Na bratislavskej Karlovke pribudne 25 nových parkovacích miest. Úprava na Hany Meličkovej však rozdelila obyvateľov – jedni vítajú zlepšenie parkovania, iní kritizujú zrušenie odbočovacieho pruhu aj možné spomalenie dopravy. O čo presne ide a prečo sa z tejto zmeny stala horúca téma?
Na ulici Hany Meličkovej v bratislavskej Karlovej Vsi má v najbližších týždňoch pribudnúť približne 25 nových parkovacích miest. Informovala o tom komunálna poslankyňa Petra Lorenc Hudaková v komunitnej skupine Kalovka.
Ide o úsek, kde sa parkovanie dlhodobo riešilo ako problém a nové miesta vzniknú predĺžením existujúceho parkovacieho pásu až po zastávku MHD H. Meličkovej. Dôvodom, prečo je to vôbec možné, je zrušenie samostatného odbočovacieho pruhu doľava, ktorý podľa dopravnej analýzy nebol nutný.
Zmena má pomôcť najmä obyvateľom z bezprostredného okolia, ktorí sa denne stretávajú s nedostatkom parkovacích možností. Podľa iniciátorky návrhu sa úprava pripravovala dlhšie, najmä kvôli potrebe presunu trakčného vedenia pre trolejbusy, ktoré v danej lokalite museli jazdiť veľmi pomaly a spôsobovali za sebou kolóny. Presun trolejového vedenia je naplánovaný na apríl a trvalé dopravné značenie by malo byť zrealizované počas mája.
Kritici sa nezaprú
Napriek tomu, že zámer vychádza z podnetu občanov a reflektuje reálne potreby v oblasti parkovania, zmena rozvírila vášnivú diskusiu na sociálnych sieťach.
Niektorí miestni obyvatelia vyjadrujú pochybnosti, či má zásah zmysel, keďže pred niekoľkými rokmi sa podľa ich slov zrušilo viacero parkovacích plôch, a dnes sa „oslavuje“ vytvorenie len 25 nových miest.
Poukazujú aj na to, že zrušenie odbočovacieho pruhu môže v konečnom dôsledku dopravu ešte viac spomaliť – najmä v úsekoch, kde vodiči často odbočujú doľava a tým brzdia plynulosť premávky.
Zmenu aj vítajú
Na druhej strane sa objavujú aj hlasy, ktoré zmenu vítajú a považujú ju za zmysluplnú. Zástancovia argumentujú, že trolejbusy boli nútené jazdiť neštandardne pomaly kvôli vzdialenosti od trakčného vedenia, pričom zberace im často vypadávali, čo spôsobovalo ďalšie zdržania.
Po preložení vedenia by sa podľa ich slov mala zvýšiť plynulosť dopravy, aj keď len v istom úseku medzi zastávkami Janotova a H. Meličkovej.
Z celej situácie sa tak stala lokálna, ale veľmi intenzívna téma. Obyvatelia sa delia na tých, ktorí víťazne ukazujú na nový priestor pre autá, a tých, ktorí upozorňujú na širší kontext dopravnej situácie. Kritici navyše tvrdia, že parkovacia politika mesta dlhodobo pôsobí nekoordinovane a tieto čiastkové riešenia – ako nové miesta za cenu zrušenia jazdných pruhov – nie sú systémovým riešením.