Bratislava bola centrom svetovej veteránskej scény. Legendárne preteky 500 km slovenských sa vrátili v plnej sile a predstavili historické aj mladšie automobily z celého sveta. Šlo o autá a preteky z 30. až 40. rokoch uplynulého storočia a bolo čo obdivovať.
V Bratislave opäť vrcholila udalosť, na ktorú sa vždy teší mnoho ľudí z celej karjiny. Legendárne preteky 500 km slovenských, ktoré písali históriu ešte pred druhou svetovou vojnou, sa opäť vrátili na scénu – a to vo veľkom štýle. Stretnúť ich ešte môžete v piatok 30. mája do 13.00 hod. medzi obcou Pernek a liečebňou v Pezinku.
Polícia v súvislosti s týmto podujatím upozorňuje na uzávierku cesty II/503 v okrese Pezinok v spomínanom úseku. Obchádzková trasa povedie cez Pezinok, Stupavu, Lozorno a Pernek.
V spolupráci so svetovou organizáciou FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens), ktorá každoročne usporadúva rallye v inej krajine, bola tentoraz dejiskom práve Slovenská republika.
Tieto preteky majú hlboké korene v motoristickej minulosti krajiny. Prvý ročník odštartoval v júni 1937 a hoci pretekárom neprialo počasie, trať prešli až päťkrát v okruhu vedúcom z Bratislavy cez Malacky, Pezinskú Babu a Pezinok naspäť do hlavného mesta.
Náročné podmienky však neodradili nadšencov, ktorí sa v nasledujúcom roku opäť postavili na štart a pokorili trať plnú ostrých zákrut a výjazdov, vrátane legendárnej Pezinskej Baby.
Najrýchlejší čas v tejto dobe dosiahol Jan Kubíček na vozidle Bugatti, keď päťsto kilometrov zvládol za 5 hodín a 12 minút. Aj po takmer storočí ide o výkon, ktorý vyvoláva rešpekt. Historická hodnota tohto podujatia je nespochybniteľná – a práve preto sa od roku 1974 obnovilo v podobe spomienkovej jazdy veteránov.
Od roku 2021 sa koná v modernizovanej verzii, v rámci ktorej sa pretekári vydávajú naprieč celým Slovenskom, namiesto pôvodného okruhu v Malých Karpatoch.
Tohtoročný ročník bol však o to výnimočnejší, že si Slovensko vybrala FIVA ako hostiteľskú krajinu svojej svetovej rallye. Znamená to nielen zvýšený záujem zo zahraničia, ale aj jedinečnú šancu prezentovať slovenské technické a kultúrne dedičstvo v medzinárodnom meradle.
Podujatie si zachováva tradičné delenie – hlavnú kategóriu OLDtimer Trophy pre vozidlá z obdobia rokov 1918 až 1950, a zároveň otvára priestor aj pre mladšie stroje v kategórii YOUNGtimer Trophy. Do nej sa mohli zapojiť autá vyrobené medzi rokmi 1951 až 1972. Hoci majú tieto vozidlá modernejšiu techniku, výzva zostala rovnaká – úspešne dokončiť trať, zvládnuť jej nástrahy a preukázať jazdecké i technické schopnosti.
Pre mnohých účastníkov ide nielen o preteky, ale aj o spoločenskú udalosť, kde vládne atmosféra vzájomnej pomoci, spolupatričnosti a lásky k technike. Dobová vôňa benzínu, zvuk klasických motorov a lesk karosérií vytvárajú neopakovateľnú kulisu, ktorú si nenechá ujsť žiaden skutočný fanúšik automobilizmu.