Zimná pohotovosť v hlavnom meste trvala od 9. decembra 2015 do konca marca 2016, slabá zima a málo snehu radnici ušetrili 1,2 milióna eur.
Hlavné mesto Bratislava počas uplynulej zimnej sezóny ušetrilo na údržbe ciest. Z pôvodne vyčlenených štyroch miliónov eur bratislavskej radnici po zrátaní nákladov za takmer štvormesačnú zimnú pohotovosť ostalo ešte 1,2 milióna eur. Ušetrené peniaze mesto použije na údržbu a čistenie verejných priestranstiev počas leta. Informovala o tom hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.
Zimná pohotovosť v hlavnom meste trvala od 9. decembra 2015 do konca marca 2016. Po celý čas bolo v pohotovosti 43 sypačov, 11 multikár, jedna snehová fréza a 92 pracovníkov. „Mesto zaplatilo iba za objednané výkony zimnej údržby na základe pokynov z mestského dispečingu,“ vysvetľuje Skokanová. Za takmer štyri mesiace zimnej pohotovosti mesto nariadilo desať celomestských výjazdov s preventívnym alebo likvidačným posypom, potrebných bolo 48 lokálnych výjazdov a dvakrát bolo treba aj pluhovanie. „Keď nesnežilo, pracovníci A.R.K. technické služby vykonávali na základe objednávky z magistrátu práce letného charakteru ako napríklad zametanie komunikácií, orezy krovín a stromov a podobne,“ priblížila Skokanová.
Zimnú údržbu ciest v správe magistrátu vykonáva firma A.R.K technické služby. Tá sa spolu s mestom začiatkom minulého roka stretla s kritikou za nezvládnutú snehovú kalamitu z konca januára 2015. Poslanci dokonca zvažovali, že by spoluprácu s firmou rozviazali. Zmluvu nakoniec mesto firme nevypovedalo, no kauza sa vyostrila až natoľko, že padali trestné oznámenia.
Celý spor odštartovali vyjadrenia poslancov Martina Borguľu a Jozefa Uhlera, ktorí na zasadnutí mestského zastupiteľstva 5. februára 2015 upozorňovali na nedostatočnú starostlivosť o mestské cesty v zime. Hlavné mesto preto pred poslednou zimnou sezónou prijalo niekoľko opatrení, na ktorých sa s dodávateľom dohodli. „Preventívny posyp sa úmerne počasiu využil v obmedzenej miere, avšak veľmi efektívne, keďže prvé centimetre snehu sa hneď roztopili. Za soľ mesto zaplatilo len toľko, koľko posypov si objednalo. V sumáre išlo o 2 619 ton posypového materiálu,“ priblížila výdavky magistrátu za zimnú údržbu Skokanová s tým, že preventívny posyp sa robil túto zimu iba na mostoch a nájazdoch.
Radnica tiež skrátila čas, za ktorý sa vozidlá zimnej údržby dostali na svoje stanovištia, pred očakávaným snežením už totiž boli vždy pripravené na rajónoch. „Napríklad presun vozidla z areálu na rajón na konci Rače počas sneženia v bežnej dopoludňajšej premávke trvá 45 minút, no pri tomto opatrení sa reakčný čas na samotný výkon skrátil na 10 minút. Pohyb vozidla vďaka tomuto opatreniu neovplyvňovala hustota premávky ani kolóna,“ vysvetlila ďalej Skokanová. Vozidlá zimnej údržby boli po novom tiež monitorované GPS zariadeniami, výkon zimnej pohotovosti si tak mohli ľudia overiť aj online na webe hlavného mesta.