Celkom 166 pretekárov zo siedmich krajín si včera zmeralo sily v jazde do vrchu na Pezinskej babe. Preteky sa tam vrátili po piatich rokoch, tentoraz aj pod hlavičkou Majstrovstiev Slovenska. Záštitu nad podujatím prevzal predseda Bratislavského kraja Pavol Frešo.
„Bola tu päťročná odstávka, počas ktorej bolo potrebné upraviť trať tak, aby bola pre všetkých bezpečná, nielen kvôli pretekárom, ale kvôli všetkým ľuďom, ktorí používajú cestu z Pezinka smerom na Malacky cez Pezinskú babu. Práva táto úprava trate umožnila, že po piatich rokoch sa jazdci vrátili na Pezinskú babu. Viacerí z nich hovorili, že je to jedna z najkrajších tratí v Európe. Práve ukončený ročník so 166 pretekármi zo siedmich krajín nám dáva záruku, že táto tradícia bude pokračovať aj budúci rok,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo.
„Tieto závody majú neskutočne dlhoročnú tradíciu. Baba bola vždy, pokiaľ sa tu jazdila Európa, vyhlásená za najlepší závod sezóny celej Fia, čo sa týka kopcov, tam by sme to radi vrátili. Čo sa týka náročnosti trate, je to aj rýchla aj technická trať, čiže veľmi zaujímavý kopec. Jediné, čo nikto iný nemá v celej Európe, je toto depo a mali by sme si to vážiť,“ povedal slovenský jazdec Peter Ambrúz, ktorý je zároveň predsedom komisie PAV SAMŠ a spolu so Sergejom Škarpíškom reprezentujú Slovensko aj na európskych súťažiach.
„Ja závodím celý život. Začal som s legendami, jazdím s majstrami Slovenska. Baba ma svoju tradíciu, preto tu je skoro 200 pretekárov zo 7 krajín Európy. Je to srdcovka každého. Ja som tu dvadsiatykrát,“ doplnil Serger Škarpíšek alias Sergio. Jeho slová potvrdil aj mladý jazdec Pavol Jajcay, ktorý preteká šiesty rok a Pezinskú babu má odjazdenú už päťkrát.
„Jazdí sa mi tu super, je to domáci kopec ako sa hovorí. Baba je jedinečná tým, aké ma depo, preto sem chodí aj toľko jazdcov,“ dodal.
Preteky automobilov do vrchu na Pezinskej Babe patrili v minulosti k najznámejším nielen u nás na Slovensku, ale aj v Európe. Cesta medzi Pezinkom a Pernekom však bola v havarijnom stave a rekonštrukcia bola nevyhnutná, preto si aj preteky vyžiadali pauzu. Vrátili sa sem po piatich rokoch.
Pretekári jazdili po trati dlhej 5 100 metrov s devätnástimi zákrutami, prevýšenie trate je 280 výškových metrov. Zišlo sa tu 166 jazdcov zo siedmich krajín, z toho stovka pretekárov zo Slovenska, ďalší z Čiech, Rakúska, Talianska, Luxemburska, Francúzska, Bosny a Hercegoviny.
Autá sú rozlíšené na historické vozy a súčasné. Historici sú rozdelení podľa stupňa úprav, na skoro sériové a upravené, a potom formulové, tie sa delia podľa zdvihového objemu motora.