Na Starom moste sa oddnes pracuje v trojzmennej prevádzke, vo dne aj v noci
BRATISLAVA 5. marca – Na bratislavskom Starom moste dnes začínajú s výstavbou nového piliera 34, ktorý nahradí dva zbúrané piliere. Robotníci budú oddnes na výstavbe mosta pracovať vo dne aj v noci, v trojzmennej prevádzke. Po kontrolnom dni na stavbe Starého mosta v Bratislave o tom informovala hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.
Prestavba Starého mosta a budovanie električkovej trate do Petržalky si opäť vyžiada dopravné obmedzenia, tentoraz na petržalskej strane. Pre budovanie Starého mosta museli presmerovať cyklotrasu na petržalskej strane, ktorá vedie popod stavbu mosta. Kratochvílová vysvetľuje, že cyklotrasu treba presmerovať pre bezpečnosť cyklistov. „Minulú nedeľu vysúvali prvú časť mosta, cyklistická trasa vedie priamo pod miestom výsuvu,“ vysvetlila dopravná inžinierka hlavného mesta. Cyklotrasa tak po novom povedie okolo Sadu Janka Kráľa, okolo Einsteinovej ulice a vráti sa späť na hrádzu. Mesto presmerovanú cyklotrasu označí dopravným značením. Od 20. marca bude uzatvorená aj cesta na Bosákovej ulici, klásť tu totiž začnú električkové koľajnice. Doprava bude presmerovaná cez Černyševského ulicu.
Práce na stavbe mosta podľa Kratochvílovej napredujú. Nad Dunaj už vysunuli prvých 15 metrov mostnej konštrukcie. O dva týždne by mali začať vysúvať ďalších 30 metrov. Most sa totiž rozhodli skladať na dvoch montovacích konštrukciách, a nie na jednej, ako to bolo doteraz. V Dunaji dnes začali aj s výstavbou piliera 34, ktorý nahradí zbúrané piliere tri a štyri. Najbližších šesť týždňov by mali robotníci budovať ohradenie, potom začnú stavať železobetónovú konštrukciu nového piliera, priblížil generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia-SK Róbert Šinály. Nahradením dvoch pilierov jedným sa rozšíri plavebný priestor na Dunaji. Pracovať sa oddnes bude vo dne aj v noci. Podľa Šinályho v noci budú robotníci najmä zvárať nosnú konštrukciu mosta, ktorú montujú na petržalskej strane Dunaja. Práce by sa vraj už mali rozbehnúť aj na staromestskej strane, na Štúrovej ulici. „Budúci týždeň by už mali byť osadené stožiare a za krátko by sa už mali robiť chodníky,“ priblížila ďalšie práce Kratochvílová. Vyriešil sa už vraj aj problém na Šafárikovom námestí a už je jasné, ako sa bude riešiť kolektor, ktorý je podľa Kratochvílovej kľúčovou stavbou na Šafárikovom námestí.
Práce na prestavbe Starého mosta meškajú niekoľko týždňov. Podľa zmluvy medzi zhotoviteľom a mestom má byť most spolu s prvou časťou električkovej trate do Petržalky hotový 31. augusta 2015. Práce však v lete zbrzdilo hľadanie možnej nevybuchnutej munície na hladine rieky. Stavba celé leto stála, pracovať začali až v septembri. Zhotoviteľ tak posunul ukončenie prác najprv na koniec októbra, teraz hovorí, že projekt chcú stihnúť do 15. decembra. Jediným zazmluvneným termínom je však dodnes koniec augusta tohto roka. Mesto by si tak mohlo od zhotoviteľa za omeškanie prác pýtať zmluvnú pokutu. Za každý deň omeškania by musela firma podľa zmluvy zaplatiť 0,05 percenta zmluvnej ceny do výšky 10 percent. Pri sume 70 miliónov eur s DPH, čo by mala prestavba mosta spolu s budovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia na Bosákovu stáť, to vychádza na 35-tisíc eur. „Robíme všetko preto, aby sme termín 15. december stihli. Uvedomujeme si dôležitosť pre mesto a pre financovanie projektu,“ uviedol Šinály. No dopĺňa, že ako zhotoviteľ nemajú všetko v rukách, niečo je aj o súčinnosti mesta. Podľa predsedu mestského Pravicového klubu a šéfa dopravnej komisie Jozefa Uhlera, zhotoviteľ mestu vyčíta, že v niektorých veciach nespolupracovalo. „Tvrdia, že v niektorých veciach s nimi mesto nespolupracovalo, že o to by sa mal termín natiahnuť,“ povedal Uhler s tým, že podľa zhotoviteľa sú to niekoľkomesačné prieťahy a termín by sa tak mohol posunúť až do marca budúceho roka. Radnica však vraj v súčasnosti poskytuje maximálnu možnú súčinnosť.
Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Starý most rekonštruuje Združenie MHD – Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH, a je financovaný z eurofondov. Európska komisia už odobrila na projekt grant 63 miliónov eur z Kohézneho fondu Európskej únie. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Podmienkou je, že projekt musí byť dokončený a vyfakturovaný do konca roka 2015.