Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Most, Dunaj, pamätná minca
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
ilustračné: SITA
23. mája 2018 Zaujímavosti od BratislavaDen.skSITA, © SITA 2018 Diskusia()

Plavbu prvého parníka po Dunaji pripomína nová zberateľská minca

Plavba prvého parníka Carolina na Dunaji v Bratislave sa uskutočnila 2. septembra 1818. Tomuto výročiu je venovaná strieborná zberateľská minca v nominálnej hodnote 10 eur. Mincu v utorok v bratislavskom Múzeu dopravy na Šancovej ulici slávnostne predstavili zástupcovia Národnej banky Slovenska, Mincovne Kremnica a Slovenského technického múzea – Múzea dopravy v Bratislave.

Informoval o tom vedúci marketingu štátneho podniku Mincovňa Kremnica Milan Kubík.

Ako v tlačovej správe k predstaveniu zberateľskej mince pripomenul Kubík, Dunaj spájajúci západnú, strednú a juhovýchodnú Európu mal významné postavenie aj pre dopravu a obchod na našom území. Premávku lodí však do 19. storočia komplikovali rôzne problémy. Náročná bola plavba proti prúdu a loď museli ťahať z brehu ľudskou a zvieracou silou, viaceré úseky Dunaja neboli splavné pre nánosy a lodiarom hrozili prepady ozbrojených bánd. Plavba napríklad z Budína do Viedne trvala asi tri týždne. Riečna doprava v tom čase znamenala najmä pltníctvo. Prelom v dejinách vodnej dopravy po európskom veľtoku tečúcom z Nemecka až do Čierneho mora nastal v 19. storočí s rozvojom parného pohonu a systematickej úpravy riek.

Plavba prvého parníka Carolina na Dunaji v Bratislave sa uskutočnila 2. septembra 1818 a parník prekonal trasu z Viedne do vtedajšieho Pressburgu či slovensky Prešporka za tri hodiny. Na druhý deň stovky obyvateľov a nadšencov zažili, ako parník aj s vlečným člnom predviedol plavbu dolu aj hore prúdom, urobil niekoľko obratov a na obed odplával smerom na Komárno a Pešť. Parník Carolina navrhol Antal Bernhard a postavili ho vo Viedni. Drevený kolesový parník meral 15 metrov, bol široký 3,5 metra výšku boku mal 2,3 metra. Jeho výkon bol 24 konských síl a proti prúdu dokázal vliecť 45 ton nákladu. Týmto prvým parníkom sa na Dunaji odštartovala éra paroplavby a pokračovala založením Dunajskej paroplavebnej spoločnosti.

Strieborná zberateľská minca vznikla na základe verejnej anonymnej súťaže. Odborná komisia víťazný návrh vybrala z deviatich výtvarných prác od ôsmich autorov. Na základe jej odporúčania schválila Banková rada NBS na realizáciu výtvarný návrh českého sochára a medailéra Zbyňka Fojtů. Na prednej strane mince výtvarník zdôraznil detailnú technickú schému fungovania parného stroja. Na rube mince je dobový pohľad na Bratislavu a v dolnej časti z nadhľadu je zobrazený parník Carolina. Komisia ocenila kvalitné spracovanie a spojenie historického a technického pohľadu danej témy.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Bratislavy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Diskusia

Odporúčame

Copyright © BratislavaDen.sk Všetky práva vyhradené. BratislavaDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X