Stavebné práce na modernizácii električkovej trate v Karlovej Vsi by sa mohli začať o rok. Úsek, ktorý budú modernizovať, sa začína pri tuneli a končiť bude na Damborského ulici.
„Chceme električkovú dopravu zrýchliť, skvalitniť, aby bol lepší nástup a výstup. Skrášliť chceme aj prostredie. Trať zatrávnime, čím sa zníži hluk a bude to aj estetickejšie,“ povedal odborný referent z kancelárie bratislavskej hlavnej dopravnej inžinierky Peter Bánovec.
Ako ďalej uviedol, v súčasnosti spracovali dokumentáciu pre územné rozhodnutie.
„Hneď, ako ju schvália, začneme pracovať na dokumentácii pre stavebné povolenie. Konkretizovať bude jednotlivé prvky, jednotlivé časti stavby. Z toho vznikne aj plán organizácie práce. Až vtedy budeme vedieť povedať, ako dlho bude modernizácia trvať,“ hovorí Bánovec.
Bratislavská hlavná dopravná inžinierka Tatiana Kratochvílová pripomenula, že hlavným cieľom modernizácie je urobiť dopravu v meste atraktívnejšou.
„Ľudia budú mať viac dôvodov na to, aby cestovali mestskou dopravou. Skráti sa jazdný čas, električka bude jazdiť rýchlejšie ako automobilová doprava,“ doplnila.
Práce rozdelia minimálne na tri etapy. „Prvá etapa bude modernizácia obratiska v Karlovej Vsi, kde chceme, aby vznikol prestupný bod, aby ľudia neprebiehali cez cestu, ale aby mohli priamo prestúpiť do autobusu,“ pokračoval Bánovec.
Ďalšími dvoma etapami je modernizácia trate v Karlovej Vsi s prestupom na náhradnú dopravu v zmodernizovanom obratisku Karlova Ves a modernizácia trate v úseku zastávka Karlova Ves – Damborského, kde budú rovnako cestujúci prestupovať v obratisku Karlova Ves, kam budú jazdiť električky.
Kľúčovým prvkom celej modernizácie je bod Molecova ulica. „Je to veľmi problémový prestupný bod. Snažíme sa v tomto priestore združiť všetky druhy dopravy tak, aby si neprekážali. Dopravný priestor je tam obmedzený, nechceme uberať zo zelene, našou snahou je, aby bol prechod komfortný,“ podotkol Bánovec.
„Ľudia prebiehajú cez cestu z jedného miesta na križovatke na druhé. Je to miesto, kde je veľa nehôd a týmto riešením ich chceme znížiť,“ tvrdí Kratochvílová.
Pre obnovu električkovej trate zorganizovali v Karlovej Vsi aj verejnú diskusiu. „Robili sme na nej aj zápis a s projektantom sme niektoré veci zapracovali,“ zhrnul Bánovec.
Pripomienky mali aj aktivisti a cyklokoalícia. Zapracovali ich do projektu a podľa Kratochvílovej sa takmer všetci pýtali, či bude trať zatrávnená.
„Celý úsek nebude zatrávnatený. Bude to len časť od tunela, až po koniec Karlovej Vsi. Medzi Karlovou Vsou a začiatkom Dúbravky, po križovatku s Harmincovou ulicou, zatiaľ tráva na trati nebude, ale v budúcnosti o tom uvažujeme,“ spomenul Bánovec.
Požiadavka mesta, ktorú zapracovali do projektu je, aby boli všetky zastávky bezbariérové. „Aby sa nestalo to, čo v Dúbravke, že do niektorých podchodov sa nedostanú ľudia na vozíku a mamičky s kočíkmi,“ objasnila dopravná inžinierka.
Tam, kde sa bezbariérovosť nebude dať zabezpečiť inak, môžu ľudia používať výťahy, ktoré budú pri nadchodoch na zastávkach Nad Lúčkami, Botanická záhrada a Karlova Ves. Odborníci a aktivisti riešili odbornejšie veci, ako sú spôsoby prestupov, alebo ako budú riešiť riadenie križovatiek.
Predbežnú investíciu na modernizáciu úseku trate odhadli na 65 miliónov eur. Projekt financuje Európska únia 85 percentami nákladov, päť percent dá mesto a 10 percent poskytne štát. Električkovú dopravu počas modernizácie nahradia autobusy. Po tejto modernizácii chce mesto obnoviť aj ružinovskú a vajnorskú električkovú radiálu.