Prevádzku električiek do Dúbravky majú už čoskoro spustiť, magistrát má opatrenia vstup do meniarne

Elektricka do petrzalky.jpg
Foto : ilustračné, bratislava.sk

Prístup do meniarne je pre prevádzku električkovej trate nevyhnutný, keďže práve z nej je napájané trakčné vedenie električky.

Prevádzku električiek v Dúbravke plánuje hlavné mesto opäť spustiť po 17. februári. Prevádzke električky bránil spor so zástupcami vlastníkov pozemkov pod meniarňou v Dolných Krčacoch. Bratislavský magistrát však získal neodkladné opatrenie, ktoré pracovníkom Dopravného podniku Bratislava (DPB) umožňuje vstup do meniarne. Informoval o tom na tlačovej konferencii primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Prístup do meniarne je pre prevádzku električkovej trate nevyhnutný, keďže práve z nej je napájané trakčné vedenie električky. Tomuto prístupu za celú históriu trate nikto nebránil. Situácia sa zmenila v októbri 2019, teda približne mesiac pred začiatkom kolaudácie zrekonštruovanej trate.

Od tohto termínu vlastník časti pozemku v sprievode ochranky opakovane bránil prístupu k meniarni zamestnancom, ktorí tam vykonávali práce, a to napriek tomu, že zákon v tomto prípade hovoril jednoznačne v prospech mesta.

Majiteľ použil fintu

My sme už v decembri dostali dve neodkladné opatrenia na dva pozemky, na ktorých je postavená meniareň. V momente, keď sme to prvé opatrenie dostali, a predtým, ako sa stalo vykonateľné, zmenil sa majiteľ pozemku. Povedal by som klasická finta. Zmenil sa len na jednej časti, v druhej časti sa majiteľ nezmenil, a to sa stalo vykonateľné teraz, a tak sme začali pozemok využívať. Ten pozemok, kam podľa polície môžeme ísť, je ten, kde nie je hlavný vstup do meniarne, ale je tam okno, ktoré sme si otvorili, urobil sa tam špeciálny vstup a takýmto spôsobom sme začali spúšťať električku. Chodíme cez okno, na ktoré si dopravný podnik nechal urobiť schody,“ povedal Vallo.

Súd vydal vo veci prístupu na pozemky meniarne dve neodkladné opatrenia, a tým nariadil vlastníkom pozemkov zdržať sa umiestňovania prekážok brániacich nášmu vstupu na pozemok pod meniarňou a umožniť vstup pracovníkov na tento pozemok. Okrem toho magistrát tiež požiadal o zápis vecného bremena.

Mesto odmietlo požiadavky

My sme presvedčení, aj podľa našich právnikov, že máme právo prechodu na tom pozemku. My sme nad rámec toho požiadali o zápis vecného bremena, keďže majitelia pozemkov zablokovali kataster spôsobom, že tam dali rôzne svoje zmeny, úpravy, ktoré blokujú zápis,“ uviedol Vallo. Zápis vecného bremena, ktoré magistrát musí jednorazovo uhradiť je 20-tisíc eur.

Mesto odmietlo požiadavky majiteľov pozemku, ktorí od mesta žiadali 150 eur za meter štvorcový, výmenu za iný pozemok alebo uvoľnenie pozemku, ktorý magistrát blokuje voči výstavbe v strede mesta.

Dokončovanie administratívy

V súčasnosti je potrebné dokončiť povinné administratívne procesy vrátane udelenia súhlasu Bratislavského kraja na predčasné užívanie trate. Toto očakáva magistrát v najbližších týždňoch a po 17. februári by električka už opäť mala začať premávať až do Dúbravky.

Po spustení prevádzky majú i naďalej pokračovať práce na podchode a integrovanej zastávke Záluhy (predtým Damborského).

Priebežne a v závislosti od počasia majú dorábať aj nedokončené práce v Karlovej Vsi – osadenie výťahu na nadchode na zastávke Kútiky (predtým Karlova Ves), dokončenie podchodu na Borskej ulici, vegetačné úpravy pozdĺž trate a tiež dokončenie niektorých chodníkov, zastávok a svetelnej signalizácie.

Ďalšia etapa rekonštrukcie

Ďalšia etapa rekonštrukcie trate od zastávky Molecova po tunel sa má začať v máji 2020 a potrvá do septembra 2020, keď by mala byť kompletne zmodernizovaná a odovzdaná celá trať.

Väčšina trate bude vo finále pokrytá zeleným kobercom zo sukulentov rodu Sedum (Rozchodník), ktorý má tlmiť prehrievanie a zároveň zníži hladinu hluku. Samozrejme, zníženiu hlučnosti výrazne pomohla už samotná modernizácia dráhy, čo potvrdilo aj meranie hluku, ktoré dalo mesto urobiť.

Výsledky meraní preukázali, že nová trať je tichšia, ešte tichšia v celom úseku bude po kompletnom dokončení vegetačných úprav a nameraná hladina hluku by zároveň mala spĺňať aj hygienické normy, čo sme dali potvrdiť Úradu verejného zdravotníctva. Identifikovali sme však v tejto súvislosti jeden problém a tým je dunivý zvuk, ktorý jazdu električky sprevádza. Tento je síce zarátaný v už spomínaných výsledkoch merania hlučnosti, napriek tomu ale jeho príčinu a možnosti riešenia zisťujeme,“ povedal primátor.

Nové koľajnice aj vedenie

Počas modernizácie Karlovesko-Dúbravskej radiály, ktorá sa začala koncom júna 2019, celkovo odstránili staré koľajnice a trolejové vedenie, koľajový zvršok a následne odťažený aj starý koľajový spodok. Rovnako ako pri modernizácii úseku v Karlovej Vsi aj v Dúbravke vybudovali nové podložie, osadili nové stĺpy trakčného vedenia.

V tomto úseku položili 7 256 metrov nových koľajníc, natiahli 3 628 metrov nového trolejového vedenia, použili 5 188 kubíkov kameňa pre nové koľajové lôžko a osadili nový mobiliár s USB portami na lavičkách.

Viacero komplikácii

Rekonštrukciu trate sprevádzali viaceré komplikácie, ktoré viedli k výslednému zdržaniu.

Prvé zdržanie spôsobili objektívne prekážky – zle zakreslené inžinierske siete nachádzajúce sa v inej hĺbke ako v nákresoch, a tiež siete neznámych vlastníkov. Tieto si vyžiadali aj zmeny v projektovej dokumentácii. Ďalšie zdržanie spôsobili problémy jedného z členov konzorcia, ktoré rekonštrukciu zabezpečuje, a ktoré budú riešené zmluvnou pokutou, o jej definitívnej výške bude rozhodnuté v najbližších dňoch. Za finálnym zdržaním spustenia električky najprv do Karlovej Vsi a neskôr až do Dúbravky bol však už spomínaný spor s majiteľmi pozemkov pod meniarňou v Dolných Krčacoch,“ dodal Matúš Vallo.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk