Ministerstvo dopravy upozornilo spoločnosť Uber Slovakia, s. r. o. (Uber), že pri zabezpečovaní osobnej prepravy objednanej cez smartfónovú aplikáciu je potrebné dodržiavať zákon o cestnej doprave z roku 2012. Zástupcov firmy preto požiadalo, aby informovali všetkých vodičov zaregistrovaných v tejto aplikácii, že ak nemajú potrebné doklady, dopúšťajú sa porušovania uvedeného zákona.
„Na stretnutí zástupcovia ministerstva upozornili, že podľa zákona o cestnej doprave je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou, ktorú je možné prevádzkovať na základe koncesie. Musia byť splnené všetky zákonné podmienky vrátane toho, že vodič musí mať preukaz vodiča vozidla taxislužby,“ informoval v pondelok hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Únia taxikárov z Bratislavy (UTB) zorganizovala v pondelok popoludní v uliciach hlavného mesta protestnú jazdu. Jednou z jej štyroch požiadaviek je zakázanie aktivít Uberu, ktorý podľa taxikárov nerešpektuje a vedome porušuje zákony, ponúka nelegálnu prácu cez rôzne agentúry neregistrovaným vodičom, čím vytvára priestor na daňové úniky, ohrozuje bezpečnosť občanov a podnikanie legálnych taxikárov. Vodiči jazdiaci pre Uber v hlavnom meste lacnejšie ako bežné klasické taxíky ani ich autá bežne nespĺňajú podmienky pre prevádzku osobnej prepravy.
„Je to hrubý zásah do podnikania taxikárov. Uber podpisuje zmluvy s vodičmi, ktorí nemajú žiadne oprávnenie na prevádzku osobnej prepravy, čiže na taxislužbu,“ povedal predseda UTB Ondrej Wenzl.
Finančná správa už chystá pokyn pre Uber, ako má vyzerať jej podnikanie, aby bolo v súlade so zákonom. Kontrolu v oblasti taxislužby vykonávajú mestá, obce a polícia. Hlavné mesto na stretnutí vyzvalo Uber k dodržiavaniu právnych predpisov a najmä poukázalo na povinnosť vodičov mať platnú koncesiu.
„Všetko, čo je v prospech Bratislavčanov, je vítané. Ak budú môcť obyvatelia či návštevníci mesta jazdiť lacnejšie a čakať na taxislužbu kratšie, je to len pozitívne a zároveň sa tým zvýši konkurencieschopnosť,“ uviedla hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.
Vedenie hlavného mesta tiež chce, aby akýkoľvek subjekt, prevádzkujúci taxislužbu, jazdil s platnou koncesiou a ostatné subjekty, ktoré zákon dodržiavajú, tak neboli v nevýhode.
Taxikári žiadajú aj zavedenie pevnej ceny za tieto služby a malo by ju podľa nich určovať mesto. Vplyv prípadnej pevnej ceny na fungovanie taxislužby v Bratislave by podľa hlavného mesta závisel od jej výšky.
„Aby bol tento vplyv pozitívny, pevná cena by mala byť nastavená tak, aby bola prijateľná pre cestujúcu verejnosť, teda dostupná a zároveň prijateľná pre taxikárov, pre ktorých je prevádzkovanie taxislužby obvykle jediným zdrojom príjmov,“ priblížila.
Ministerstvo financií na zavedenie pevnej ceny v taxislužbe nevidí dôvod.
„Regulácia cien taxislužby nemá v zákone o cenách oporu, nakoľko nízke ceny taxislužby v Bratislave nenapĺňajú žiaden zo zákonných dôvodov regulácie týchto cien. Dôvodom regulácie cien nemôže byť potreba riešenia rozvinutého konkurenčného trhového prostredia,“ odkázali z tlačového odboru rezortu financií. Ministerstvo financií zorganizovalo niekoľko stretnutí so zástupcami prevádzkovateľov taxislužby, na ktorých sa zúčastnili aj zástupcovia ministerstva dopravy a UTB.