Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Tipy na články: [email protected]
Viedenská električka
2
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
SITA
18. februára 2018 ZaujímavostiStará Bratislava na fotografiách od © BratislavaDen.skwikipedia.org, bratislavskerozky.sk Diskusia()

Na špacírke po Bratislave: Viedenská električka

Vzhľadom na to, že železnice ako pamiatku na časy, keď medzi dvomi hlavnými mestami jazdila električka, pripravila projekt Tram, sme sa rozhodli zaspomínať na viedenskú električku. Viedenčania si mohli zbehnúť do Bratislavy na kávu a do opery a rovnako tak Bratislavčania do Viedne od roku 1914.

Električkovú trať spájajúca dve najbližšie hlavné mestá otvorili slávnostne 1. februára 1914, električka začala pravidelne premávať 5. februára. Projekt spojenia Viedne s Prešporkom elektrickou lokálnou železnicou pochádza z roku 1898, jej autorom je Josef Tauber. Kým sa z myšlienky stala realita, prešlo 16 rokov. Dopravu zabezpečovalo 11 párov vlakových súprav.

Koncesnú listinu na výstavbu a následnú prevádzku elektrickej lokálnej železnice z Prešporka až po uhorsko-rakúsku hranicu získalo slobodné kráľovské mesto Prešporok. Kvôli tomu bola  23. decembra 1909 v Budapešti založená spoločnosť Pozsony országhatárszéli helyiérdeku villamos vasút (Elektrická miestna železnica Prešporok – zemská hranica).

Keďže mala monopol na hromadnú dopravu na území Prešporku od roku 1898 účastinná spoločnosť Pozsonyi Villamossági Részvénytársaság (Prešporská elektrická účastinná spoločnosť), muselo medzi nimi dôjsť k dohode.

Viedenská električka
SITA

Elektrická lokálna železnica mala rozchod koľají 1 435 mm, pričom mestská elektrická trať mala rozchod „iba“ 1 000 mm. Hoci sa medzi obyvateľmi mesta zaužíval pojem Viedenská električka, v skutočnosti išlo o vlakové spojenie.

Trať Viedenskej električky viedla smerom od Petržalky po trase Most Františka Jozefa (Starý most), Vajanského nábrežie, Námestie Ľ. Štúra, Mostová ulica, Hviezdoslavovo námestie, Jesenského ulica, Štúrova ulica, Šafárikovo námestie a späť na most.

Cesta „električkou“ trvala 2 hodiny 20 minút, trať mala dĺžku 70 kilometrov a delila sa na tri úseky – viedenský mestský úsek, medzimestský úsek a prešporský mestský úsek. Prvý spoj z Viedne odchádzal o 4.15 hod. a z Bratislavy o 4.50 hod. Premávka s prestávkami trvala do konca druhej svetovej vojny.

Odporúčané články

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Bezplatné novinky z Bratislavy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Diskusia

Odporúčame

Copyright © BratislavaDen.sk Všetky práva vyhradené. BratislavaDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X