Bratislava pripravuje spustenie novej regulovanej parkovacej zóny NM3 – Kramáre, ktorá má vstúpiť do platnosti v priebehu roka 2026. Mesto aj mestská časť už predstavili návrh organizácie dopravy a odpovedali na najčastejšie otázky obyvateľov. Rezidentov čakajú zmeny v parkovaní, dopravných režimoch aj v možnosti pripomienkovať celý projekt.
Bratislava postupne rozširuje systém regulovaného parkovania PAAS a ďalšou plánovanou lokalitou sú Kramáre. Zóna NM3 by mala začať fungovať v roku 2026 a ešte pred jej zavedením chce mesto získať spätnú väzbu od obyvateľov.
Práve preto sa 28. apríla uskutočnilo online verejné prerokovanie návrhu organizácie dopravy, na ktorom odborný projektant predstavil plánované zmeny a usporiadanie parkovacích miest v celej oblasti. Obyvatelia môžu svoje pripomienky zasielať do 15. mája 2025 na adresu pripomienky@paas.sk.

Kriedové nápisy rozdelili obyvateľov: V Ružinove jeden vyovolal extrémnu odozvu, pretože bol odstránený
Hoci technické problémy zabránili vytvoreniu audiovizuálneho záznamu zo stretnutia, mesto sprístupnilo súhrn otázok a odpovedí od obyvateľov. Viaceré sa týkali konkrétnych ulíc, dostupnosti parkovania či bezpečnosti chodcov. Na Ladislava Dérera obyvatelia upozornili, že návrh parkovania zasahuje do chodníka pri rodinných domoch.
Projektanti tieto pripomienky zohľadnili a v danej časti zostane zachovaný parkovací pás dlhý 14,5 metra, s rešpektovaním prístupov k domom a priechodnosti chodníkov.
Zavedenie na Limbovej
Veľká diskusia sa viedla aj o tom, prečo nie je Limbová zaradená do PAAS-u. Mesto vysvetlilo, že v prvom kroku reguluje najmä ulice s vysokým podielom rezidentského parkovania. Zároveň do budúcna pripravuje možné úpravy chodníkov a dopĺňanie parkovacích miest tak, ako fungovali pred sprísnením pravidiel parkovania na chodníkoch.
Ďalšie otázky sa týkali aj úprav po zavedení regulácie – podľa mesta sú revízie možné a spravidla dochádza k úpravám približne do jedného roka od spustenia zóny.

Parkovanie v Karlovej Vsi už nebude nočná mora, mesto otvorilo nový parkovací dom s desiatkami nových miest
Obyvatelia upozornili na dlhodobo nedostatočné kapacity pri nemocniciach. Mesto pripomenulo, že parkovacie domy nie sú súčasťou PAAS-u, ale ide o väčšie investície, ktoré v minulosti viackrát narazili na nesúhlas miestnych. Otázky smerovali aj k priechodu pri OC Kramáre a k stavu chodníka na Klenovej. V oboch prípadoch mesto potvrdilo, že rokuje s vlastníkmi a Magistrátom, pričom riešenia sú v príprave.
Pokles parkovacích miest
Silná debata sa týkala aj ulíc s najväčším úbytkom parkovacích miest. Podrobné prehodnotenie čaká 16 vybraných ulíc, medzi nimi Bárdošovu, Klenovú, Pražskú či Stromovú. Mesto však zdôrazňuje, že po zavedení regulácie v iných zónach počet parkovaných áut klesol približne o 15 až 20 %, čo pomohlo rezidentom nájsť miesto najmä večer.
Rezidenti sa pýtali aj na riešenie parkovania pre návštevníkov nemocníc či Národného onkologického ústavu. Mesto uviedlo, že v novej zóne budú návštevníci považovaní za nerezidentov a parkovať budú môcť len na vyznačených miestach.
Na moste státie nebude povolené. Zvažuje sa doplnenie kapacít aj na Kĺzavej ulici. Čas regulácie ešte nie je určený, predpokladá sa však interval medzi 12.00 a 24.00 alebo medzi 14.00 a 24.00 hod.
Osoby so ZŤP
Dôležitou témou bolo aj označovanie miest pre osoby so zdravotným znevýhodnením. Mesto zopakovalo, že všeobecné ŤZP miesta vyznačuje najmä pri objektoch občianskej vybavenosti a platí pomer 1 miesto na 50 parkovacích miest.

PAAS rozširuje zónu parkovacej politiky, nové oblasti pribudnú v Starom Meste, kde už pribudlo aj značenie
Ďalšie dotazy smerovali k návrhom na obytné zóny, riešeniu úzkych ulíc či obmedzeniu tranzitnej dopravy. Napríklad Kurucova ulica nebude zjednosmernená – podľa mesta by to zbytočne pritiahlo dopravu a zvýšilo rýchlosť vozidiel. Celé Kramáre však zostanú jednou spoločnou zónou NM3, takže všetci rezidenti budú môcť parkovať v rámci celej oblasti.
Niektoré pripomienky boli spojené s majetkovými otázkami. Ide napríklad o parkovanie na Ladzianskeho či časti súkromných pozemkov, kde sa hľadá riešenie v spolupráci s hlavným mestom. Obyvatelia sa môžu tiež spoľahnúť, že finálny projekt organizácie dopravy bude zverejnený na stránke PAAS, kde budú uvedené aj zapracované a nezapracované pripomienky.
Zachovanie miest
Pripravovaná regulácia na Kramároch bude podľa mesta nastavená v tarifnom pásme C, s hodinovou sadzbou 1 euro. Cieľom je zlepšiť dostupnosť parkovania pre rezidentov, zvýšiť bezpečnosť a zlepšiť priechodnosť ulíc.
Mesto deklaruje snahu zachovať čo najviac parkovacích miest, no zároveň upozorňuje, že musí rešpektovať normy, bezpečnosť chodcov aj priestorové limity.
Obyvatelia Kramárov tak majú ešte niekoľko týždňov na predloženie pripomienok a otvorenú diskusiu o tom, ako má konečná podoba zóny NM3 vyzerať. Mesto verí, že spoločný dialóg prispeje k tomu, aby nový systém parkovania čo najlepšie reflektoval potreby miestnych.

