Hoci v posledných desaťročiach už Černý vystupuje takmer výlučne v Českej republike, v tomto roku si príde zaspomínať na staré časy počas Československa.
Do Bratislavy v apríli zavíta na dva komponované večery renomovaný český hudobný publicista Jiří Černý, ktorý už niekoľko desaťročí vypredáva kluby po celom niekdajšom Československu – a dnes už takmer výlučne v Česku – s netypickým hudobným formátom. Na pódiu si rozloží gramofón, púšťa na ňom platne, a stovky divákov v hľadisku ticho sedia a s napätím čakajú nielen na jeho hudobný výber, ale najmä na jeho trefné komentáre medzi pesničkami. V bývalom Československu boli takzvané Antidiskotéky Jiřího Černého veľkým pojmom a svojich verných fanúšikov majú až do dnešných dní.
Hoci v posledných desaťročiach už Černý vystupuje takmer výlučne v Českej republike, v apríli si príde zaspomínať na svoje voľakedy vystúpenia v Bratislave, kde bol často hosťom najmä na internátoch Mladá Garda. V stredu 25. apríla vystúpi Černý v Kníhkupectve Artforum s portrétom Deža Ursinyho, a o deň nato sa predstaví v priestoroch V-klubu s jedným zo svojich klasických programov Ro(c)kovanie. Ako uvádzajú usporiadatelia, v tom bude hovoriť nielen o hudbe.
Hráč na gramofón
Jiří Černý je nestorom československej hudobnej žurnalistiky, náruživým športovcom a športovým fanúšikom, láskavým, vtipným a múdrym glosátorom hudby aj spoločenského diania, ktorý sa hudbe a písaniu o nej venuje už viac ako šesť desaťročí. Sám o sebe hovorí, že je predovšetkým „výborným hráčom na gramofón“, pretože gramofón je jediný hudobný nástroj, na ktorý vie hrať.
Jeho cesta k hudbe viedla tak trochu okľukou – po štúdiu žurnalistiky a češtiny na Karlovej univerzite pracoval od začiatku šesťdesiatych rokov najskôr ako športový novinár. Až neskôr, keď uňho hudba zvíťazila nad športom, sa zamestnal v týždenníku Mladý svět ako redaktor kultúrnej rubriky. Stál pri zrode alebo bol jedným z kľúčových autorov v mnohých legendárnych hudobných časopisoch ako napríklad Melodie či Gramorevue a v roku 1990 bol jedným zo zakladateľov a prvým šéfredaktorom časopisu Rock & Pop.
Okrem toho máva dlhé roky pravidelné rozhlasové programy, pričom k najznámejším patrí hitparáda Dvanáct na houpačce (1964 – 1969) a program Desky načerno (1967). Keď boli koncom šesťdesiatych rokov jeho programy z ideologických dôvodov zakázané, Černý vymyslel nový typ hudobnej publicistiky a začal cestovať po celom Československu so svojimi Antidiskotékami.