Pravidlá parkovania pripravovalo ešte bývalé vedenie mesta, poslanci síce schválili zásady parkovacej politiky, no po dvojročných prípravách nepodporili všeobecne záväzné nariadenie ani zmenu štatútu.
Celomestská parkovacia politika v Bratislave bude zrejme témou aj tohto volebného obdobia. Po tom, čo vlani návrh spoplatneného parkovania exprimátora Milana Ftáčnika medzi mestskými poslancami opätovne neprešiel, začína sa nové kolo rokovaní.
„Je našou ambíciou, aby sme toto volebné obdobie parkovaciu politiku prijali,“ uviedol primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal v tlačovej správe, ktorú poskytla hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.
Prvé rokovanie k parkovacej politike v novom volebnom období sa uskutočnilo vo štvrtok 21. mája a stretli sa na ňom primátor Ivo Nesrovnal a hlavná dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová so starostami a odborníkmi z bratislavských mestských častí.
Ako priblížila Skokanová, na rokovaní sa dohodli, že obnovia pracovnú skupinu, ktorá bude tému parkovacej politiky riešiť. Do pracovnej skupiny každá mestská časť nominuje svojho člena, bude tam aj zástupca Krajského dopravného inšpektorátu a zástupca Slovenskej parkovacej asociácie. Primátor Nesrovnal hovorí, že parkovaciu politiku by chcel prijať čo najskôr.
Hlavné mesto už má od roku 2012 schválené zásady parkovacej politiky. No aj napriek tomu ostáva jediným krajským mestom na Slovensku bez jednotných pravidiel parkovania. Minulý rok totiž mestské zastupiteľstvo neprijalo všeobecné záväzné nariadenie ani zmenu štatútu mesta, teda dokumenty, potrebné na spustenie parkovacej politiky.
„Nebudeme začínať od nuly, princípy parkovania sú schválené, musíme sa k nim len vrátiť. Základ tak máme prijatý. Musíme však zohľadniť špecifiká mestských častí. Parkovacia politika je jeden z nástrojov riešenia dopravného problému v Bratislave, je preto potrebné začať s jej prípravou a realizovať ju,“ vysvetľuje potrebu prijatia parkovacej politiky dopravná inžiniera mesta Tatiana Kratochvílová.
Celomestskú parkovaciu politiku bývalé vedenie Bratislavy pripravovalo niekoľko rokov. Mestskí poslanci síce schválili jej zásady, no ani po dvojročných prípravách nepodporili dokumenty, potrebné k spusteniu parkovacej politiky.
Mestským poslancom vtedy prekážalo, že s parkovacou politikou nesúhlasilo všetkých 17 bratislavských mestských častí. Nové pravidlá parkovania v minulosti podporilo len šesť mestských častí, nesúhlasilo s nimi desať samospráv a jedna sa k materiálu nevyjadrila.
Cieľom parkovacej politiky je zaviesť jednotné a jasné pravidlá pre obyvateľov i návštevníkov mesta. Nový systém parkovania by mal zvýhodniť obyvateľov s trvalým pobytom v Bratislave. Rezidentovi stačí, ak si raz ročne za 30 eur zakúpi rezidentskú parkovaciu kartu a bude môcť parkovať v mieste svojho bydliska bez ďalších poplatkov, karta im tiež umožní zľavnené parkovanie v spoplatnených zónach mimo svojho obvodu.
Podľa súčasného vedenia mesta je parkovacia politika celým systémom dopravných riešení – od parkovania až po budovanie záchytných parkovísk a vytváranie podmienok pre alternatívnu dopravu.