Motoristi môžu na diaľnici D1 očakávať najväčšie problémy počas jej plánovaného rozšírenia na osem, respektíve šesť jazdných pruhov najmä pri vstupe do Bratislavy.
„Rekonštrukcia D1 na úseku, ktorý je najbližší pri Bratislave, bude z dopravného hľadiska najväčším problémom. Bolo by veľmi nebezpečné, ak by križovatka Triblavina bola otvorená skôr a priviedla ďalšiu dopravu na diaľnicu D1 pred tým, ako dôjde k rozšíreniu tohto úseku,“ upozornil v stredu analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Ján Kovalčík.
Ak je niekde preťažený úsek diaľnice, považuje za nezmysel privádzať na ňu ďalšiu dopravu novými križovatkami. „Pri strategickom rozhodovaní o rozšírení D1 a o nových križovatkách sa vždy hovorilo o tom, že najprv musí byť rozšírenie, potom križovatky. V najhoršom prípade rozšírenie a súčasne križovatky,“ povedal Kovalčík v rámci prezentácie interaktívnej mapy o stave prípravy výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. To, že v minulosti sa začali stavať nové križovatky, ktoré majú priviesť ďalšiu dopravu a doteraz sa ani len nezačalo s rozšírením diaľnice, označil za nezodpovedné rozhodnutie a motoristi budú znášať následky.
Rozšírenie D1 na trase Bratislava – Senec – Trnava podľa analytika zdržalo to, že sa niekoľko rokov pripravovalo neprimerané riešenie, ktoré počítalo so súbežnými komunikáciami, takzvanými kolektormi, po Trnavu. „To znamená šesť plus dva plus dva, dokopy desať pruhov súvisle po Trnavu. To bol úplný nezmysel. Takéto riešenie možno malo zmysel na krátkom úseku bezprostredne pri Bratislave. Nakoniec, aj od neho sa upustilo,“ uviedol Kovalčík. Zmena bola podľa neho nevyhnutná, upozorňovali na to už v roku 2011. Analytik INEKO nerozumie, prečo sa stratili ďalšie roky prípravou riešenia, ktoré bolo napokon odložené.
„V posledných rokoch dochádza ku korekcii na riešenie, ktoré je primerané a opodstatnené, to znamená osem pruhov po Senec a ďalej šesť pruhov po Trnavu. Žiaľ, stratený čas už nedobehneme, takže horizonty sú vzdialenejšie, ako by bolo optimálne,“ dodal Kovalčík. Príprava rozšírenia by však podľa neho mohla pokračovať rýchlejšie, zatiaľ to nevyzerá, že by sa pripravovalo rozšírenie úseku D1 po Senec. „Ako keby sa všetká pozornosť sústreďovala na krátky úsek po Triblavinu, hoci je zjavné, že akútny problém máme minimálne po Senec,“ poznamenal.
Za kľúčové považuje, kedy bude zabezpečené rozšírenie D1 aspoň po križovatku Triblavina. „Ak to nestihnú ani do konca roku 2019, čo je už momentálne málo pravdepodobné, že by to stihli, tak v zásade nebude mať zmysel otvoriť križovatku Triblavina, pretože to len zväčší dopravný problém na diaľnici,“ predpokladá Kovalčík. Jediné možné využitie by podľa neho bolo presmerovať časť dopravy z diaľnice na seneckú cestu (cesta prvej triedy I/61).
Medzi deviatimi prioritnými stavbami NDS do konca funkčného obdobia súčasnej vlády je len prvá etapa rozšírenia D1 Bratislava – Senec v úseku po križovatku Triblavina (3,5 kilometra) na osem pruhov v oboch smeroch. Verejné obstarávanie na stavebné práce by podľa predpokladov malo byť vyhlásené v prvom polroku budúceho roka. Celkové odhadované investičné náklady tejto stavby sú takmer 80 mil. eur, z toho práce predbežne v objeme vyše 58 mil. eur.