Kontrolný úrad objavil na magistráte pohľadávky za viac ako 50 miliónov eur bez známeho dlžníka

Magistrat bratislava kandidat kontrolor vyberove konanie praca mapy.jpg
Foto: ilustračné, www.google.com

Kontrolóri poukázali na vážne pochybenia v účtovníctve, najmä pokiaľ ide o evidenciu a vymáhanie pohľadávok.

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), po kontrole účtovných závierok hlavného mesta v období 2016 – 2018, zistil okrem iného pohľadávky v objeme vyše 50-miliónov eur, pri ktorých nie je známy dlžník.

Kontrolóri poukázali na vážne pochybenia v účtovníctve, najmä pokiaľ ide o evidenciu a vymáhanie pohľadávok. „Vzhľadom na závažnosť výsledkov kontroly bude vo veci podané trestné oznámenie,“ uviedol na tlačovej besede primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Najzávažnejšie zistenia vyplývajúce z kontroly sa týkali správnosti a úplnosti vykazovania pohľadávok, ich vymáhania a odpisovania. Ide predovšetkým o pohľadávky za prenájom mestského majetku – bytov, nebytových priestorov a pozemkov.

Chýbajúca analýza pohľadávok

Kontrola NKÚ preukázala, že hlavné mesto v kontrolovanom období 2016 – 2018 nerobilo analýzu pohľadávok vedených v účtovníctve a tým pádom ani nemalo informácie o stave ich vymožiteľnosti. Mesto zároveň nevyužívalo všetky právne prostriedky na včasné uplatnenie svojich práv.

NKÚ identifikoval niekoľko príkladov, kde mesto nekonaním alebo nesprávnym konaním stratilo možnosť vymôcť pohľadávky alebo ich rovno odpísalo, v rozpore s internými predpismi aj zákonom. Primátorom hlavného mesta bol v rokoch 2014 až 2018 Ivo Nesrovnal.

Pohľadávky, ktoré mesto viedlo v účtovníctve a ku ktorým nemalo žiadnu podpornú dokumentáciu (tzv. neidentifikovateľné pohľadávky) boli k 31. decembru 2016 vo výške 57 518 686,20 eura, k záveru roka 2017 vo výške 57 517 323,94 eura a k 31. decembru 2018 vo výške 51 671 751,04 eura. Zároveň mesto odpísalo pohľadávky za rok 2016 vo výške 2,1 milióna eur, za rok 2017 vo výške 1,2 milióna eur a za rok 2018 vo výške 1,2 milióna eur.

V rozpore s VZN

Kontrola zistila, že odpis pohľadávok robili bez presne stanovených podmienok a bez predchádzajúceho schválenia mestským zastupiteľstvom, čo je v rozpore so Všeobecne záväzným nariadením o zásadách hospodárenia, podľa ktorého podlieha schváleniu mestského zastupiteľstva každé trvalé upustenie od vymáhania pohľadávky nad 500 eur. Navyše, účtovné doklady na odpis pohľadávok nevystavili v súlade so zákonom o účtovníctve.

Najvyšší podiel na celkovej výške odpísaných pohľadávok v roku 2018 tvoril odpis pohľadávky vedenej voči spoločnosti J&T Real Estate za predaj mestského majetku na mieste súčasného River Parku vo výške 1 051 963,09 eura so splatnosťou 28. júla 2004.

Mesto nevedelo preukázať doklady o zaúčtovaní pohľadávky, ale ani o vymáhaní pohľadávky, resp. uplatnení si svojich majetkových práv pred príslušnými orgánmi. Pohľadávka bola odpísaná z účtovníctva v plnej výške 10. apríla 2018 bez predchádzajúceho schválenia mestským zastupiteľstvom a prerokovania v škodovej komisii.

Nevymáhali pohľadávku

Kontrola NKÚ v tomto prípade konštatovala, že tým, že mesto pohľadávku voči spoločnosti J&T Real Estate nevymáhalo, konalo v rozpore so zákonom o majetku obcí, zároveň nedodržalo štatút hlavného mesta a nepostupovalo v súlade so zákonom o účtovníctve, pretože za celé obdobie neoverilo, či stav pohľadávky v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.

Výsledky kontroly potvrdili podozrenia a aj doterajšie zistenia súčasného vedenia mesta. Práve pohľadávky, nastavenie systému ich vymáhania a podrobnejšieho preverovania bolo to, na čom krátko po nástupe začal pracovať nový tím na magistráte. V súčasnosti sa už nevykonávajú žiadne opravy/odpisy pohľadávok v účtovníctve, kým nie je pohľadávka podrobne preverená. Daňové pohľadávky sú od konca minulého roka riešené promptne, elektronickými exekúciami a už za pár týždňov od spustenia priniesli do mestskej kasy okolo 300 tis. eur navyše,“ povedal Vallo.

Detailná kontrola

Momentálne prebieha inventarizácia mestských pohľadávok. Dostatočnú dokumentáciu má magistrát zatiaľ k pohľadávkam v objeme približne 19,8 milióna eur, na základe čoho je možné tieto pohľadávky ďalej vymáhať. Z uvedeného objemu je 18,9 milióna eur (96 percent) na pohľadávkach, ktoré sú viac ako rok po lehote splatnosti.

Ostatné zatiaľ neidentifikovateľné pohľadávky podrobíme detailnej kontrole a zastupiteľstvo informujeme o ďalších krokoch a výsledku kontroly,“ dodal Vallo.

Chýbajúca dokumentácia

V účtovníctve máme asi 50 miliónov pohľadávok, ku ktorým nie je žiadna dokumentácia. Nevieme, ako sa to v tom účtovníctve ocitlo. Tých 19 miliónov sú konkrétne pohľadávky, ktoré vieme, kto nám ich dlží a za čo. V objeme 50 miliónov môžu byť veci, ktoré nám niekto dlží a neviem o tom, ale môžu tam byť aj chybné záznamy. V najbližších týždňoch a mesiacoch pôjdeme do archívu a budeme hľadať akékoľvek doklady, ktoré by k tomu teoreticky mohli byť. Sú to staré veci a obávam sa, či je tam vôbec šanca niečo nájsť,“ povedal riaditeľ sekcie financií na magistráte Matúš Lupták.

Podľa vedúceho magistrátu Ctibora Košťála prijalo mesto opatrenia, aby sa podobná situácia už neopakovala.

Prijali sme konkrétne systémové opatrenia. Kľúčová vec je, že sa snažíme, aby sa do budúcna už nevytvárali podobné situácie. Najprv teda treba upratať v existujúcich pohľadávkach a druhá vec je nastaviť, aby sa to už neopakovalo. Jednou z vecí, ktorú nám NKÚ odporúča zaviesť, je nový systém evidovania pohľadávok,“ dodal Košťál.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk