníkoch boli poškodené obrubníky a popraskaný asfalt. Tieto problémy výrazne zhoršovali pohyb peších, čo najviac postihlo ľudí na vozíkoch a rodičov s deťmi v kočíkoch. Taktiež tieto opravy predstavovali finančnú záťaž pre obce a mestá, ktoré museli investovať značné sumy do ich opravy.
Skúsenosťami z minulého roku, keď sa zákaz parkovania na chodníkoch vzťahoval na mesiac marec, Mestská polícia Bratislava registruje, že občania sú o tejto zmene veľmi dobre informovaní.
Zároveň však očakáva zvýšený počet oznamov, ktoré sa budú týkať porušení zákazu parkovania. Mestská polícia sa na to pripravuje a posilňuje svoje denné služby, aby zvládla tento nápor.
Pokuty a ich výška
Pri porušení zákona o parkovaní na chodníkoch bude zavádzaný inštitút objektívnej zodpovednosti, čo znamená, že majiteľ alebo majiteľka vozidla bude sankcionovaný/á. Výška pokuty je stanovená na 78 eur, no v prípade rýchleho uhradenia do 15 dní sa znižuje na 52 eur. Ak bude priestupok riešený priamo na mieste hliadkou, môže pokuta dosiahnuť 50 eur.
Analýzou vyťaženia hliadok sa momentálne Mestská polícia Bratislava pripravuje na zvýšený počet podnetov a následne bude vyhodnocovať, kde je situácia najkritickejšia. Prioritou budú prípady, ktoré ohrozujú život a zdravie ľudí, napríklad nebezpečné parkovanie pri priechodoch pre chodcov, jazda po chodníkoch a ďalšie porušenia, ktoré priamo ohrozujú bezpečnosť.
S touto zmenou prichádza možnosť lepšie využiť verejný priestor, ktorý teraz zaberajú vozidlá. Chodníky budú bezpečnejšie, v lepšom stave a budú slúžiť všetkým ľuďom. Návrat chodníkov peším je krokom k zlepšeniu mestskej mobility a bezpečnosti.