Dopravca Slovak Lines ukončil prevádzku cezhraničnej komerčnej linky.
Obyvatelia Bratislavy, rakúskeho Hainburgu a Wolfsthalu žiadajú kompetentných o obnovenie autobusového spojenia medzi Bratislavou a Hainburgom.
Uviedli to v otvorenom liste adresovanom Bratislavskému samosprávnemu kraju (BSK), mestu Bratislava, Kraju Dolné Rakúsko, mestu Hainburg a obci Wolfsthal.
Dopravca Slovak Lines ukončil prevádzku cezhraničnej komerčnej linky spájajúcej Bratislavu s Hainburgom ku dňu 14. novembra, keď regionálnu dopravu v BSK prevezme nový dopravca Arriva Mobility Solutions.
Cestujú denne
Ako uviedli obyvatelia prihraničných miest a obcí, dynamika rozvoja Bratislavy priniesla do obce Wolfsthal a mesta Hainburg obyvateľov, ktorí denne cestujú za prácou a inými povinnosťami medzi týmito mestami a obcami. Rovnako tak medzi krajmi cestujú turisti a návštevníci, ktorí tento región rozvíjajú.
„Mesto Hainburg a obec Wolfsthal sú nesmierne zaťažené tranzitujúcou automobilovou dopravou a ukončenie jedinej autobusovej linky, ktorá spájala tieto dve mestá, tak pravdepodobne spôsobí extrémne zhoršenie kvality života všetkých obyvateľov tohto regiónu. Dôvod je jednoduchý, tieto mestá budú od 15. novembra dostupné len autami,“ upozorňujú obyvatelia.
Paradoxné načasovanie
Ako dodávajú, táto situácia nastáva paradoxne v čase, keď sa celá Európa snaží zlepšiť životné prostredie, preferovať hromadnú verejnú dopravu na úkor automobilovej a dosiahnuť klimatickú neutralitu.
„Preto vás prosíme o vyvinutie maximálneho úsilia v komunikácii s potrebnými inštitúciami v našom a susednom kraji, aby sa autobusové spojenie vo verejnom záujme medzi Hainburgom, Wolfsthalom a Bratislavou čo najskôr obnovilo a dlhodobo udržiavalo,“ žiadajú obyvatelia v otvorenom liste.
Problém pri prevádzkovaní
Podľa autorov listu sa ako zásadný problém pri prevádzkovaní autobusovej linky medzi Bratislavou a Hainburgom ukázalo verejné obstarávanie na poskytovateľa autobusových služieb v BSK.
„Vyhrala ju iná spoločnosť, ktorá nie je aktuálne pripravená na jej prevádzku (chýba licencia, autobusy a šoféri),“ uvádzajú obyvatelia.
Ako dodávajú, aj v tomto prípade sa potvrdilo, že linky obsluhujúce regionálne a spádové oblasti bez komerčného základu nie sú pre súkromných dopravcov dlhodobo ekonomicky udržateľné. „Regionálnu linku vo verejnom záujme by preto mal financovať kraj, respektíve v tomto prípade kraje,“ dodávajú.