Predseda Odborového zväzu (OZ) KOVO Emil Machyna pochybuje, či prípravy na štrajk, tak ako ich prezentuje šéf Moderných odborov Volkswagen (MOV) Zoroslav Smolinský, pokračujú naozaj tak hladko, ako tvrdí.
Machyna pripomenul, že už v roku 2015 sa zamestnanci bratislavského závodu po neúspešnom kolektívnom vyjednávaní pripravovali na štrajk pod vedením súčasného predsedu MOV Smolinského. „Bohužiaľ, 24 hodín pred zahájením štrajku som sa pýtal, či sú podpisy a či je všetko v súlade so zákonom. Poslal ľudí, aby prepočítali hlasy a zistili sme, že 570 hlasov chýba a štrajk by bol nezákonný,“ uviedol Machyna. Odborárom sa napokon s vedením podarilo dohodnúť a kolektívnu zmluvu uzavrieť bez vyhlásenia ostrého štrajku.
Ako na utorkovom brífingu uviedol, situácia vo fabrike OZ KOVO neteší, no sú pripravení podporiť svojich členov, ktorí sa rozhodnú zapojiť do ohlasovaného štrajku. Prípravy na ostrý štrajk v minulom týždni potvrdil Smolinský, keďže aj deviate kolo kolektívneho vyjednávania o platových podmienkach zamestnancov bolo neúspešné. MOV navrhujú zvýšenie tarifných miezd o 16 %, zatiaľ čo OZ KOVO predložilo návrh na zvýšenie platov spolu o 160 eur. OZ KOVO však nie je súčasťou vyjednávania, keďže pracovníkov závodu zastupujú odborári z MOV.
Machyna tiež tvrdí, že vypovedanie dohody o zrážkach zo mzdy za členské v odboroch zo strany vedenia Volkswagenu nebude mať zásadný vplyv na fungovanie ich odborov. Podľa neho je zrážanie členského príspevku dobrovoľná vec zamestnávateľa a v rámci OZ KOVO je približne 20 % podnikov, kde sa členské v odboroch zráža cez účty.
Dodal, že v niektorých podnikoch odborári nechcú, aby členské príspevky mal na starosti zamestnávateľ, keďže v takom prípade vie, ktorí zamestnanci sú v odboroch a môže tak vyvíjať tlak na zamestnancov, aby z odborov vystúpili. „Pripravujeme všetky kroky na to, aby to ľudia podpísali buď cez príkazný spôsob, alebo trvalý príkaz, nevidím problém v tom, žeby sme to nezvládli,“ povedal predseda OZ KOVO. Takýto systém platenia členského v odboroch je podľa Machynu v krajinách západnej Európy bežný a nie je to nič neštandardné.