Železničná spoločnosť potvrdila, že rušeň má zapožičaný. Vo vlaku z Nových Zámkov do Bratislavy bolo v tom čase asi 70 cestujúcich.
Požiar rušňa vlaku REX 1878 Dudváh, ktorý išiel vo štvrtok dopoludnia z Nových Zámkov do Bratislavy na Hlavnú stanicu, nebol veľký, išlo o takzvané zadymenie. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) Tomáš Kováč, rušeň majú zapožičaný. Na základe bezpečnostných predpisov je však potrebné volať príslušníkov Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) aj k takýmto udalostiam. „Príčina vzniku tejto udalosti sa vyšetruje,“ poznamenal Kováč.
Požiar rušňa vznikol po 11.00 hod. a v dôsledku neho prerušili železničnú dopravu na úseku Bratislava-Vinohrady – Bratislava-Vajnory od 11.40 do 13.10 hod.
„Vo vlaku sa v tej chvíli nachádzalo približne 70 cestujúcich, ktorých príslušníci HaZZ odprevadili do stanice Bratislava-Vinohrady, odkiaľ mohli cestujúci použiť linky MHD na prepravu ďalej po hlavnom meste,“ priblížil Kováč. „Zadymený rušeň, tzv. Laminátka, patrí medzi staršie hnacie koľajové vozidlá. Presná príčina je predmetom vyšetrovania nás i kompetentných orgánov,“ poznamenal.
Pre zadymenie rušňa meškali dva medzinárodné vlaky
Zmeškaný vlak REX Dudváh mal plánovaný odchod z Nových Zámkov o 6.56 hod. a príchod do Bratislavy na Hlavnú stanicu o 8.30 hod. V dôsledku nočného počasia už v Trnovci nad Váhom meškal viac ako 150 minút. Pre zadymenie rušňa, ktorý zostal na trati, meškali dva medzinárodné vlaky. EuroCity (EC) 130 Bathory na trase Budapešť – Varšava mal oneskorenie asi 80 minút a EC 275 Metropolitan na trati Praha – Budapešť 50 minút.
„ZSSK eviduje za tento týždeň iba dnešný požiar hnacieho koľajového vozidla. Iný požiar sa podľa našich informácií týkal iného dopravcu,“ objasnil Kováč. Za prvý polrok 2019 zaznamenal národný dopravca dva požiare, resp. zadymenia rušňov, v júli a 8. augusta. V prvom polroku 2018 vznikol požiar či zadymenie v piatich rušňoch.
„Počet porúch či mimoriadnych udalostí s privolaním Hasičského a záchranného zboru sa nijako nevymyká našej viacročnej praxi či počtu porúch v okolitých krajinách, veď denne vypravíme viac ako 1 500 vlakov. Môžeme však potvrdiť, že napríklad dlhotrvajúce vysoké teploty zvyšujú riziká porúch i požiarov najmä starších vozidiel,“ podotkol Kováč.
ZSSK má vo vlastníctve 669 rušňov a ucelených vlakových jednotiek, z čoho je 96 nových jednotiek a 196 modernizovaných rušňov a jednotiek. Priemerný vek rušňov a jednotiek je 21 rokov.