Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák predpokladá, že vodiči v Bratislave si postupne zvyknú a dopravný systém sa v zónach obchádzkových trás pozvoľna stabilizuje.
„Vodiči využívajúci navrhnuté obchádzkové trasy musia rátať s časovým zdržaním, ktorého rozsah bude závisieť od rozloženia dopravnej záťaže v dennej dobe a motivácie obyvateľstva využiť alternatívu v podobe verejnej dopravy, ktorá bude jazdiť po vyhradených BUS pruhoch so zvýšenou preferenciou v križovatkách,“ informoval Palčák.
Konzorcium pre výstavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v spolupráci s magistrátom hlavného mesta podľa dopravného experta rozdelili výstavbu projektu do etáp a navrhli obchádzkové trasy tak, aby mali čo najmenší dopad na cestujúcu verejnosť. „Treba však povedať, že aj na obchádzkových trasách je už v súčasnosti dopravný prúd v dopravných špičkách saturovaný a nie je možné významnejšie regulovať ich priepustnosť, pokiaľ nedôjde k prestupu časti obyvateľstva do prostriedkov hromadnej dopravy,“ upozornil Palčák.
Mimoúrovňová križovatka Prievoz a zjazdy z Prístavného mosta na ľavom brehu Dunaja sú uzavreté od 15. februára. Rekonštrukcia križovatky súvisí s napojením budúcej R7 na diaľnicu D1 a Bajkalskú ulicu a šéf VÚD ju považuje z pohľadu bezpečnosti za jeden z najkritickejších uzlov v Bratislave. Ulica Mlynské nivy je uzavretá od 18. februára pre výstavbu novej autobusovej stanice a rozsiahleho obchodného komplexu. Odborník uviedol, že bolo logické termínovo zladiť dopravné obmedzenia z dôvodu realizácie týchto projektov v širšej dopravnej zóne.
Dôležitá je ohľaduplnosť a trpezlivosť vodičov
Motoristi by sa podľa odborníka počas dopravných obmedzení v hlavnom meste mali vybaviť dávkou trpezlivosti, mali by byť voči sebe viac ohľaduplní, sledovať dočasné dopravné značenie a dodržiavať pokyny polície. Odporúča im tiež dopredu si naštudovať obchádzkové trasy pri jednotlivých etapách výstavby a pri plánovaní svojich ciest mať dostatočnú časovú rezervu.
Na prípadný zvýšený záujem ľudí o využitie vlakov a autobusov z okolitého regiónu pri ceste do hlavného mesta budú môcť dopravcovia podľa experta reagovať až pri preukázaní nedostatočnej prepravnej kapacity aktuálne nastavenej dopravnej ponuky. „Z hľadiska kapacity infraštruktúry existuje dostatočný priestor na rozšírenie disponibilnej ponuky dopravných služieb pri opodstatnenom záujme verejnosti,“ dodal Palčák.
„Ak by tieto módy verejnej dopravy zostali pre v súčasnosti individuálne cestujúcu verejnosť atraktívne aj po ukončení dopravných obmedzení, Bratislave by odľahčenie od individuálneho motorizmu pomohlo nielen z hľadiska plynulosti dopravy, ale aj celkového emisného zaťaženia hlavného mesta,“ uzavrel Palčák.