Memorandum o spolupráci pri zavádzaní jednotnej parkovacej politiky v Bratislave dnes starostovia nepodpísali. Na ohlásené podpisovanie dokumentu sa do salónika v Primaciálnom paláci totiž žiadny zo starostov nedostavil.
„Mrzí ma, že starostovia sa k tomu postavili tak, že sa to boja podpísať,“ povedal dnes pred novinármi primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal s tým, že memorandum malo byť politickou deklaráciou voči voličom, v ktorej mesto a mestské časti deklarujú, že chcú problém s parkovaním vyriešiť. Termín zavedenia jednotnej parkovacej politiky v hlavnom meste tak ešte stále nie je známy. Primátor Nesrovnal však tvrdí, že zmenu štatútu Bratislavy a všeobecne záväzné nariadenie, teda dokumenty potrebné k spusteniu parkovacej politiky, predloží poslancom na jedno z najbližších rokovaní mestského zastupiteľstva.
V memorande sa malo mesto a mestské časti zaviazať, že budú spolupracovať pri zavedení parkovacej politiky a do konca roka 2016 prijmú právny rámec, ktorý vymedzuje kroky tohto systému na území Bratislavy. „Mal to byť veľký politický signál a záväzok, že to myslíme vážne,“ povedal dnes Nesrovnal.
Starosta mestskej časti Ružinov Dušan Pekár však považuje takéto memorandum za zbytočné. „Memorandum nehovorí absolútne nič o technike, platbách, termínoch, kedy sa bude súťažiť dodávateľ či zavádzať parkovacia politika v jednotlivých mestských častiach,“ hovorí Pekár. Podľa neho je pre mesto a mestské časti potrebné novelizovať štatút Bratislavy a prijať všeobecne záväzné nariadenie, ktoré bude presne popisovať parkovaciu politiku v jednotlivých mestských častiach i v hlavnom meste. Pripomína pritom, že štyri veľké mestské časti – Petržalka, Ružinov, Staré Mesto a Nové Mesto, spísali už v roku 2013 spoločný záväzok, v ktorom si stanovili hlavné body, ako by mala vyzerať parkovacia politika aspoň v týchto štyroch mestských častiach.
rimátor Nesrovnal ostal z konania starostov prekvapený, tvrdí totiž, že sa s nimi pravidelne stretával a neochotu vyjadrila len jedna alebo dve mestské časti. „Postup som niekoľkokrát konzultoval so starostami na pravidelných stretnutiach, text memoranda sme starostom niekoľkokrát poslali. Rozprávali sme sa o tom naposledy včera (v stredu 3. februára, pozn. red.),“ hovorí Nesrovnal.
Termín spustenia parkovacej politiky v Bratislave zatiaľ nie je známy. Vie sa však už, že parkovacia politika nebude mať jedného spoločného prevádzkovateľa, ale každá mestská časť si bude môcť zvoliť svojho prevádzkovateľa parkovacieho systému. Rešpektovať pri tom však budú musieť spoločné celomestské zásady parkovacej politiky. Stanovená teda bude napríklad minimálna a maximálna cena za rezidenčné parkovanie, suma by sa mala pohybovať od 20 do 100 eur.
Spoločný bude aj vizuál pre rezidentské karty, ich evidenciu a vydávanie bude spravovať hlavné mesto. Radnica totiž chce zaviesť jednotný systém parkovania na miestnych komunikáciách I. až IV. triedy, teda aj na cestách, ktoré sú v správe hlavného mesta. Podľa plánov mesta tak bude prevádzkovať parkovaciu politiku daná miestna samospráva na celom území mestskej časti.