Podľa spoločnosti D4R7 Construction, s. r. o., ktorá je hlavným zhotoviteľom D4 a R7,výstavba úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu spĺňa vysoké kvalitatívne štandardy preukázané aj viac ako 20-tisíc doteraz vykonanými materiálovými testami.
Občianske združenie Triblavina podalo v súvislosti s podozrením na využívanie kontaminovanej zeminy pri výstavbe cestných úsekov D4 a R7 trestné oznámenie pre trestné činy všeobecného ohrozenia, ohrozenia a poškodenia životného prostredia a neoprávneného nakladania s odpadmi. Ako ďalej informovali zástupcovia združenia, bez právoplatných povolení od štátnych orgánov vykonávajúcich štátnu správu je totiž materiál z nepovolenej skládky odpadu v katastri obce Ivanka pri Dunaji dovážaný na stavbu Diaľnica D4, úsek Jarovce – Ivanka Sever a na stavbu Diaľnica D4, úsek Ivanka Sever – Rača. „Informácie o tom, že ide pravdepodobne o kontaminovaný materiál z environmentálnej záťaže, boli viackrát medializované,“ konštatuje OZ Triblavina.
Aktivistom sa podľa vlastných slov javí ako nepredstaviteľné, aby k tak rozsiahlemu a závažnému porušovaniu zákona, ktoré sa deje na očiach desaťtisícov občanov, mohlo dochádzať bez tichého súhlasu príslušných štátnych orgánov. „Nemôžeme sa zbaviť pocitu frustrácie, že k niečomu podobnému by nemohlo dôjsť ani v Číne,“ konštatujú.
Zhotovitelia navyše podľa aktivistov ťažia bez povolenia nevyhradený nerast – štrkopiesok. „Za takto vyťažený nevyhradený nerast neuhrádzajú nič Slovenskej republike, respektíve dotknutým obciam, pričom ich konanie spôsobuje SR finančnú škodu vo veľkom rozsahu. Vyťaženie zvyšuje riziko kontaminácie podzemnej vody,“ uvádzajú s tým, že vznik nových ťažieb štrku je na Žitnom ostrove explicitne zakázaný v územnom pláne vyššieho územného celku.
V sídle firmy D4R7 Construction v Bratislave zasahovala aj polícia
Podľa spoločnosti D4R7 Construction, s. r. o., ktorá je hlavným zhotoviteľom D4 a R7, výstavba úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu spĺňa vysoké kvalitatívne štandardy preukázané aj viac ako 20-tisíc doteraz vykonanými materiálovými testami. Na výstavbu podľa spoločnosti nebol použitý kontaminovaný ani nevhodný materiál. Spoločnosť bude 30 rokov zodpovedať za všetky konštrukčné chyby na D4 a R7, preto má veľký záujem o rýchle objasnenie všetkých podľa nej nepodložených obvinení v súvislosti s použitým materiálom a úzko spolupracuje so štátnymi orgánmi a políciou na objasnení vyšetrovaných udalostí.
V sídle firmy D4R7 Construction v Bratislave zasahovala polícia v závere marca. Preverovala aj firmy, ktoré na stavbe úsekov D4 a R7 pracujú, pre podozrenia, že sa pri výstavbe používa kontaminovaná pôda. Koncesionár projektu a hlavný zhotoviteľ stavby D4 a R7 vtedy informovali, že plne spolupracujú s políciou pri vykonávaní vyžadovaných úkonov. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek chce rozhodnúť o ďalšom postupe až potom, ak sa potvrdí zodpovednosť nezávislého stavebného dozoru na stavbe D4 a R7 pre podozrenia o používaní kontaminovanej zeminy.