Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Komorný koncert z tvorby slovenských skladateľov

Komorny koncert z tvorby slovenskych skladatelov mucha quartet foto dasa simekova 7237 edit w jpg
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu

Účinkujú

Mucha Quartet
Slovak Brass Quintet

Program

Peter Machajdík – Sláčikové kvarteto Welcome
Iris Szeghy – Sláčikové kvarteto č. 3 Hommage à Mednyánszky
Ladislav Burlas – Sláčikové kvarteto č. 2
Marek Piaček – 66 sezón
Peter Zagar – Pochod
Juraj Filas – No comment
Milan Novák – Brassparódie

Týmto koncertom pokračuje dramaturgia BHS v prezentovaní bohatej škály komornej tvorby slovenských skladateľov, určenej tento rok pre sláčikové kvarteto a pre kvinteto plechových dychových nástrojov.
Hybnou silou tvorby Petra Machajdíka je humanizmus; v „klasicky“ koncipovanom Sláčikovom kvartete Welcome víta každého, kto je prenasledovaný kvôli farbe pleti, náboženstvu, sexuálnej orientácii, či uteká pred násilím. Iris Szeghy často hľadá motivačné zdroje v súvislostiach medzi výtvarným a hudobným umením (Hommage à Rodin, Hommage à Mednyanszky). Okrem toho je pre ňu výzvou odkrývanie paralel medzi „starým“ a „novým“. Prieniky časov a epoch zaujmú aj v tvorbe Ladislava Burlasa – vynikajúceho skladateľa, teoretika, pedagóga a etnomuzikológa. Najmä kontakty na etnickú hudbu mu otvárali brány k nachádzaniu netušených súvislostí archaického a „moderného“. Aj týmto dielom si pripomíname vzácneho človeka a dlhoročného predsedu Festivalového výboru BHS, ktorý nás v tomto roku navždy opustil.
Marek Piaček sa kochá (a šarmantne provokuje) v multimediálnych projektoch, vytvára pôsobivé koláže zvukov, pohybu a obrazu a v duchu starých majstrov aj vo svojich projektoch často účinkuje. Peter Zagar takisto nie je vo svojej tvorbe spokojný s ideou „separovania“ dávnej či nedávnej minulosti a prítomnosti. Hoci máva „zmysel pre humor“, vždy ostáva lyrikom, poetom duše a ducha, koriaceho sa pred Hudbou a jej večnosťou. Juraj Filas presadzoval vo svojej hudbe neskonalý obdiv voči opere, vokálnej melodike a sýtej harmónii, ktorú považoval za základnú dimenziu vesmíru. Viac ako 120 diel sa zaoberá touto „kozmogóniou“ hudby s neodškriepiteľnou suverenitou. Milan Novák sa vesmírnym inšpiráciám vyhýbal; bol pragmatikom, žil a tvoril každodennú realitu praktického hudobníka. Intenzívne sa venoval aj deťom a mládeži, čo formovalo jeho predstavy a motivácie.

Mucha Quartet
Mucha QuartetHustota dopravy v Bratislave stúpla od roku 2008 len mierne, v porovnaní s európskymi mestami je na tom hlavné mesto Slovenska stále dobre. Vyplýva to z rebríčka svetových miest pod názvom TomTom Traffic Index 2016. Z 295 hodnotených miest na celom svete sa Bratislava umiestnila na 148. mieste a v rebríčku sa objavila prvýkrát. Podľa neho, aj keď celková úroveň dopravnej zápchy v Bratislave od roku 2008 priznáva len mierne výkyvy, cestovanie v dopravných špičkách pripravilo vodiča v uplynulom roku priemerne o tridsať minút denne. Medzi ôsmou a deviatou hodinou ráno dosahuje úroveň zápchy v doprave v Bratislave najvyššie hodnoty v utorok a v stredu (57 %), o niečo lepšie je to v pondelok (51 %) a vo štvrtok (49 %). Najpokojnejšie je na bratislavských cestách v rannej špičke v piatok (37 %). Večerné dopravné špičky v Bratislave sú najhoršie v stredu medzi 17. a 18. hodinou (56 %) a v piatok medzi 16. a 17. hodinou (55 %). V ostatné dni však situácia nie je omnoho lepšia, vo štvrtok medzi 16. a 17. hodinou strávia vodiči na ceste o 50 % viac času, v pondelok medzi 17. a 18. hodinou o 48 % a v utorok medzi 16. a 17. hodinou o 46 % viac. Najvyššiu hustotu dopravy v Bratislave namerali v piatok 30. januára minulého roka. Bratislava sa v rebríčku 142 hodnotených európskych miest umiestnila na 76. mieste. Mestá radili od tých s najhustejšou dopravou k najprejazdnejším. Celková úroveň dopravnej zápchy v Bratislave dosahuje 24 %, čo znamená, že vodiči pri priemernej ceste strávia na ceste o 24 % viac času, ako keby šli v čase, keď sú cesty voľné. Pre porovnanie, vodiči vo Viedni (zápcha v doprave 28 %), Prahe (zápcha v doprave 27 %) i Brne (zápcha v doprave 27 %) sú na tom celkovo o niečo horšie. Inak je to však v ranných a večerných špičkách. Vodiči, ktorí v Bratislave každý deň dochádzajú do práce autom a cestujú v dopravnej špičke, strávia na cestách 117 hodín ročne navyše. Znamená to v porovnaní s časom, ktorý by cesta trvala, keby boli cesty voľné. Pre porovnanie v Prahe je to 114 hodín, vo Viedni 106 hodín a v Brne 101 hodín. Na základe dát za minulý rok sleduje TomTom Traffic Index situáciu v 295 mestách v 38 krajinách na šiestich kontinentoch, od Ríma po Rio de Janeiro, od Singapuru po San Francisco. TomTom pracuje so 14 triliónmi dát nazbieraných za osem rokov. V tomto roku vychádza Traffic Index v globálnom meradle piatykrát. „Každoročne ho vydávame preto, aby sme pomohli vodičom, mestám i orgánom zodpovedným za plánovanie dopravy porozumieť tomu, ako sa úroveň zahustenia dopravy vyvíja, a hlavne, aby sme im pomohli situáciu zlepšovať,“ hovorí Senior Account Manažér CZ & SK & HU spoločnosti TomTom Robert Červenák.
Slovak Brass Quintet, foto Alexander Trizuljak
Slovak Brass Quintet, foto Alexander TrizuljakK referendovým otázkam sa vyjadrilo takmer 43 percent oprávnených voličov, avšak na to, aby bolo referendum úspešne bola potrebná aspoň 50-percentná účasť. Karlova Ves v referende zisťovala, či ľudia súhlasia so zavedením rezidenčného parkovania a so zákazom prevádzkovania hazardných hier. Výsledky zatiaľ nie sú oficiálne, stane sa tak až v utorok popoludní po ich vyhlásení na mimoriadnom zasadnutí miestneho zastupiteľstva. Podľa starostky Karlovej Vsi Dany Čahojovej 43 percent oprávnených voličov nie je málo. „Nestačí to však na to, aby sme referendum mohli vyhlásiť za úspešné,“ hovorí starostka. „Z výsledkov je zrejmé, že v otázke hazardu majú naši obyvatelia jasno. Iná situácia je v otázke zavedenia rezidenčného parkovania. Súhlasí s ním väčšina. Avšak počet ľudí, ktorí nie sú naklonení zmene v systéme parkovania, nie je zanedbateľný. Ich názor by nám nemal byť ľahostajný,“ dodáva starostka. Referenda v Karlovej Vsi sa zúčastnilo 42,62 percent oprávnených voličov mestskej časti. So zavedením rezidenčného parkovanie, pri ktorom sa zníži počet vyhradených parkovacích miest v Karlovej Vsi, súhlasilo 55,72 percent zúčastnených voličov (7 238 voličov). Možnosť NIE pri otázke rezidenčného parkovania zakrúžkovalo 41,12 percent (5 342) voličov. So zákazom hazardu na území Karlovej Vsi súhlasilo 87,48 percent (11 365) zúčastnených voličov, možnosť NIE zakrúžkovalo 11,35 percent (1 475) voličov. Z celkového počtu 31 136 voličov, ktorí boli zapísaní v zozname voličov, sa zúčastnilo na hlasovaní 13 269 voličov. Celkový počet odovzdaných hlasovacích lístkov bol 13 224, z neho bolo platných 12 991 a neplatných 233.

Cena: 20 €

Vstupenky

38858

Viac info

http://www.filharmonia.sk/events/event/bhs24-tvorba-slovenskych-skladatelov/

november, 2024

pon

ut

str

štv

pia

so

ne

-

-

-

-

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

Žiadne udalosti

Odporúčame

Copyright © BratislavaDen.sk Všetky práva vyhradené. BratislavaDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X