Rekonštrukcia Lamačského tunela bude financovaná s podporou eurofondov, pričom indikatívna výška finančných prostriedkov vyčlenených na vyzvanie z európskych zdrojov je viac ako 4,17 milióna eur.
Ministerstvo dopravy už čoskoro zverejní výzvu na predloženie žiadosti o nenávratný finančný príspevok pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) s cieľom rekonštrukcie druhého, novšieho Lamačského tunela (druhého v poradí).
Financovať ho bude rezort s podporou eurofondov, pričom indikatívna výška finančných prostriedkov vyčlenených na vyzvanie z európskych zdrojov je viac ako 4,17 milióna eur.
Informoval o tom rezort dopravy prostredníctvom sociálnych sietí s tým, že tunel treba aj vzhľadom na dožívanie izolačných materiálov zrekonštruovať.
Dva lamačské tunely
Pri železničnej ceste z bratislavskej Hlavnej stanice smerom na Malacky a Českú republiku vlaky hneď na začiatku jazdy prechádzajú cez dva lamačské tunely.
Prvý lamačský tunel, čiže starý tunel, bol nielen prvý železničný tunel na Slovensku i v bývalom Uhorsku, ale aj jeden z najdlhších železničných tunelov svojej doby. Stavať sa začal v roku 1844 v súvislosti s výstavbou trate Bratislava – Viedeň. Otvorený bol v roku 1848.
Do roku 2008 nebol podľa ministerstva dopravy elektrifikovaný, vlaky ním do Hlavnej stanice prichádzali zotrvačnosťou a s využitím sklonu trate.
Začiatok 20. storočia
Druhý lamačský tunel sa začal raziť v roku 1900 a dokončený bol v roku 1902. Jeho dĺžka je 595,61 metra.
Práve tento tunel treba podľa rezortu dopravy už v blízkej dobe zrekonštruovať vzhľadom na rozrušené horninové nadložie tunela a tiež postupné dožívanie izolačných materiálov použitých pri výstavbe.
Nepriaznivý vplyv poveternostných podmienok sa okamžite prejavuje v značnom zavodnení obmurovky ostenia tunela. Silné zavodnenie spôsobuje ďalšie poruchy, ktoré vplývajú na tunelové ostenie a jeho stabilitu.