Rok 1976 sa zapísal do histórie tragickou udalosťou – havarovaním lietadla do bratislavských Zlatých Pieskov.
Nikto pred 44 rokmi netušil, že let na trase Praha – Bratislava nebude mať šťastné pristátie. V júli v roku 1976 sa lietadlo zrútilo priamo do prírodného kúpaliska Zlaté Piesky. Na jazere platil zákaz kúpania až do roku 1979. Niektorí tvrdia, že trosky lietadla sú na dne jazera podnes.
Spomienky na starú Bratislavu: Niekdajšie Podhradie malo svoje čaro, dnes je však už minulosťou
Deň pred letom sa pokazil motor
Lietadlo, ktoré v osudný deň vzlietlo, bolo lietadlo typu Iliušin 18B (IL-18B) s poznávacou značkou OK-NAB. Deň pred tragédiou sa lietadlo vrátilo z líbyjského Tripolisu s nefunkčným motorom č. 2. Technici celú noc lietadlo prezerali, avšak žiadnu vadu nezistili. Lietadlo bolo na druhý deň 28. júla 1976 použité na let Praha – Bratislava.
Štart bol z pražského letiska Ruzynĕ o 8.52 hod. a pristávací cieľ bolo bratislavské letisko v Ivanke pri Dunaji. Vedúcim pilotom bol kapitán Stanislav Roza. Na palube sa nachádzalo 79 osôb vrátane palubného personálu. Plán celej trasy bol Praha – Polná – Brno – Hodonín – Kostoľany – Bratislava.
Priebeh havárie
O 9.29 hod. dostalo lietadlo od riadiacej veže bratislavského letiska povolenie na pristátie. Namiesto pristátia však pilot stočil lietadlo prudko doprava a preletel ponad pristávaciu dráhu. O 9.37 hod. sa lietadlo zrútilo do Zlatých Pieskov.
O leteckej nehode nám povedal pár slov pán František, ktorý v čase nehody slúžil v armáde so základňou v Bratislave a mal 18 rokov. „Pamätám si, že v ten deň fúkal silný vietor. Povolali nás veľmi rýchlo a boli sme na mieste nehody s potápačmi a sanitkami. Na hladine plávali trosky, museli sme vyťahovať na breh mŕtve telá,“ spomína. Režim sa vraj letecké nešťastie snažil čo najdlhšie utajiť. „V novinách o tom naschvál dlho nepísali, komunisti nechceli, aby sa ľudia dozvedeli, čo sa stalo,“ tvrdí pamätník.
Trosky lietadla boli na hladine jazera približne 3 hodiny, následne začali klesať ku dnu. Privolané záchranné zložky vyťahovali trosky dokopy 8 dní. Dostupné zdroje uvádzajú, že letecké nešťastie prežili 4 osoby, v iných sa uvádza, že prežili 3 osoby.
Čo je skutočnou príčinou pádu?
Záver od vtedajšej leteckej inšpekcie znie, že pád lietadla spôsobili motory č. 3 a č. 4 na pravej strane lietadla a s tým spojená chybná reakcia posádky.
Iný názor má pasažier Jaromír Kratochvíl, ktorý letecké nešťastie prežil. Médiám poskytol po rokoch rozhovor, v ktorom uviedol, že jeden z motorov začal horieť už pár minút po štarte z Prahy. Pilot údajne požiadal o pristátie v Brne, jeho žiadosť bola však zamietnutá pre prítomnosť vietnamskej delegácie. Možnosťou bolo aj pristátie vo Viedni, no to bolo z politických dôvodov zamietnuté a lietadlo muselo pokračovať do Bratislavy.
Smutnú udalosť pripomína pamätník, ktorý stojí pri hlavnom vchode do areálu Zlatých Pieskov. Výstavbu pamätníka inicioval v roku 2014 Rudolf Roler.