Pýtame sa kandidátov na post primátora Bratislavy #1 Aký problém by po zvolení do funkcie riešili ako prvý?

O post primátora Bratislavy sa uchádza 10 kandidátov. Z dôvodu blížiacich sa komunálnych volieb, ktoré sa uskutočnia v sobotu 10. novembra 2018, sme sa rozhodli osloviť kandidátov, aby nám každý týždeň odpovedali na jednu otázku.

V tohtoročných komunálnych voľbách v Bratislave zabojuje o post primátora 10 kandidátov. Všetkých kandidátov sme sa opýtali jednu otázku. Odpovedali nám Mátuš Vallo, Václav Mika, Ján Mrva, Viktor Béreš, Ivo Nesrovnal, Jaroslav Brada, Iveta Plšeková a Andrej Trnovec. Zvyšní dvaja kandidáti, Roman Ruhig a Miroslav Vetrík, nám na otázky do uzávierky článku neodpovedali.

Naša prvá otázka pre kandidátov na primátora znela: „Aký problém by ste po zvolení do funkcie primátora/primátorky riešili ako prvý?“

Tu sú odpovede od siedmich kandidátov a jednej kandidátky, ktorých sme oslovili a zaslali nám svoje odpovede.

Matúš Vallo: „Začal by som parkovacou politikou, ktorej chýba už len posledné schválenie. Tá môže v krátkom čase znížiť počet áut denne dochádzajúcich do Bratislavy a tým výrazne zlepšiť dopravu v meste. Na to, aby sa mi to podarilo, ale musím najprv odštartovať novú kultúru spolupráce. Aj preto kandidujem so svojím tímom Vallo, ktorý má 35 kandidátov a kandidátok za poslancov. Bezprostredne po zvolení by som preto zvolal všetkých poslancov a starostov mestských častí a povedal im, že po období súbojov začína obdobie spolupráce a rovno by som im predložil moje konkrétne návrhy, ako by to mohlo fungovať. Napríklad môj zámer, aby jeden viceprimátor alebo viceprimátorka mali v agende zabezpečovať dialóg medzi poslancami a kanceláriou primátora a tiež zámer zriadiť v kancelárii primátora útvar koordinátora vzťahov mesta a mestských častí.

Václav Mika: „Ak by mi Bratislavčania vo voľbách 10. novembra dali svoju dôveru, ako prvé vo funkcii primátora by som si okamžite vyžiadal kompletné podklady k projektu dokončenia električky na koniec Petržalky. Zriadil by som projektový tím a osobne by som dohliadal na jeho činnosť tak, že by som sa postavil do jeho čela. A rovnako, od prvého dňa, by som pokračoval aj pri ďalších zanedbaných projektoch.“

Ján Mrva: „Doprava je najpálčivejším, najväčším problémom Bratislavy. Treba ju riešiť ihneď a komplexne. Preto by som sa jej začal venovať ako prvej. Vytvoril by som odbornú komisiu aj so zástupcami mestského zastupiteľstva. A zároveň by som hneď inicioval uprednostnenie električiek na svetelných križovatkách.“

Viktor Béreš: „Ako prvé zruším nevýhodné zmluvy uzavreté medzi mestom Bratislava a externými firmami, ktoré odčerpávajú státisíce, iné až milióny eur ako sú napr. A.R.K- technické služby (majiteľmi sú siedmi Mexičania), Car Towing či Bonul (SBS) patriaci oligarchom Bödörovcom z Nitry atď. Všetky technické služby ako je zimná či letná údržba, odťahovanie vozidiel, malé stavebné činnosti, predaj reklamného priestoru na MHD, bude mesto vykonávať opäť samostatne bez napojených súkromných firiem. Zmením celý systém, ktorým sa dnes mesto ohlodáva na kosť súkromnými eseročkami. Doterajší primátori odčlenili zlaté sliepky z mesta a ja ich vrátim späť a Bratislava začne opäť bohatnúť.“

Ivo Nesrovnal: „Keď som nastúpil do úradu, bolo jasné, že najväčšou výzvou bude doprava. Rozbité cesty, zastaralá MHD, plné mesto bariér, Most SNP v havarijnom stave či záhony paradajok na Štúrovej ulici. Práca priniesla výsledky: cesty sú v najlepšom stave minimálne od obliehania Bratislavy Napoleonom, systematicky sme odstraňovali bariéry na priechodoch, MHD sme priviedli do 21. storočia. A mám kopec plánov, čo ďalej.“

Jaroslav Brada: „V prvom rade by som riešil motiváciu neprihlásených obyvateľov Bratislavy k prihláseniu na trvalý pobyt, aby prostredníctvom daní prispievali na mestskú infraštruktúru. Riešil by som to jednak prostredníctvom zjednotenej parkovacej politiky mesta, aby autá nerezidentov neparkovali po chodníkoch a podobne. Mestské časti vyznačia parkovacie zóny pre rezidentov a spoplatnia parkovanie pre nerezidentov. Rovnako tak nemôže rezident platiť MHD dvakrát. Raz prostredníctvom daní a raz prostredníctvom cestovného, keď nerezident platí iba lístok. Rezidenti musia cestovať a parkovať lacnejšie. Bratislavčan musí byť na prvom mieste.“

Iveta Plšeková: „Na magistráte hlavného mesta by som poriadne vyvetrala. Potom by som si zavolala zamestnancov a pozvala ich k nového spôsobu riadenia mesta. Na každé dvere na magistráte by som zvonka aj z vnútra nalepila nálepku: USMIEVAJTE SA. Aby sa každý, kto vchádza na úrad usmieval a odchádzal usmievavý aj po vybavení vecí. Prinesiem novú kultúru vo vzťahu úrad-občan. Lebo Bratislavčania musia byť s magistrátom spokojní.“

Andrej Trnovec: „Za podstatné považujem na jednej strane zvýšenie dôveryhodnosti bratislavskej samosprávy, ale i zvýšenie dôvery občana v zmysluplnosť jeho angažovania sa a to nielen pri občianskom rozpočte. Inými slovami, odborníkov musí mesto dobre zaplatiť a aktivistom musí dať víziu uplatnenia ich nadšenia. Na druhej strane jasná deklarácia, že skupinové záujmy oligarchov nájdu pochopenie iba ak sa zosúladia so záujmami Bratislavčanov. A potom ako prvé začnem riešiť bezpodmienečnú koordináciu oboch úrovní územnej samosprávy (miestny a mestský parlament) s regionálnou (župnou) samosprávou a štátnou správou. Mojou prioritou je zosúladenie záujmov štátu, samosprávy a súkromnej sféry, pretože jedine ak zladím tieto mnohokrát rôznorodé záujmy, môžem začať úspešne riešiť akýkoľvek problém vyzdvihovaný v poslaneckých volebných programoch ako ten najpálčivejší. Jedine takýto koncept nám umožní vysporiadať sa s akýmkoľvek spoločným problémom aj v budúcnosti. A čo sa týka Magistrátu, považujem vstupný audit za úplne samozrejmý predpoklad kontrolovateľnosti každodennej práce mojej i mojich spolupracovníkov, ktorá nepodmienečne vyúsťuje do transparentnosti, dôveryhodnosti a predvídateľnosti.“

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk