Právne kroky zvažuje investor prestavby okolia Hlavnej stanice Bratislava, ktorý tvrdí, že ak sa s mestom nedohodnú na ďalších krokoch, bude nútený chrániť si doterajšie investície vložené do projektu.
BRATISLAVA 5. júna – Dlhé roky plánovaná prestavba okolia hlavnej železničnej stanice v Bratislave sa môže skončiť aj súdnou dohrou. Právne kroky zvažuje investor projektu Predstaničné námestie – firma Transprojekt v prípade, ak sa s mestom v najbližšom čase nedohodnú.
Ako pre agentúru SITA uviedla mediálna zástupkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová, v takomto prípade bude investor donútený chrániť si doterajšie investície vložené do projektu. „Považujeme to za krajné a pre mesto aj drahé riešenie, ktoré v konečnom dôsledku nevyrieši nevyhovujúci a mesto zahanbujúci stav v danej lokalite,“ doplnila Adamová.
Projekt má byť pritom hotový do konca tohto roka, dodnes sa však nezačalo stavať. Firma sa už snažila posunúť termín dokončenia o rok, no neúspešne. Hlavné mesto sa súdneho sporu neobáva, podľa primátora Bratislavy Iva Nesrovnala sú to len vyhrážky, no mesto sa vraj zastrašovať nenechá.
Investor má na prestavbu okolia Hlavnej stanice Bratislava ešte približne pol roka, projekt totiž má byť hotový do konca tohto roka. Firma sľubovala v predstaničnom priestore vybudovať infraštruktúru, cesty, križovatky i podzemnú električkovú trať. Dodnes sa však žiadne stavebné práce nerozbehli a investor má podľa informácií zo stavebného úradu mestskej časti Staré Mesto vydané iba dve stavebné povolenia. K výstavbe ich však potrebuje omnoho viac.
Spoločnosť stále trvá na tom, že prestavba predstaničného priestoru je jeho prioritou. „Vzhľadom na nečinnosť mesta a množstvo zamietavých krokov minulého vedenia magistrátu je však podmienkou naštartovania projektu plná súčinnosť zo strany mesta a zohľadnenie preukázateľných skutočností, ktoré majú za následok posuny v termínoch realizácie,“ tvrdí Adamová s tým, že na stole sú tak dve riešenia. Buď sa investorovi za súčinnosti mesta podarí projekt naštartovať, alebo hrozia súdne spory. „Na oba varianty je investor pripravený a nebude čakať na 31. december, keď skončí zmluvný termíny,“ prízvukuje Adamová.
Bratislavská radnica však tvrdí, že je súčinná. „Vyzvali sme Transprojekt na dokončenie a realizáciu projektu,“ reagoval primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal s tým, že od investora doteraz nedostal informáciu o tom, že by sa v projekte niečo začalo diať. K prípadnému súdnemu sporu len dodáva, že ide o vyhrážky. „Nenecháme sa vydierať ani zastrašovať. Sme plne súčinní, poslali sme investorovi niekoľko výziev, aby konal, stretli sme sa vždy, keď chcel, a urobili sme, čo bolo potrebné,“ vysvetľuje Nesrovnal.
Spoločnosť Transprojekt sa už viackrát vyjadrila, že spusteniu prestavby okolia hlavnej stanice bráni len chýbajúci dodatok. Návrhov už bolo pritom na stole niekoľko, no žiadny zatiaľ u oboch strán neprešiel. Naposledy investor požadoval termín dokončenia projektu posunúť o rok, no to medzi vtedajšími bratislavskými mestskými poslancami neprešlo. „Jeden dodatok mesto schválilo, no investor ho nepodpísal. Druhý dodatok mestské zastupiteľstvo odmietlo. Nie je už priestor na žiadne nové dodatky,“ uviedol primátor Nesrovnal s tým, že investor sa už na mesto so žiadnym novým návrhom neobrátil.
Priestor pred hlavnou stanicou však už má istú revitalizáciu za sebou. Hlavnému mestu totiž došla trpezlivosť a priestor pred hlavnou železničnou stanicou začali skrášľovať na vlastné náklady. Vlani v lete tu upravili chodníky, vybudovali bezbariérový priechod k hlavnej stanici, zúžili stredové parkovisko, osadili nové dopravné značenie, namaľovali zábradlia a opravili lavičky. Na tieto opravy malo mesto vyčlenených približne 220-tisíc eur.
Aktuálne sa ešte na hlavnej stanici opravujú eskalátory. Mesto to vyšlo na ďalších 200-tisíc eur, ktoré podľa primátora išli z ušetrených peňazí. O spoluprácu pri skrášľovaní hlavnej stanice požiadalo mesto aj Železnice Slovenskej republiky, ktorým patrí budova železničnej stanice. „Rokujeme aj so železnicami, požiadal som ich, aby si aspoň na Predsedníctvo SR v Rade EÚ vyčistili staničnú halu, dali dole reklamy a usporiadali stánky,“ dodáva Nesrovnal.
O projekte rekonštrukcie predstaničného priestoru pred Hlavnou stanicou Bratislava sa hovorí už dlhé roky. Investor, spoločnosť Transprojekt, tu má do konca roka 2016 vybudovať infraštruktúru, cesty a križovatky i podzemnú električkovú trať. Viaže ho k tomu Zmluva o budúcej kúpnej zmluve z roku 2010, ktorú podpísal ešte primátor Andrej Ďurkovský. V nej sa mesto zaviazalo investorovi predať pozemky s rozlohou približne 22-tisíc metrov štvorcových za cenu 23,7 milióna eur.
Prvú časť kúpnej ceny vo výške 365-tisíc eur investor zaplatil, zvyšných 23 miliónov predstavujú stavebné objekty a investície, ktoré má investor odovzdať do vlastníctva mesta. Ak investor v dohodnutom termíne stavby nedokončí a neodovzdá mestu, zmluva sa ruší, navyše prvá časť kúpnej ceny ostane Bratislave ako pokuta za nesplnenie záväzku. Investor sa s mestom pokúšal dohodnúť na znení dodatku, v ňom žiadal posunúť termín ukončenia projektu o ďalší rok. Mesto však na návrhy investora nepristúpilo a na znení dodatku sa doteraz nedohodli.